باید قتلعام درسیم را در اعماق ذهن تحلیل کرده و هیچگاه از یاد نبرد

شورای رهبری کنگره ملی کوردستان اعلام نمود که کورد، هیچگاه قتلعام درسیم را از یاد نمی برد که ۸۳ سال قبل از سوی دولت ترک صورت گرفت و خلق و پیشاهنگان کورد برای حسابرسی دشمنان عزمی راسخ دارند.

شورای رهبری کنگره ملی کوردستان به مناسبت هشتادوسومین سالگرد قتلعام درسیم بیانیه‌ای را منتشر کرد.

این حمله به منظور نابودی یک خلق صورت گرفت

در متن این بیانیه آمده است که قتلعامی زجرآور و ویرانکار  بر درسیمیان تحمیل شد. ۴ مه ۱۹۳۷ با تصمیم رسمی دولت و حکومت ترک، حمله بزرگی از سوی نظامیان با هدف نابودی یک خلق صورت گرفت. کنگره ملی کوردستان در این رابطه اعلام نمود که دولت و حکومت ترک از سر کین و نفرتی برای انتقام گیری، از زمین و آسمان به درسیم حمله بردند.

کورد باید ژنوساید درسیم را در اعماق ذهن خود تحلیل کرده و هیچگاه آن را فراموش نکند

دهها هزار درسیمی کشته شدند و دهها هزار نیز از سر اجبار ناچار به مهاجرت و آوارگی شده و خیل فراوانی نیز در طول راه جان خود را از دست دادند. قتلعام و ژنوساید رسمی با تصمیم دولت و حکومت انجام و اسناد آن در دست است. غیر از قتلعام، زخمی و مجروح شدن و دربدری و آوارگی، حتی نان درسیم نیز طی قانونی رسمی تغییر یافته و به تونجلی تغییر یافت. کوردها هیچگاه این ژنوساید را از یاد نمی‌برند. کوردها باید در عمل و در اعماق ذهنشان این رویداد را فراموش مکنند، در اعماق جان و روان خود این قتلعام را حک کنند تا هیچگاه از یاد نرود.

کنگره ملی کوردستان قتلعامی را که در ۴ ماه مه بر خلق کورد در درسیم آمده است به شدت محکوم می نماید و د رادامه می افزاید: مسئولان دولت و حکومت خونخوار چه می‌گویند یا اینکه چه نتیجه‌ای از  سیاستهای عمومی عاید شود فرقی ندارد و این وحشیگری که بر روی خاک ما صورت گرفته است، صفحه سیاه تاریخی است که دولت ترک آن را خونین کرده است. در هر یادبودی برای این روزهای غمبار و ناراحت کننده، لازم است خلقمان رهبران، پیشاهنگان و مبارزان جنبش ملی و مبهنی، هم حافظه تاریخی خود را شفاف ساخته و هم برای مسئله حسابرسی از دشمن از عزمی راسخ برخوردار بوده و مبارزه خود ا تضعیف ننمایند.

کنگره ملی کوردستان به مناسبت ۴ مه، سالگرد قتلعام درسیم درخواست نمود:

لازم است که ۴ مه به عنوان روز یادبود قتلعام درسیم شناخته شود. باید دولت ترک واقعیت قتلعام درسیم را قبول کرده و نتایج آن را نیز بپذیرد. لازم است محل دفن سید رضا و رفقای و نیز اشکار شود.