"برای دیار غریب؛ برادر، معلم، مبارز و رهبر"

شیلان غریب خواهر دیار غریب در یادداشتی پیمان وفاداری به آرمان‌های شهیدان راه آزادی و صیانت از مبارزه رهایی‌بخش کردستان را تجدید کرده است.

   دیار غریب با کد سازمانی "هلمت" عضو کمیته‌ی مرکزی حزب کارگران کردستان-پ.ک.ک و عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان-ک.ج.ک در حمله هوایی ۵ ژوئیه ٢٠١٩ / ۱۴ تیر ١٣٩٨ جنگنده‌های رژیم فاشیست ترک و خودفروشان کرد به شهادت رسید. مرکز تحقیقات استراتژیک کردستان موسوم به لیکولین با ارائه مستنداتی پیشتر اعلام کرده بود که حزب دمکرات کردستان عراق در شهادت دیار غریب با دولت ترکیه همکاری کرده است.

   شیلان غریب خواهر دیار غریب در یادداشتی پیمان وفاداری به آرمان‌های شهیدان راه آزادی و صیانت از مبارزه رهایی‌بخش کردستان را تجدید کرده است. شیلان در وصف جایگاه شهید دیار نوشته است: "بدون شک وجود چنین کسی در زندگی قلعه‌ی مستحکم انسانیت است، با شهادتش هم حقیقت همه‌ی وجوه پاکش هویدا شد. من به عنوان یک خواهر احساس سربلندی و افتخار می‌کنم که صاحب چنین برادری هستم."

   شیلان غریب خواهر دیار غریب ملقب به "رفیق هلمت" در دلنوشته‌ای با رفیق دیار غریب عهد میبندد که ادامه دهنده‌ی راهش باشد.

متن نوشته:

   "هر چند معرفی همه‌ی شهدا بسیار دشوار است اما سخن گفتن از رفیق و برادر رهبرم بسیار سخت‌تر است. خانواده‌ی ما صاحب دو شهید هستیم (دلیر و دیار)، کاک دلیر به عنوان جوانی داوطلب در قیام ۱۹۹۱ داوطلبانه در آزادسازی کرکوک شرکت کرد و قهرمانانه شهید شد. رفیق هلمت نیز از سنین کودکی نشانه‌های پیشاهنگی و رهبری در وجودش مشخص بود. کودکی با احساس و باهوش بود. عزیزترین فرزند خانواده‌ی ما بود. در مدرسه و خانه مورد توجه همه بود، کسی بود که در مقابل همه خود را مسئول می‌دانست. رفیق دیار دومین فرزند خانواده بود، پس از شهید شدن برادرم دلیر او بزرگمان بود، او فقط برادرمان نبود بلکه دوست و رفیقمان بود. همیشه به ما میگفت باید به شخصیتی نیرومند بدل شویم. همیشه علیه ذهنیت مردسالاری بود و با کهنه‌پرستی مبارزه میکرد. نه تنها خودش بلکه به هیچ کس اجازه نمیداد میان دختران و پسران تفاوت قائل شود. هرگز به یاد ندارم دل کسی را شکسته باشد بلکه با روشی نرم و فکری سرشار طرف مقابل را قانع می‌کرد. به شیوه‌ای کاملا طبیعی سرچشمه امید، باور و دوست داشتن در خانه‌ی ما بود. از سنین کودکی علاوه بر کار کردن و قبول مسئولیت برای تامین معیشت زندگیمان مانند معلمی بیشترین درس را به اعضای خانواده مان می‌داد.

   عاشق تاریخ خلق کرد بود و در مورد آن تحقیق میکرد
   رفیق هلمت در سنین جوانی به کتاب خواندن روی آورد و به دنبال علم و دانش بود. در همه‌ی مراحل زندگی به ویژه در زمینه‌ی تاریخ مانند یک عاشق تاریخ کُرد با دقت تمام به تحقیق می‌پرداخت. رفیق دیار در روستای "سیوسینان" متولد شده است. روستایمان صاحب ۶٨ شهید در حمله‌ی شیمیایی میباشد و در توپ بارانها نیز چندین تن شهید شدند. شهید شدن برادر بزرگم کاک دلیر بر خانواده‌مان و بخصوص بر رفیق هلمت بسیار تاثیر گذاشت. میتوانم بگویم خانواده‌مان از هر لحاظی میهن‌دوست و دلسوز ‌بوده است.

   با آشنا شدن رفیق هلمت با حزب کارگران کردستان و عضویت در آن به عنوان یک مبارز، مدام تلاش میکرد تا حقیقت رهبر آپو و حقیقت مبارزات را به ما نشان دهد و توانست خانواده‌ی ما را قانع کند. به ویژه تاثیر زیادی بر روی پدرم گذاشت و در مدت کوتاهی پدرم مانند یک شخصیت میهن‌دوست به مبارزات خدمت میکرد و به همراه رفیق هلمت مانند دو رفیق بیشترین مسئولیت را در قبال مبارزات به عهده گرفت و تا آخرین نفس تلاش کرد. رفیق هلمت بر روی شخصیت ما کار می‌کرد تا ما به عنوان خواهران او به مبارز تبدیل شویم و شانه به شانه‌ی او در مبارزات شرکت کنیم. به همین دلیل از راه آموزشهایش‌ بیشترین تاثیر را بر خانواده‌مان گذاشت. تمام کسانی که حتی برای یک لحظه رفیق هلمت را شناخته باشند با گفته‌های با ارزشش و با رفتار انسان دوستانه‌اش متاثر شده‌اند. همراه آنکه ما از دوری رفیق هلمت نگران بودیم اما همیشه به عنوان خانواده و خواهر و برادرهایش از او حمایت می‌کردیم.

   در روح ملی و خصلت دمکراتیک نمونه است
   رفیق هلمت ۲۵ سال از زندگی خود را به صورت خستگی ناپذیر و فداکارانه در حال مبارزه بود. رفیق هلمت علاوه بر آنکه فرزند خانواده‌ی ما است، اما خانواده‌ی او بسیار گسترده‌تر از ماست و او فرزند همه‌ی خلق است. در طول زندگی و مبارزاتش آنقدر شخصیت خود را پرورش داد و خود را بنیاد نهاد تا با تمام اهداف مقدس خلق در هم آمیخت. مانند یک پیشاهنگ حقیقی خلق تمام ویژگیهای شخصیت مبارز را در خود برجسته نمود. شخصیتی بی‌نظیر در زمینه‌ی روشنفکری و روشنگری بود و همیشه برای همگان نور و روشنی بود، مانند مدرسه‌ای بود که هزاران تن را آموزش داده بود. در روح ملی و خصلت دمکراتیک نمونه‌ی رهبری دانا بود و تا آخرین حد توانا بود. در زمینه‌ی محیط زیست نمونه‌ی کسی بود که به طور مداوم روح و دل و فکرش ر به پاکی حفظ کرده بود و مانند یک مبارز حافظ محیط زیست در مقابله با سیستم سرمایه‌داری میپرداخت. او در یک مفهوم فردی [آزادیخواه و] دمکراتیک بود، در زمینه‌ی آزادی فردی به پیشرفت خویش اهمیت داده بود، مانند دلسوز و غمخوار زنان و مبارزات آزادیخواهی زنان بود. مشخص است چنین شخصیتی به مانعی در مقابل همه‌ی نیروهای مزدور و نوکر و فاسد و کهنه‌پرست تبدیل می‌شود. هم زمان چنین شخصیتهایی به ارزشهای مقدس یک خلق تبدیل میشوند. حقیقتی غیر قابل انکار است که در وجود شخصیت رهبری چون رفیق هلمت مرگ خود را میبینند. به همین دلیل اشغالگران و مزدوران و جاسوسهایشان از همه‌ی توانایی خود استفاده کردند تا امید خلق را از میان بردارند، اما رفیق هلمت با زندگی خود، باور و امید به زندگی بود. شهید شدن وی به شعله‌های پیروزی انقلاب در باشور کردستان مبدل خواهد شد.

   خود را وامدار او میدانم
   بدون شک داشتن چنین کسی در زندگی قلعه‌ی مستحکم انسانیت است. با شهادتش هم حقیقت همه‌ی وجوه پاکش هویدا شد. من به عنوان یک خواهر احساس سربلندی و افتخار می‌کنم. از احساسی که من و کاک دیار به دست یک مادر بزرگ شده‌ایم، نیرو میگیرم. خود را وامدار او میدانم که مانند خواهر یک رهبر، مانند مادر و پدرم نتوانستم به وظیفه‌ی خودم در مقابل بزرگی او عمل کنم.

   برای پیروزی راهش عهد میبندم
   در پایان میگویم رفیق هلمت تاریخی پر از مبارزات و خدمت و انسان دوستی و کُرد بودن پاک است. او دهها هزار تن را آگاه کرد و ما را در راه زندگی آزاد قرار داد. من هم به عنوان خواهر و شاگردی وفادار برای آنکه روحش همیشه شاد باشد، عهد میبندم برای پیروزی راهش همیشه در مبارزه باشم. شهیدان در دل و فکر و وجدان انسانیت زنده میمانند."