بدران چیا کورد: ترکیه از طریق ناتو امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را بر هم می‌زند

بدران چیا کورد اعلام نمود که اگر ناتو موضعی آشکار در مقابل حملات دولت ترک از خود نشان ندهد، به این معنا خواهد بود که این سازمان موافق قتلعام کوردها و خلق‌های منطقه است.

شب ١۵ ژوئن هواپیماهای ارتش اشغالگر ترک مواضعی را در مناطق شنگال، کمپ پناهندگان مخمور و مناطق حفاظتی مدیا در جنوب کوردستان را به شدت بمباران کردند.

خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه رهبری این عملیات را برعهده داشته است. وزارت دفاع ترکیه نیز ادعا کرد که ارتش ترکیه مواضع حزب کارگران کوردستان را هدف قرار داده است. اما در واقع نه مواضع حزب کارگران کوردستان، بلکه غیرنظامیان ایزدی و رزمندگان یگانهای شنگال که در مقابل داعش ایستادگی کرده‌اند، هدف این حملات قرار گرفتند. همچنین ساکنان کمپ مخمور که به دلیل قتلعام‌های دولت ترک از منطقه بوتان و بهدینان شمال کوردستان به کمپ مخمور پناهنده شده‌اند، مورد اصابت این حملات قرار گرفته‌اند.

نیروهای مدافع خلق با انتشار بیانیه‌ای ادعاهای واهی دولت ترک را تکذیب کرده و اظهار داشته‌اند که در این دو منطقه هیچ عضوی از نیروهای مدافع خلق حضور نداشته است. نیروهای مدافع خلق همچنین اعلام کرده‌اند که از این طریق دولت ترک نیت خود را مبنی بر انجام قتلعام نشان می‌دهد. در همین رابطه فرماندهی کل یگانهای مقاومت شنگال نیز با انتشار بیانیه ای اظهار داشته‌اند که هواپیماهای دولت ترک ۶ پایگاه یگانهای مقاومت شنگال را هدف حملات خود قرار داده‌اند. در نتیجه این حملات ۴ نفر از رزمندگان این یگانها مجروح شده‌اند. فرماندهی کل این یگانها همچنین اعلام کرده است که این حملات در چارچوب تلاشهای ترکیه برای زمینه‌سازی حملات مجدد داعش و تغییر دموگرافی منطقه‌ای و گسترش تفکرات اخوان‌المسلمین صورت گرفته است.

حملات ترکیه یک لحظه از قتلعام‌های خلق کورد است

بدران چیا کورد معاون ریاست مشترک خودمدیریتی شمال-شرق سوریه ضمن محکومیت تجاوزهای دولت ترک اظهار داشت: این حملات تنها یک لحظه از مجموعه قتلعام‌هایی است که دولت ترک علیه خلقمان در کوردستان و منطقه انجام داده است. حملات ١۵ ژوئن به شنگال و کمپ پناهندگان مخمور در سالگرد قتلعام ١٩١۵ علیه هویتهای ارمنی، سریانی و آسوری صورت گرفته است.

چیا کورد در ادامه سخنان خود اظهار داشت که: ترکیه اکنون به عنوان وارث عثمانی‌ها قتلعام، وحشیگری را در قالب بازی با جنازه شهدای خلق کورد ادامه می‌دهد. این ذهنیت از آن زمان تا کنون ادامه یافته است و به انحای مختلف و با آگاهی عملی شده است. هدف از انجام دادن این اقدامات اینست که مقاومت خلق کورد از ریشه برکنده شود.

ترکیه حملات خود را علیه خلق کورد با هدف خفه کردن کورد انجام می‌دهد

چیا کورد در ادامه سخنان خود می‌افزاید: حملات دولت ترک در زمانیکه رژیم ترک در اوج تنش‌های داخلی به سر می‌برد، سیاست و اقتصاد آن با بحران مواجه شده است روی می‌دهد. دولت ترک در رابطه با لیبی، سوریه و تلاش‌ها برای برهم زدن خاورمیانه و حفاری در دریای مدیترانه با جامعه بین‌المللی دچار تنش شده است. به همین دلیل ترکیه حملات کنونی خود را علیه خلق کورد با هدف خفه کردن و سرکوب کوردها به پیش می‌برد. این اقدامات نتیجه واقعیت فاشیستی این کشور و مبنای تاسیس آن است.

تلاش ترکیه برای واداشتن همسایگان به گشودن جبهه‌ای برای جنگ علیه کورد

چیا کورد در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که هواپیماهای جنگی دولت ترک حملاتی را علیه کمپ پناهندگان مخمور انجام داده و در انجام آن مواضع و قوانین بین‌المللی و حقوق بشری کاملا نقض شده‌اند، و در حالیکه هنوز زخم‌های ناشی از حمله داعش به شنگال التیام نیافته است، حملات دیگری در چارچوب ادامه قتلعام کوردهای ایزدی از سوی داعش  شکل گرفته‌اند. دولت ترک از این طریق می‌خواهد که دولت‌های همسایه را به گشایش جبهه‌ای دیگر علیه کورد ترغیب نماید و بتواند طرح‌های عثمانیگری خود را در منطقه پیاده کند.

بدران چیا کورد در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد که لازم است تمامی خلق‌های منطقه علیه این پروژه ترکیه مبارزه نموده و لازم است که سیستم جهان عربی نیز در مقابل این اقدامات دولت ترک و طرح‌ها و برنامه‌های آنان موضع بگیرد. لازم است همانند سال‌های ١٩١٨ که خلق عرب در مقابل عثمانیها بپا خاست اکنون نیز لازم است که در مقابل ترکیه، در سوریه و عراق، قطر و لیبی و سومالی، تونس، لبنان و مصر نیز علیه ترکیه مقاومت و ایستادگی شود.

استفاده ترکیه از موقعیت خود در ناتو برای برهم زدن ثبات منطقه

 بدران چیا کورد  معاون ریاست مشترک خودمدیریتی شمال-شرق سوریه خاطرنشان ساخت که ترکیه از طریق حملات خود و مداخلات نظامی در منطقه تلاش دارد تا از طریق استفاده از عضویت خود در این سازمان، آرامش و ثبات منطقه را برهم می‌زند. ترکیه برای تحقق برنامه‌های خود از عضویت خود در ناتو استفاده می‌کند.

بدران چیا کورد در ادامه افزود که اگر ناتو موضعی آشکار در مقابل حملات دولت ترک از خود نشان ندهد، به این معنا خواهد بود که این سازمان موافق قتلعام کوردها و خلق‌های منطقه است. لازم است که سازمان‌های بین‌المللی موضعی شفاف را در مقابل جرایم ترکیه و نقض فاحش حقوق بشر از سوی این کشور بگیرند.

بدران چیا کورد معاون ریاست مشترک خودمدیریتی شمال-شرق سوریه در خاتمه سخنان خود اظهار داشت که رژیم فاشیست ترک غیر از مقاومت و مبارزه انتخاب دیگری را برای خلق‌های کوردستان باقی نگذاشته است. لازم است که تمامی طرف‌های جنبش سیاسی کوردستان در مقابله با این حملات متحد شوند. بدون وجود اتحاد، دولت فاشیست ترک با هدف اجرایی کردن برنامه‌های خود در میان گروه‌های کورد بذر انشعاب می‌کارد.