بحران سیل در ایران؛ جان باختن دست کم ۱۹ تن طی یک هفته

طی یک هفته‌ی گذشته دست کم ۱۳ استان در روژهلات کوردستان و ایران درگیر بارش‌های سیل آسا و جاری شدن سیل بوده‌اند.

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس ایران اعلام کرد، طی یک هفته‌ی گذشته به دلیل تغییرات جوی و بارش‌های سیل‌آسا در ۱۳ استان ایران دست‌کم ۱۹ تن جان خود را از دست داده‌اند.

وی روز دوشنبه ۱۱ فروردین اعلام کرد، ۹ استان نیاز به خدمات پیش بیمارستانی و امدادرسانی داشته و در مجموع تعداد کشته‌شدگان، مفقودان و مصدومان در این استان‌ها به ۴۵ نفر رسیده است.

وی جانباختگان را در استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس و خوزستان اعلام کرده است. تعداد جان باختگان در استان فارس دست کم ۱۱ تن می‌باشد.

همچنین جاری شدن سیلاب سبب مسدود شدن جاده‌ها، قطعی برق، آبگرفتگی روستاها و جان باختن تعدادی از عشایر شده است.

نادر رحمانی، رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا، دوشنبه ۱۱ فروردین گفت: «هم اکنون شاهد بارش برف در محورهای بافت- راور، کرمان- بافت و جیرفت- دلفارد استان کرمان هستیم. همچنین بارش باران در اکثر محورهای استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان، محورهای بجستان- فردوس و تربت حیدریه- کاشمر در استان خراسان رضوی، محورهای اورمیه- سلماس و  پیرانشار- نقده در استان اورمیه و محور بندرعباس- میناب در استان هرمزگان مشاهده می‌شود.»

او ادامه داد: محور جاسک- بشاگرد در استان هرمزگان و محور فرعی کلکسورک- کهنوج در جنوب استان کرمان به علت طغیان رودخانه‌های محلی دچار انسداد شده‌اند. 

همچنین ابوالحسن میرجلیلی، مدیرکل بحران استانداری استان خراسان جنوبی با اشاره به رهاسازی ۹ خودرو گرفتار در سیلاب، گفت که طی شبانه‌روز گذشته به ۱۴۱ نفر در سیلاب استان گرفتار شدند.

وی همچنین از قطعی برق در چهار روستا در شمال استان خبر داد.

در استان فارس نیز رئیس امور عشایر استان از جان باختن ۳ تن از عشایر خبر داد و گفت، این افراد پس از بازگشتن از چرای دام در سیلاب گرفتار شده و جان خود را از دست داده‌اند.