بسی هوزات: قتلعام پرسوس سرآغاز یک مرحله از حملات نابودگرانه علیه کوردها بود

بسی هوزات ریاست مشترک شورای اجرایی ک.ج.ک خاطرنشان کرد که آ.ک.پ پس از انقلاب روژاوا حملات نابودگرانه علیه کوردستان را آغاز کرد و قتلعام پرسوس نیز بخشی از این برنامه بود.

بسی هوزات، رئیس مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان در گفتوگو با تلویزیون مدیا تی‌وی تحولات کوردستان، ترکیه و خاورمیانه را مورد ارزیابی قرار داد.

هوزات خاطرنشان کرد که حاکمیت فاشیست ترکیه برای کسب موفقیت در قتلعام کوردها از جنگ جهانی سوم بهره می‌برد و ارگنکون و م.ه.پ نیز به شرط تداوم این سیاست از آ.ک.پ حمایت می‌کنند.

هوزات یادآور شد که در تداوم سیاسی نابودگرانه حملات به زنان از سوی حاکمیت ترکیه افزایش یافته و در این رابطه اظهار کرد:"دولت ترکیه در کوردستان به متجاوز است، غاصب است، قاتل است. تجاوز به زنان کورد تجاوز به ملت کورد است. در واقع تجاوز به تمامی ارزش‌های کوردهاست. باید در مقابل این رفتار رژیم ترک خلق کورد از ٧ تا ٧٠ ساله به پا خیزد. جوانان کورد در هر جا که زندگی می‌کنند باید پاسخ درخوری به این دولت متجاوز و قاتل بدهند. تمامی دارایی‌های این دولت متجاوز در کوردستان باید به آتش کشیده شده و فروپاشد.

هوزات در خصوص حملات اشغالگرانه دولت ترکیه به هفتانین گفت که دولت ترکیه نمی‌تواند در مقابل مقاومت نیروهای گریلا در هفتانین ایستادگی کند. هوزات افزود که آ.ک.پ ضعیف‌ترین حکومت تاریخ جمهوری ترک است و با تشدید فاشیسم در واقع فروپاشی خود را نزدیکتر می‌کند.

'با انقلاب روژاوا سیستم کنفدرالیسم دمکراتیک به ثمر نشست'

هوزات به مانسبت سالروز انقلاب روژاوا اعلام کرد که انقلاب روژاوا به همان اندازه که انقلاب خلقی دمکراتیکی است به همان اندازه نیز دارای ویژگی جهانی بوده و انقلاب بشریت است. وی افزود:"انقلاب روژاوا در واقع به انقلابی مبدل شد که در آن پارادایم ارائه شده از سوی رهبر آپو مبنی بر اکولوژی، آزادی زن و آزادیخواهی به مرحله عمل گذاشته شد. پارادایم ملت دمکراتیک، سیستم کنفدرالیسم دمکراتیک در روژاوا به ثمر نشست."

هوزات به نقش زنان در انقلاب روژاوا اشاره کرده و اظهار کرد:"انقلاب روژاوا با پیشاهنگی زنان به نتیجه رسید. زنان در تمامی میدان‌های این انقلاب رنج بزرگی را بر دوش کشیدند، جان خود را فدا کردند و زحمات بسیاری را متقبل شدند. در نبرد علیه داعش در میدان‌های جنگ حضور یافتند و در جنگ علیه دو؛ت فاشیست ترکیه ایستادگی نمودند. زنان در انقلاب روژاوا در صف نخست دفاع و محافظت از این انقلاب جای گرفتند."

'قتلعام پرسوس کار خود دولت ترکیه بود'

هوزات خاطرنشان کرد که پس از آنکه انقلاب روژاوا موفق به شکست داعش شد، دولت ترکیه این واقعیت هضم نکرد، هوزات در این رابطه افزود:"با شکست پشت داعش در انقلاب روژاوا در حقیقت پشت آ.ک.پ هم شکست. زیرا داعش بازوی آ.ک.پ در خاورمیانه بود. از این گروه جانی برای حمله به کوردها و دیگر خلق‌های خاورمیانه و نیروهای دمکراسی‌خواه استفاده کرده بود. آ.ک.پ می‌خواست با دست داعش دینامیسم‌های دمکراسی در خاورمیانه و در رأس آن جنبش آزادیخواهی کورد را نابود کند. زیرا پ.ک.ک پیشاهنگ نیروهای انقلابی و دمکراتیک خاورمیانه است. هدف این بود جنبش را با دست داعش تصفیه کنند. پس از آنکه پوزه داعش به خاک مالیده شد دولت ترکیه خود به میدان آمد. پذیرفتند که با داعش و النصره نمی‌توانند کاری را به پیش برند خود وارد جنگ شدند."

رئیس مشترک شورای اجرایی ک.ج.ک در رابطه با قتلعام پرسوس ٢٠ ژوئیه ٢٠١۵ گفت:"گفته شد که این قتلعام را داعش انجام داده، اما دولت ترک خود به این جنایت دست زد. ما خوب می‌دانیم که دولت ترکیه و داعش یکی هستند. آنکه جوانان را در پرسوس قتلعام کرد آ.ک.پ بود، میت بود. با چه هدفی؟ بخشی از قتلعام در راستای حملات علیه روژاوا بود. چه کسی از روژاوا حمایت می‌کرد، تمامی آنانی را که به انقلاب روژاوا کمک می‌کردند هدف حمله قرار دادند. هدف این بود که نابود کنند و بترسانند، آنان را بترسانند. از این جنبه به حمله علیه روژاوا ارتباط داشت."

'قتلعام پرسوس در واقع حمله‌‌‌ای علیه اتحاد خلق‌ها بود'

از سوی دیگر این حمله اهدافی را در ترکیه و باکور (شمال) کوردستان مد نظر داشت. با مبارزه آزادیخواهی و دمکراسی در ترکیه و باکور کوردستان مربوط بود. البته این نیز به شیوه‌ای غیرمستقیم به رابطه آنان با روژاوا برمی‌گردد. کُنسپی بزرگ بود. با این قتلعام خواستند که روابط میان خلق‌های ترکیه و کوردها را قطع کنند، اتحاد میان خلق کورد و خلق‌های دیگر در ترکیه را از میان بردارند. در واقع حمله‌ای به اتحاد میان خلق‌ها بود. خواستار دور کردن خلق‌های ترکیه از کوردها بودند، می‌خواستند کوردها را تروریزه کرده، تنها گذاشته و به تسلیم وادارند. در شخص جوانان پرسوس تمامی جوامع ترکیه را خطاب قرار دادند. به نیروهای دمکراسی‌خواه، به خلق‌ها، به جوانان پیام دادند. پیام این بود؛ اگر شما به کوردها نزدیک شوید، به آتش کشیده می‌شوید، کشته خواهید شد، می‌میرید. یا باید بمیرید یا به انزوای خودتان برگردید."

هوزات خاطرنشان کرد که این حمله آغاز مرحله 'به زانو درآوردن' بود، این نقشه را در نشست شورای امنیت ملی ترک (مگک) در ٣٠ اکتبر ٢٠١۴ طرح کرده بودند. روز ۵ آوریل ٢٠١۵ آخرین بار هیئت ه.د.پ با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ملاقات کرد و سپس دیدارها برای همیشه متوقف شدند. اینگونه مرحله گفتوگو را متوقف کردند و مرحله جنگ سراسری را شروع کردند. [در همین راستا] روز ٢٠ ژوئیه ٢٠١۵ در شهر پرسوس ٣٣ انقلابی سوسیالیست را قتلعام کردند."

هوزات در مورد حملات دولت ترکیه افزود:"حاکمیت فاشیست آ.ک.پ برای کسب موفقیت در نقشه قتلعام ١٠٠ ساله کوردها از جنگ جهانی سوم بهره می‌برد و ارگنکون و م.ه.پ نیز به شرط تداوم این سیاست از آ.ک.پ حمایت می‌کنند.

'از تجاوز به عنوان شیوه‌ای از سیاست نابودگری استفاده می‌کنند'

بسی هوزات در خصوص حملات به زنان اظهار کرد:"زنان نیروی اجتماعی شدن در کوردستان هستند. آنکه فرهنگ کورد، روند اجتماعی کوردها را به امروز رسانده، از آن محافظت کرده و برای آن مبارزه کرده زنان هستند. برنامه رژیم این است که اگر زنان را به تسلیم وادارند کوردها هم تسلیم می‌شوند. به همین سبب حملات بی‌شرفانه‌ای را انجام می‌دهند. تجاوز را به عنوان سیاستی در چهارچوب نابودکردن خلق کورد می‌بینند. برای به تسلیم وادار کردن اراده زنان کورد، در شخصیت زنان کورد هم برای تسلیم گرفتن اراده خلق کورد به این حملات تجاوزگرانه روی آورده‌اند. خود این حملات بخشی از جنگ ویژه علیه کوردهاست."

هوزات افزود:"در ترکیه سیاست ویژه‌ای برای تجاوز به زنان وجود دارد. این سیاست وقتی با سیاست قتلعام کوردستان بهم می‌رسند به شیوه‌ای جدی‌تری آنرا اجرا می‌کنند. در کوردستان کدام مناطق دارای مقاومت گسترده‌تری است هدف حملات تجاوزگرانه قرار داده می‌شود. بوتان، درسیم، سرحد، آمد، الیح هدف حملات تجاوزگرانه به زنان کورد قرار داده شده‌اند.

هوزات با اشاره به واکنش‌های عمومی علیه تعرض به زنان گفت:"واکنش‌ها کافی نیستند. در حقیقت این تجاوزها می‌تواند به قیام رستاخیز بیانجامد، از ٧ تا ٧٠ ساله باید همه بپا خیزند."

'دولت ترکیه در کوردستان رژیمی تجاوزگر است'

هوزات در رابطه با سیاست تجاوزگری دولت ترک اظهار کرد: "این رژیم در کوردستان یک رژیم تجاوزگر، غاصب و قاتل است. تجاوز به زنان کورد تجاوز به ملت کورد بوده و تجاوز به تمامی ارزش‌های کوردهاست. باید در مقابل این رفتار رژیم ترک خلق کورد از ٧ تا ٧٠ ساله به پا خیزد. جوانان کورد در هر جا که زندگی می‌کنند باید پاسخ درخوری به این دولت متجاوز و قاتل بدهند. تمامی دارایی‌های این دولت متجاوز در کوردستان باید به آتش کشیده شده و فروپاشد."

'باید موضعی سراسری نشان داده شود'

هوزات سپس افزود:"حملاتی که علیه ارزش‌های جامعه انجام می‌شوند حملاتی نابودگرانه هستند. باید در پاسخ به این حملات موضعی سراسری نشان داد. اگر اکنون در مقابل این حملات ایستادگی نکنیم پس چه زمانی خواهیم ایستاد، سپس قتلعام روی می‌دهد. اگر اکنون هزینه آنرا نپذیریم و مقاومت نکنیم آنوقت همه چیز را از کف می‌دهیم. ایا هزینه‌ای سنگین‌تر باقی مانده است؟ زمانی می‌توانی از داشته‌هایت محافظت کنی که هزینه‌های آنرا به جان خریده باشی." هوزات تأکید کرد؛"این مبارزه تنها بر عهده گریلا نیست. جنگ نابودگری رژیم ترک علیه کوردها تنها با مقاومت گریلا، تنها با مبارزه نیروهای گریلا خنثی نمی‌شود. خلقمان باید از ٧ تا ٧٠ ساله کنار نیروهای گریلا قرار گیرند و در این مبارزه و مقاومت نقش خود را ایفا کنند."

'مقاومت بی‌همتا در هفتانین ادامه دارد'

بسی هوزات در مورد حملات اشغالگرانه دولت ترکیه به هفتانین و مقاومت نیروهای گریلا اظهار کرد:"در هفتانین مقاومتی بی‌همتا و قرهمانانه در جریان است. دولت ترکیه با وحشیت حمله می‌کندو با مقاومت بی‌سابقه‌ای مواجه شده است. به مقاومت نیروهای گریلا درود می‌فرستم. یاد و خاطره تمامی رفقای شهید را با ادای احترام گرامی می‌دارم. مقاومتی قهرمانانه در جریان است. مقاومت به قوت خود باقیست، نیروهای گریلا از پیش روی اشغالگران فاشیست و قاتل جلوگیری کردند. دولت ترکیه نخواهد توانست پیش روی کند. اکنون با استفاده از تکنولوژی به تپه‌هایی که با بمباران گسترده به چنگ آورده‌اند پناه برده‌اند. گریلاها نیز هر روز علیه این تپه‌ها حملاتی را ترتیب می‌دهند. هر روز ضربات مهلکی را بر آنان وارد می‌کنند."

'رژیم ترک خواستار الحاق خاک باشور [جنوب] و روژاوا به کشور خود است'

هوزات در رابطه با اهداف دولت ترکیه گفت:"می‌خواهند روژاوای کوردستان و باشور کوردستان را به خاک ترکیه ضمیمه کنند. هدفشان اشغالگری است. با اشغال این مناطق از هفتانین به خاکورک، قندیل، شنگال، مخمور، تمامی روژاوا، تمامی باشور کوردستان را غصب کنند. ادلب را که اشغال کرده‌اند. اینچنین می‌خواهند به دریای مدیترانه دست یابند. می‌خواهد تمامی این مناطق را به خاک کشور ترکیه ضمیمه کند."

هوزات در ادامه گفت که دولت ترک به سبب اینکه دشمن کوردهاست با پ.ک.ک خصومت می‌ورزد و باید این واقعیت را به مغزهایی فهماند که از درک حقایق عاجزند.

هوزات سپس افزود:"هدف اشغالگری دولت ترک در باشور چیست؟ خواستار پایان دادن به موقعیت فدراسیون کوردستان است. قطعا چنین هدفی را در سر دارد. می‌خواهد تمامی خاک باشور کوردستان، موصل و کرکوک را پس از اشغال آن به خاک خود الحاق کند. تبلیغات برای دستیابی به این هدف را هم در لوای جنگ با پ.ک.ک به پیش می‌برد، هدف دولت ترکیه مشروعیت بخشی به حملات اشغالگرانه است. مدیرات باشور باید عاقلانه عمل کنند. واقعیت‌ها را ببیند و رفتاری صحیح را پیش گیرد. باید به شیوه‌ای میهن‌دوستانه عمل کنند."

بسی هوزات رئیس مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان در خاتمه سخنان خود به تحریم کمپ مخمور پرداخت که از یک سال پیش توسط حزب دمکرات کوردستان (پ.د.ک) محاصره شده است. هوزات گفت:"برای رضایت خاطر یک دولت قاتل، استعمارگر، فاشیست انسان چگونه می‌تواند یک جامعه هزاران نفره را محاصره و تحت تحریم قرار دهد؟ کدام وجدان، کدام کوردیت، کدام ارزش میهن‌دوستی این را می‌پذیرد؟ حاکمان باشور باید موضع خود را در این زمینه نشان دهند."