باییک: ترکیه در تنگنای فراوانی قرار گرفته است، به همین دلیل اجازه ملاقات را صادر کرد | بخش نخست

باییک: ترکیه در تنگنای فراوانی قرار گرفته است، به همین دلیل اجازه ملاقات را صادر کرد

جمیل باییک ریاست مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان با اشاره به دلایل سیاسی اعلام خبر وقوع آتش‌سوزی در امرالی اظهار داشت: در تنگنای فراوانی قرار گرفته‌اند، به همین دلیل ناگزیر شدند اجازه ملاقات را صادر کنند.

جمیل باییک ریاست مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان روز دوشنبه با شرکت در برنامه ویژه سترک تی‌وی رویدادهای اخیر کوردستان، ترکیه و خاورمیانه را تحلیل کرد.

سترک‌تی‌وی: در زمانیکه امرالی در انزوای کامل به سر می‌برد، مسئولان دولت ترک به شیوه‌ای نه چندان جدی خبری را مبنی بر وقع آتش‌سورزی در جنگلهای امرالی منتشر کردند. خلق کورد و دوستان خلق کورد در اقصی نقاط جهان نسبت به این مسئله اعتراض خود را نشان دادند و خواستند که خانواده‌ها عازم امرالی شده و رهبر آپو و دیگر زندانیان را ملاقات نمایند. بعد از گسترش نارضایتی‌های خلق، دولت مجبور شد تا اجازه دیدار خانواده‌ها را با امرالی صادر نماید. این وضعیت را چگونه تحلیل می‌کنید؟

باییک: پیش از پاسخ به پرسش شما یادآور می‌شوم که مادر بدیعه سوگات درگذشته است. او حق مادری برای تمامی ما را دارد. وی مادر یکی از اعضای کمیته حزب کارگران کوردستان، مادر محمود سوگات است. بدین وسیله به خانواده و بستگان و خود رفیق محمود سوگات به دلیل درگذشت مادرشان تسلیت عرض می‌کنم.

درست است، دولت ترکیه اظهاراتی را به صورتی غیر جدی بر زبان آورد. و این واقعیت دولت ترک را به نمایش می‌گذارد. دولت ترکیه تمامی سیاستهای داخلی و خارجی را بر مبنای دشمنی با خلق کورد به پیش می‌برد. به همین دلیل خلق کورد برای ترکیه اهمیت فراوانی دارد. مسئله کورد و کوردستان برای ترکیه مبنای تمامی سیاست‌ورزی‌های داخلی و خارجی ترکیه است. اما از آنجا که در سیاست دولت ترکیه مسئله کورد مسئله‌ای مرکزی به شمار می‌رود، در مسئله کورد نیز رهبر آپو مسئله‌ای مرکزی به شمار می‌رود. پیش از این نیز ما گفته بودیم؛ نوع رفتار و برخورد با رهبر آپو، نوع رفتار و برخورد با خلق کورد است، برخورد با نیروهای دمکراسی و دمکراسی است. زیرا رهبر آپو رهبر خلقی را در دست دارد که امروز نه فقط رهبر خلق کورد است بلکه بسیاری از خلق‌ها نیز وی را به رهبری خود برگزیده‌اند و آن را آشکارا بر زبان می‌آورند. اما نوع برخورد با رهبر آپو کاملا سیاسی است. یعنی بر مبنای حقوق با وی برخورد نمی‌نمایند. تلاش می‌کنند دیدارهای صورت گرفته، را کاملا در راستای منافع خود قرار دهند. این مسئله برای آنان نوعی سیاست‌ورزی است. در رابطه با امرالی و رهبر آپو هر گامی بردارند به نیت سیاسی این گام‌ها را برداشته‌اند. یعنی اگر امرالی به آتش کشیده شد، به دلیل پیگیری چنین سیاستهایی است. نمی‌تواند تصادفی باشد. همه اطلاع دارند که امرالی در تمام ابعاد خود تحت کنترل ۲۴ ساعته قرار دارد. محوطه‌ای نظامی و حفاظت شده به شمار می‌رود که هیچ کس نمی‌تواند به آن نزدیک شود. یعنی منطقه ممنوعه است. آتش‌سوزی در چنین جایی، آنهم در زمستان؛ باید دانست که در زیر چنین رویدادی اهداف سیاسی قرار دارند. برای نمونه چرا سلیمان سویلو به این آتش‌سوزی اشاره کرد؟ یعنی خواستند که رهبر آپو را مورد آزمون قرار دهند؟ پ.ک.ک را مورد آزمایش قرار دهند؟ یا خلق کورد را امتحان کنند؟ ما نمی‌دانیم؛ اما آنها حساب سیاسی خود را دارند و به همین دلیل دست به آتش‌سوزی زدند. این آتش‌سوزی را نیز از طرق تلویزیون خبررسانی کردند، زمانی که گفتند که در امرالی آتش‌سوزی شده است، خلقمان در اقصی نقاط جهان به پا خاست، از رهبری خود صیانت به عمل آورد، زیرا رهبر آپو تمامی موجودیت خلق کورد است. تمامی دستاوردها، نشأت گرفته از رهبر آپو است. یعنی نوع برخورد خلق کورد با رهبری، همانند برخورد با انسان دیگری نیست، رهبر آپو برای خلق کورد و برای جامعه انسانی ویژگی‌های خود را دارد. به همین دلیل زمانی که خلق کورد اطلاع یافت بلافاصله موضعگیری نمود. از رهبری خود دفاع کرده و همه را نسبت به این مسئله هوشیار کرد. بدینوسیله به خلقمان تبریک می گویم. اگر دولت ترک چند ماه دیگر اجازه ملاقات با رهبر اپو را صادر کرد، در آنصورت نیز ممکن است که اهداف سیاسی ویژه را پیگیری کند. زیرا خلق به پا خاسته است، در همه جا، خلق اعلام کرد که نمی‌تواند این امر را قبول کند. ما خواهان کسب اطلاع از وضعیت رهبری خودمان هستیم. به همین دلیل نیز اعلام کردند که تمامی موارد را مد نظر قرار می‌دهند، لازم است همه بر این مسئله وقوف داشته باشند. زمانیکه خلق اینگونه موضعگیری کردند، دولت ترک نیز که در برهه بسیار مهمی قرار گرفته است، در تنگنای فراوان قرار گرفته است، ناگزیر شد اجازه ورود خانواده‌ها به امرالی را صادر و رهبر آپو را ملاقات نمایند. این ملاقات را باید در چنین چارچوبی ارزیابی کرد.

می‌خواهم محتوای این دیدار را نیز تا حد ممکن مورد بررسی قرار دهیم. محمد اوجالان از رهبر آپو می‌پرسد که آیا امکان دارد که بار دیگر به ملاقات بیایم؟ وی جواب داده است که همه چیز به مبارزه بستگی دارد. انزوا به مبارزه بستگی دارد. اگر مقاومت کنید، مبارزه می‌تواند انزوا را از میان بردارد، و به راه‌حل منجر شود. در غیر اینصورت انزوا و خونریزی همچنان ادامه یابد. این به چه معناست؟

- اگر بر رهبر آپو انزوا تحمیل می‌شود و بر حصر وی تاکید نیز می‌شود، بدین دلیل است که مسئله کورد، مسئله دمکراسی است. سیاست انزوا، سیات قتل‌عام خلق کورد است. از آنجا که این سیاست در دستور کار آنها قرار گرفته است، انزوا را بر رهبر آپو تحمیل می‌کنند طرفی که سیاست قتل‌عام را در پیش گرفته باشد، علیه نیروهای دمکراسی‌خواه دست به حمله می‌زند. اگر امروزه در ترکیه، علیه نیروهای دمکراسیخواه و آزادیخواه، سوسیالیست و ضد فاشیست حمله می‌شود، شاهد دستگیری و شکنجه هستیم، اجازه بیان و ابراز دیدگاهها به خلق داده نمی‌شود، نیروهای دمکراسی فعالیت کنند، بدین دلیل است که علیه خلق کورد سیاست قتلعام در پیش گرفته است. به همین دلیل علیه خلق ترکیه، نیروهای دمکراسی، آزادیخواه ترکیه چنین موضعی اتخاذ می‌شود. در دوره گذشته نیز، به خوبی مشخص شده است که انزوا و دمکراسی رابطه مستقیم با یکدیگر دارند. پیوند این دو به خوبی مشخص شده است و همه این را دریافته‌اند. این مسئله نیز به خوبی مشخص شد. یعنی از آنجا که انزوایی شدید بر رهبر آپو تحمیل می‌شود، بر خلق کورد نیز سیاست پاکسازی در حال اجرا و تحمیل بوده و به نیروهای دمکراسیخواه حمله می‌شود. به همین دلیل است که علیه انزوا موضع گرفته می‌شود. مقابله علیه سیاست پاکسازی، موضعگیری علیه نیروهای دمکراسیخواه و آزادی خواه ادامه می‌یابد. اگر انزوا در هم شکسته شود، آنزمان است که سیاست دولت ترکیه علیه خلق کورد، علیه نیروهای دمکراسیخواه، آزادی‌طلب در ترکیه تغییر می‌یابد.

تا زمانیکه حصر برداشته نشود، هیچگاه این سیاست علیه خلق کورد، علیه نیروهای دمکراسیخواه در ترکیه خاتمه نمی‌یابد. ترکیه هیچگاه دست از سیاستهای خود برنخواهد داشت. در این رابطه رهبر آپو چه گفته است؟ گفته است که مسئله من نیستم. من این مسئله را حتی برجسته نیز نکرده‌ام. مسئله کورد نیز، مسئله دمکراسی نیز از سوی دولت ترکیه ایجاد شده است. آنها خلق کورد و جامعه کورد را قبول ندارند. می‌خواهند خلق کورد را نابود کنند. آنها در ترکیه با نیروهای دمکراسیخواه و خود دمکراسی مخالفت دارند. علیه این نیرو، علیه دمکراسی موضع گرفته‌اند. من خواستم که این مشکلات را برطرف کنم. این مشکلات را ایجاد کرده و سر راه من قرار داده‌اند. من نیز در صدد حل آنها برآمدم. به همین دلیل مشکل من نیستم لازم است که این مسئله حل شود، با مجرد حل این مسئله حصر نیز شکسته می‌شود. در حصر قرار گرفته‌ام، زیرا من اعلام کردم که راه حل این مشکلات را دارم، درصدد تلاش برای حل آنها برآمدم، من را در انزوا و حصر قرار دادند، من را به زندان امرالی بردند، تابوت امرالی، علت اینست.

یعنی به این دلیل است که رهبر آپو به برادرش گفته است، مسئله من نیستم. اقدامی را که برای من به آن دست می‌زنید، برای من نیست، اگر به اقدامی دست بزنید برای خودتان است. لازم است که خلق کورد برای آزادی خود تلاش و مبارزه کند. باید نیروهای دمکراسیخواه و آزادی‌طلب در ترکیه برای دمکراسی مبارزه کنند. اگر چنین مبارزه‌ای صورت پذیرد، انزوا نیز در عمل از میان می‌رود، واجد هیچ معنایی نخواهد بود. به همین دلیل است که گفته است شما هر چه بکنید برای خودتان کرده‌اید. شما برای خودتان چندان اقدامی نکرده‌اید، می‌گویید برای من دست به اقداماتی زده‌اید، این گفته و این تفکر لاپوشانی ضعف و عدم مبارزه شماست. گفته است که چنین چیزی را نمی‌پذیرم. همه می‌دانند که رهبر آپو هیچگاه برای خود زندگی نکرده است. برای خود چیزی نخواسته است. تمامی حیات خود را در خدمت خلق کورد، خلق‌های ترکیه و انسانیت قرار داده است. تمامی زندگی خود را وقف آزادی و دمکراسی کرده است. رهبر آپو حیاتی را که وقف آزادی و دمکراسی نباشد، در راستای منافع خلق‌ها نباشد هیچگاه به عنوان حیاتی حقیقی ننگریسته است و آن را بر خود نیز حرام کرده است. گفت لازم است که همه حیاتی را که وقف آزادی و دمکراسی نباشد بر خود حرام کنند. اعلام داشت که شما در شرایط آزادی و دمکراسی زندگی نمی‌کنید. خصوصا این گفته خطاب به کورد بوده است که سیاست پاکسازی علیه کورد در جریان است، که هر روز کورد کشته می‌شود. و این برای کورد مرگ است. در اینجا زندگی وجود ندارد،  به همین دلیل لازم است که شما علیه آن موضع بگیرید، مبارزه کنید. زمانیکه شما برای آن مبارزه کنید، در راه آن مبارزه کنید، در ترکیه با نیروهای دمکراسی‌طلب مبارزه کنید، آنزمان است که سیاستی شخصا علیه من اعمال می‌شود، خاتمه می‌یابد. آنزمان است که آزادی و دمکراسی استقرار می‌یابد. این دلایل گفته‌هایی است که رهبر آپو به برادرش گفته است.

این گفته اوجالان که بر موضع سال ۲۰۱۹  قدرتمندانه‌تر تاکید می‌کنم چه معنایی دارد؟

- اطلاع دارید که در سال ۲۰۱۹ هم خلق کورد و هم نیروهای دمکراسیخواه و آزادی‌طلب در ترکیه و تمامی دوستان خلق کورد در خارج از میهن و در تمامی بخش‌های کوردستان علیه انزوا به مبارزه دست زدند. مبارزه عظیمی در جریان بود و نتایج فراوانی را به دنبال داشت. در نتیجه آن دولت ترک ناگزیر شد که اجازه ملاقات با رهبر آپو را صادر نماید. زمانیکه با رهبر آپو دیدار به عمل آمد، رهبر آپو در ۷ ماده برنامه دمکراتیک خود را اعلام کرد. چرا؟ زیرا رهبر آپو دریافته بود که مشکلات و مشائل ترکیه در داخل و خارج از کشور تشدید شده‌اند. دولت ترکیه نمی‌تواند این مسائل و مشکلات را حل کند، به همین دلیل این ۷ ماده را مطرح کرد. یعنی اظهار داشت که ترکیه نیازمند دمکراسی است. دمکراسی بدینگونه تحقق می‌یابد. ماده های اعلام شده از سوی رهبر آپو بدین منظور بود. رهبر آپو همواره برای حل مسائل و مشلات کورد در ترکیه، و حل فقدان دمکراسی در این کشور مبارزه کرده است. سالیان طولانی است که این مبارزه ادامه دارد. از نظر رهبر آپو دستیابی به راه‌حل مبنا است. غیر از حل مسئله چیز دیگری را قبول نمی‌کند. هم برای خلق کورد و هم برای ترکیه، هم برای خلق‌های خاورمیانه و هم برای جامعه انسانی. اگر مشکلاتی وجود دارند، لازم است این مسائل و مشکلات به راه حلی دست یابند. عدم دستیابی به راه‌حل را نمی‌پذیرد. فقدان راه حل به معنای زمینه برای ایجاد راه حل نگریسته می‌شود، فلسفه، فکر و ایدئولوژی رهبر آپو بر این مبنا قرار دارد. مبارزه‌ای را که به پیش می‌برد بر این مبناست. می‌بیند که توقف و بن‌بستی در این راستا وجود دارد. قادر به نوسازی نیستند؛ نمی‌توانند مسئله را حل کنند. به همین دلیل است که دستیابی به راه حل را به همگان تاکید می‌کنند. در دیدار سال ۲۰۱۹  هفت ماده را اعلام کردند. اکنون در دیدار انجام شده اخیر نیز رهبر آپو می‌گوید که موضع وی در این رابطه قدرتمندتر از سال ۲۰۱۹ است. این به چه معناست؟ چون مشکلات در ترکیه، هم در داخل و هم در خارج پیچیده‌تر و عمیق‌تر شده‌اند. ترکیه با بن بست مواجه شده است. در مقایسه با امروز ترکیه از مشکلات کمتری برخوردار بود. امروز مشکلات افزایش یافته‌اند، سنگین‌تر شده‌اند و هم به سطحی رسیده‌اند که اگر مشکلات به راه حلی دست نیابند، باعث می‌شود که ترکیه دچار فروپاشی شود. رهبر آپو در مقابل تاریخ و انسانیت با مسئولیت عمل می‌نماید. همواره می‌خواهد که مسئولیت‌پذیری خود را نشان دهند. به همین دلیل است که می‌گوید که امروز که مشکلات و معضلات سنگین‌تر شده‌اند، من بر اساس تفکرات خود، شیوه‌های خود را برای راه حل گسترده کرده‌ام. آن هم فلسفه و ایدئولوژی رهبر آپوست. مشکلات و معضلات هر انداه سنگین باشند، زمینه‌ای را برای دستیابی به راه حل مهیا می‌کنند. با این فلسه عمل می‌نمایند و به همین دلیل است که از سال ۲۰۱۹ بیشتر تاکید می‌کنم، می‌توانم مسائل و مشکلات ترکیه را حل کنم.

با تشدید تنگناهای فکری و سیاسی در ترکیه، دولت این کشور توجه بیشتری به اوجالان می‌کند. دلیل این امر قدرت اوجالان است؟

- بدون تردید. از قدرت رهبر اوجالان اطلاع دارند. می‌بینند که رهبر آپو همواره نیروی فکری و اندیشه خود را تعمیق بخشیده و نوسازی می‌کند. در حل مسائل و مشکلات راه‌های جدیدی را ارائه می‌کند. این مسئله را می‌بینند. به همین دلیل هر زمان که دچار تنگنا می‌شوند نیازمند رهبر آپو می‌شوند. وی را ملاقات می‌کنند، تا بتوانند مسائل و مشکلات را حل کنند. و این دیدارها ناشی از این امر است.

دولت ترک سریکانی و گری‌سپی را اشغال کرده است، اکنون نیز در ادلب جنگ شدت گرفته است. دولت ترک به ارتش سوریه نیز حمله کرده است. هر روز نیروهای نظامی ترکیه کشته می‌شوند. وضعیت در ادلب را چگونه می‌توان ارزیابی کرد؟

- رهبر آپو با مسئولیت عمل می‌نمایند. به منظور حل مشکلات و مسائل ترکیه ۷ ماده را اعلام کردند. آنها در مقابل چکار کردند؟ انزوای رهبر آپو را تشدید کرده‌اند. اشغال سریکانی و گری سپی اقدامی علیه کورد است. بدین شیوه پاسخ دادند. این واقعیت آ.ک.پ/م.ه.پ و دولت ترک را نشان می‌دهد. حل مسئله کورد در دستور کار دولت ترک قرار ندارد. می‌خواهند کورد را از میان بردارند. پاسخ آنها [به ۷ ماده رهبر آپو] بر این مبنا بود. ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گوید واقعیت انسان، عملکرد آن است. واقعیت آ.ک.پ/م.ه.پ نیز عملکرد آنهاست. آنها هر چقدر نیز ادعا نمایند که علیه کورد نیستند، برادر کورد هستیم، تمامی این سخنان، دروغ و فریبی بیش نیستند. عملکرد آنها مد نظر است که چگونه با کورد دشمنی می‌کنند. تلاش می‌کنند تحت عنوان کورد و کوردستان همه چیز را به نابودی بکشانند. اکنون مسئله ادلب صرفا محدود به ادلب نیست. مسئله‌ای است که به تمامی سوریه ارتباط دارد. نبردی که در ادلب در جریان است برای آینده سوریه است. به همین دلیل است که ادلب برای همگان حایز اهمیت است.

اکر ترکیه وارد سوریه شده است، وارد ادلب شده است، با اجازه آمریکا و روسیه بوده است. ترکیه مستقلا وارد سوریه نشده است. ترکیه خود صرفا این قدرت را ندارد که مستقلا وارد سوریه شود. این کشورها به ترکیه اجازه داده‌اند، حتی در این راستا کمک‌های سوق الجیشی نیز در اختیار ترکیه قرار دادند. اطلاع دارید که در سوچی و آستانه دیدارهایی انجام شد. در این دیدارها تصمیماتی گرفته شد. این تصمیمات بر مبنای رویدادهای روز اخذ شدند. در نتیجه آن چه چیزی در دستور کار قرار می‌گرفت؟ خروج ترکیه. همه از این مسئله اطلاع دارند. زمانیکه به ترکیه اعلان کردند که لازم است در این رابطه تصمیماتی اتخاذ شود، باید ترکیه خارج شود، ترکیه از سوریه خارج نشد. و به این دلیل که ترکیه از سوریه خارج نشد، سوریه نیز متعاقبا گامهایی را برداشت. از طرف دیگر امریکا و اروپا نیز به روسیه و سوریه فشار وارد کردند. به همین دلیل این گام‌ها متوقف شدند. بعد از مدتی، قدمهای دیگری برداشته شد. دوباره این نیروهای فشار وارد کردند. ترکیه اعلام کرد که خارج نمی‌شود. چرا؟ زیرا ناتو و آمریکا از ترکیه حمایت به عمل آوردند. با این حمایتها نیز ترکیه خارج نشد، ترکیه جنگ را ادامه داد. اگر از ترکیه حمایت نمی‌‌شد ترکیه جنگ را ادامه نمی‌داد. ترکیه خواست که این حمایتها ادامه داشته باشند. به همین دلیل جنگ را ادامه داد. چرا؟ زیرا ترکیه نیز همانند دیگر کشورها محاسباتی را برای منافع خود دارد. ترکیه می‌خواهد تا در ایجاد ترکیه جدید سنگینی و تاثیر خود را داشته باشد و سوریه آینده تا حد ممکن بر مبنای منافع ترکیه تاسیس شود، به یکی از ایالتهای این کشور، مانند عثمانی تبدیل شود. چنین هدفی در سر دارد. به منظور دستیابی به این هدف خود نیز لازم است که تبهکاران وابسته به خود را از دست ندهد. از تبهکاران وابسته به خود حمایت کند. اگر از تبهکاران وابسته به خود حمایت به عمل نیاورند، نمی‌تواند بدون این تبهکاران جهان عرب را تهدید کند، نمی‌تواند جهان را تهدید کند. زیرا ترکیه از طریق در دست داشتن این تبهکاران جهان را، جهان عرب را تهدید می‌کند. در غیر اینصورت ترکیه این امکان را از دست می‌دهد. زیرا بر اساس این تهدیدات سیاست‌ورزی می‌کند. نتایجی را کسب می‌کند. به منظور از دست ندادن این دستاوردها دست به هر عملی می‌زند. ترکها در این رابطه چه می‌گویند؟ می‌گویند که در صورتیکه ادلب را از دست دهیم، زندگی را از دست می‌دهیم. در واقع نمی‌توانند بگویند که اگر عفرین را از دست بدهیم، کورد را از دست می‌دهیم. می‌گویند ما هاتای را نیز از دست می‌دهیم. اگر از ادلب خارج شوند نمی‌توانند دیگر مناطق را تحت کنترل خود داشته باشند. این مناطق را نیز از دست می‌دهند. این تبهکاران را نیز از دست می‌دهند. آنزمان است که حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ نمی‌تواند اقتدار خود را حفظ نماید. در ترکیه موقعیت جدید دیگری ایجاد می‌شود. به همین دلیل ترکیه نمی‌خواهد در چنین وضعیتی قرار داشته باشد. تلاش دارد تا از طریق ناتو، آمریکا در این منطقه موقعیت خود را حفظ کند. اکنون در این منطقه آتش‌بس اعلام شده است. از نظر من این آتش‌بس موقتی است. هم ترکیه نیازمند این اتش‌بس بوده و هم روس‌ها. زیرا ترکیه وارد چاهی شده است که نمی‌تواند از آن خارج شود. در ادلب دچار مخمصه بزرگی شده است. در منطقه هیچ کشوری با ترکیه نمانده است. کسانی که می‌گفتند ما حامی تو هستیم، اکنون چندان حامی وی نیستند. ترکیه دریافته است که با تهدید بزرگی روبروست. خواست تا در صورت امکان از طریق آمریکا و ناتو و به وسیله این آتش‌بس خود را از این موقعیت خارج نماید. زیرا آمریکا و ناتو بر روسیه فشار وارد می‌کنند. روسیه نیز تحت این فشار نتوانست جنگ را ادامه دهد. به حمایت از سوریه ادامه دهد و جنگ را ادامه دهد.

اما آتش‌بس ایجاد شده به معنای رهایی و خروج ترکیه از این موقعیت دشوار نیست. این سیاست به نوبه خود مهلکه‌ای بیش نبوده و خطرناک است. ترکیه را وارد مهلکه‌های بزرگتری می‌نماید. ترکیه اگر از این سیاست دور نشود، با فروپاشی مواجه می‌شود. در واقع ترکیه با چنین سیاستهایی به مرحله کنونی رسیده است.