باشاران: آ.ک.پ مانند داعش به آرامستان‌ها حمله می‌کند

عایشه باشاران سخنگوی شورای زنان حزب دمکراتیک خلق‌ها اعلام نمود که در سده ۲۱ تنها حاکمیت آ.ک.پ است که به آرامستان‌ها حمله می‌کند. حاکمیت آ.ک.پ در ترکیه همانند داعش به آرامستان‌ها حمله می‌کند.

عایشه باشاران سخنگوی شورای زنان حزب دمکراتیک خلق‌ها در رابطه با افزایش حملات به آرامستان‌های کوردها، نشستی خبری برگزار کرد. در این نشست نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها نیز حضور داشتند.

عایشه باشاران با اشاره به حملات انجام شده به آرامستان و مزار فرزندان کورد گفت: حاکمیت آ.ک.پ جنگ علیه خلق کورد را با حمله به مراسم تعزیه و خاکسپاری اکین وان که در گمگم به شهادت رسیده بود آغاز کرد. این بخش از جنگ با حمله با جنازه‌ها و آرامستان‌ها خصوصا آرامستان خرزان در بدلیس و ربودن جنازه‌ها و انتقال آن به هزاران کیلومتر دورتر، یعنی پزشکی قانونی استانبول آغاز شد.

باشاران در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به شکنجه‌هایی که بر خانواده‌ها تحمیل می‌شود گفت: تا کنون ۲۶۷ جنازه را به استانبول انتقال داده و به خانواده‌ها مسترد نکرده‌اند. اجازه نداده‌اند که خانواده‌ها طی مراسمی جنازه‌های فرزندان خود را دفن کنند. اجازه نمی‌دهند که بر پیکر فرزندانشان نماز بخوانند. به جنازه‌ها و مزار آنان حمله می‌شود. برای نخستین بار است که در جهان شاهد چنین اقداماتی هستیم و از طریق عدم تحویل جنازه به خانواده‌ها، انها را تحت فشار و شکنجه قرار می‌دهند. سنگ مزار شهدا را می‌شکنند.

باشاران در ضمن سخنان خود به سیاستهای آ.ک.پ/ م.ه.پ علیه خلق کورد اشاره کرده و اظهار داشت: ما می‌دانیم که از سال ۲۰۱۵ تا به امروز ائتلاف آ.ک.پ/م.ه.پ به ارزش‌های کوردی، شان و جایگاه کورد تعدی کرده است. ما می‌دانیم که این حملات حملاتی معمولی نیستند. بلکه با سیاستهای جنگی گره خورده‌اند. تلاش می‌کنند تا از طریق این حملات تاریخ کورد، موجودیت کورد و هویت کوردی را در این آرامستان‌ها از میان بردارند. می‌خواهند تا در آینده، با ویرانی آرامستان‌هایمان، مانند شیخ سعید، سید رضا، تاریخ خلق کورد را از میان بردارند و خلق کورد را بدون تاریخ بگذارند.

لازم است کوردها متحد شده و صدای خود را طنین‌انداز کنند

باشاران با اشاره به لزوم اتحاد کوردی افزود: در مقابل این حملات باید خلق کورد نیز با اتحاد خود صدای خود را طنین‌انداز نماید. امروز حملاتی که در باکور کوردستان به آرامستان‌ها می‌شود، هیچ تفاوتی با حملات تبهکاران داعش به روژآوا ندارد. این سیاست، این نگرش فرقی با یکدیگر ندارند. هر دو براساس نابوی خلق کورد و نابودی خلق‌ها، تقسیم و اختلاف بین کوردها تنظیم شده‌اند. به همین علت ما باید خود از ارزشهایمان، تاریخمان پاسداری کنیم. کسانی که برای آینده خلق کورد مبارزه می‌کنند، باید از موجودیت و نام انان صیانت شود.

باشاران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به همین دلیل از تمامی خلق کورد و در درجه نخست از زنان کورد، می‌خواهیم که صدای خود را علیه این سیاستهای پلید طنین‌انداز کنند. در این رابطه موضعگیری کرده و این حملات را پاسخ داده و منکوب کنند. ما براین باوریم که می‌توانیم صدای مادرانی باشیم که امروز بر سر مزار دخترانشان خود نگهبانی می‌دهند، پشتیبانی و حمایت خود را از تمامی مادران نشان می‌دهیم. چند روز آینده روز مادر است. و اگر مادران در این روز بر مراز فرزندانشان نگهبانی بدهند، بی‌احترامی به شان و جایگاه تمامی مادران است.

سیاست نورمالیزاسیون آ.ک.پ

باشاران در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ما در سال‌های ۱۹۹۰ دیدیم که سر جنازه‌ها از تن جدا شده بود، اما این اقدام را مخفیانه انجام می‌دادند. چند روز قبل وزیر کشور [ترکیه] گفت: «بگذارید تکه تکه کنند و در رسانه‌های اجتماعی نیز به نمایش بگذارند». این گفته نشانه‌ای برای آغاز مرحله‌ای جدید است. این مرحله مانند سال‌های ۱۹۹۰ به شیوه‌ای مخفیانه روی نخواهد داد. بلکه آشکارا و در مقابل دیدگان انجام می‌شود. کسانی که دست به چنین اقداماتی می‌زنند، دچار پیگرد قانونی نمی‌شوند. کسانی که پیش از این مرتکب چنین جنایاتی می‌شدند در دادگاه حقوق بشر اروپا محاکمه شدند. در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شدند. اما امروزه آ.ک.پ این اقدامات شنیع را عادی کرده است. می‌خواهد که جامعه چنین موردی را بپذیرد.

باشاران در بخش پایانی سخنان خود گفت: حاکمیت آ.ک.پ در این مرحله در موش، وان و چولیک به حمله به مزار شهدا دست زده است. ا.ک.پ از این طریق این سیاست جنگ با زنان را پیگیری کرده و تلاش می‌کند تا حاکمیت خود را ادامه دهد. سیاستی که می‌خواهد زنان را در سن پایین در خانه حبس کند. سیاست شکنجه و تجاوز را مشروعیت می‌بخشد با این تصورات تلاش می‌کند تا تمامی اقدامات را مشروع جلوه دهد. ما تمامی زنانی که علیه جنگ مبارزه می‌کنیم، مبارزه دمکراتیک و آزادیخواهانه را بردوش داریم صدای خود را طنین‌انداز نموده باید متحدانه علیه این سیاستها مبارزه کنیم.