بشتاش: باید به هر نحو ممکن توجه را به سمت کودتاگری آ.ک.پ جلب کرد

مارال دانش بشتاش رئیس فراکسیون حزب دمکراتیک خلق‌ها اعلام نمود که این حزب همراه و همگام با خلق مبارزه خود را ادامه می‌دهد و در این باره اظهار داشت: باید همه و به هر نحو ممکن توجه را سمت کودتاگری آ.ک.پ جلب کنند.

در چهارم ژوئن مجلس ترکیه تصمیم به لغو مصونیت سیاسی و حق نمایندگی لیلا گوون و موسی فارس اوغلولاری در پارلمان ترکیه و همچنین نماینده حزب جمهوری خلق در پارلمان ترکیه، انیس بربراوغلو گرفت. بربراوغلو بعد از ۲۴ ساعت از زندان آزاد و در بازداشت خانگی به سر می‌برد. لیلا گوون و موسی فارس اوغلولاری نیز پیش از این دستگیری چندین سال در بازداشت به سر برده بوند. اما لیلا گوون چون پیش از این ۶ سال و ۳ ماه به دلیل مشارکت در پرونده ک.ج.ک مشمول مجازات شده و حکم وی از سوی دادگاه عالی نیز تایید شده بود با لغو مصونیت پارلمانی نیز مواجه شده و دستگیر شد. اما در نهایت چون پیش از این مدت ۴ سال و ۸ ماه از مدت حکم خود را در زندن گذرانده بود و برای پایان دادن به یک ماه از باقیمانده زندان خود به دادگاه مراجعه و درخواست احتساب زمان باقیمانده را کرده بود. اما درخواست وی پذیرفته نشده بود. بر همین اساس وکلای لیلا گوون خواستند که یک ماه از حکم زندان لیلا گوون در پرونده‌ای دیگر نیز مورد بررسی قرار گیرد. وکلا هفته قبل درخواست بازبینی کرده و دادگاه در ۹ ژوئن پذیرفت که لیلا گوون آزاد شود.

این کودتاها جدید نیستند

مارال دانش بشتاش رئیس گروه حزب دمکراتیک خلق‌ها در رابطه با این موضوع اظهار داشت که این کودتا چیز جدیدی نبوده و در انتخابات ۷ ژوئن سال ۲۰۱۵ حزب ما اجازه نداد که آ.ک.پ به پیروزی دست پیدا کند. این کودتا نیز مانند کودتای ۴ نوامبر ۲۰۱۶ است که در جریان آن روئسای مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها و بسیاری از نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها در جریان عملیاتی شبانه دستگیر شدند. باید همه بدانند که حکومتی کودتاچی در مقابل ما قرار دارد. چرا؟ زیرا هیچ زمینه حقوقی، سیاسی و اخلاقی برای چنین اقداماتی وجود ندارد.

هدف تضعیف حزب دمکراتیک خلق‌هاست

بشتاش در ادامه افزود: نباید رفقای ما و لیلا گوون دستگیر می‌شدند. رفیق دیگرمان فارس اوغلولاری نیز سریعا و بدون هیچگونه اعلام جرمی دستگیر شد. ما چنین اقدامی را هیچگاه نمی‌پذیریم. نباید این اقدامات فراموش شوند. حاکمیت با چنین اقداماتی خود تضعیف می‌شود. اکنون از هر چهار طرف حزبمان مورد حمله واقع شده است. تمامی این اقدامات در چارچوب کودتا است. هدف آنها تضعیف حزب دمکراتیک خلق‌هاست تا ارتباط این حزب را با جامعه، اپوزیسیون و نیروهای دمکراسی‌خواه قطع کنند. اما حزبمان به آینده چشم دارد و حاکمیت تلاش دارد تا این مسئله محدود کند.

ما اراده خلق هستیم

بشتاش خاطرنشان ساخت که نباید فراموش کرد که حزب دمکراتیک خلق‌ها به هیچ حزب دیگری شباهت ندارد. ما خود خلق و اراده خلق هستیم، در میان خلق هستیم و این خلق است که مبارزه را ادامه می دهد. در هیچ مقطع تاریخی مشاهده نشده است که خلق از میان برود. در مقاطعی خلق با محدودیت و تنگنا روبرو شده است. تضعیف شده است اما خلق و تفکر خلقی به پیروزی می‌رسد. البته مسائلی مانند اینکه حزبمان نیروی خود را از کجا می‌گیرد، بسیار پرسیده می‌شود، ما می‌گوییم که ما صاحب حق بوده و برای مسئله‌ای حقوقی مبارزه می‌کنیم. زمانیکه می‌گوییم آزادی برای کورد، دمکراسی برای ترکیه باید تمامی حقوق خلق کورد مانند برابری، شهروندی پذیرفته شود و این نشان می‌دهد که ما مبارزه ای عادلانه را به پیش می‌بریم.

توافق با فاشیسم امکان‌پذیر نیست

بشتاش در بخش دیگری از سخنان خود افزود که نمی‌توان با فاشیسم کودتاگر به توافق دست یافت و ما وارد چنین توافقی نمی‌شویم و در این باره هیچگاه سیاست توافق با فاشیسم را پیگیری نمی‌کنیم. در مقابل این سیاست هیچگاه تسلیم نمی‌شویم. بلکه مبارزات خود را گسترش می‌دهیم. تصمیمات ما در این رابطه گسترش پیدا می‌کند. ما برنامه مبارزات سه ماهه‌ای را برای خود تنظیم کرده‌ایم. ماه نخست این برنامه را وارد فاز اجرایی نموده‌ایم. مدت دو روز است که در میدانها حضور داریم. راهپیمایی ما برای ۱۵ ژوئن در دستور کار قرار دارد. در حال حاضر ترکیه تحت سیطره رژیم مردسالار و استبدادی قرار دارد. در ابعاد  اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و در تمامی ابعاد زندگی شاهد موج وسیعی از خشونت‌ها هستیم. در مقابل این خشونت‌ها ما تلاش می‌کنیم که با زبان، عمل سیاستها و مطالبات دمکراتیک خود را ادامه دهیم.

نباید هیچ کس وارد بازی حاکمیت شود

بشتاش در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: ویروس کرونا بر فعالیتهای حزبمان تاثیر گذار نخواهد بود. ویروس بزرگ خود حاکمیت است. ما در نشستمان در رابطه با قانون عفو زندانیان سیاسی در این مورد اظهار نظر کردیم. این موضوعی است که تنها می‌تواند مایه ناراحتی شود. تبعیض در تمامی ابعاد زندگی واقعیتی قابل مشاهده است. هدف آنان اینست که تمامی اپوزیسیون و طرفداران دمکراسی را پراکنده کنند. این یک بازی است و نباید هیچ کس وارد این بازی شود.