به زادگاهتان برگردید و از میهنتان صیانت به عمل آورید"

سرهان ایتو از هموطنان ایزدی با اشاره به روستاها و چشمه‌های منطقه شنگال از خلق ایزدی خواست که به زادگاهشان برگردند و از میهن خود صیانت به عمل آورند.

شنگال موطن تاریخی ایزدی‌هاست. این خلق اگر چه با حملات بسیاری روبرو شده اما همچنان به ایستادگی ادامه داده است. در تازه‌‌ترین نمونه خلق ایزدی در آگوست ٢٠١۴ هدف ٧۴مین فرمان [قتلعام] قرار گرفتند. خلق ایزدی با اینکه متحمل آلام بزرگی در این قتلعام شد ولی به مقاومت و دفاع از خاکش ادامه داد.

سرهان ایتو از ایزدی‌های اهل روستای کرسی در مورد زندگی در این روستا با خبرگزاری فرات نیوز سخن گفت.

"قدمت روستا  از ١٠٠٠ سال بیشتر است"

سرهان ایتو در مورد روستای کرسی و چشمه‌های این روستا می‌گوید:"روستای کرسی قدمتی تاریخی دارد. قدمت آن از ١٠٠٠ سال بیشتر است. پیش از این عشیره الداخی در آن زندگی می‌کردند امروز تعداد بیشتری از ساکنان آن از عشیره فقیرا هستند."

"چشمه‌هایی که با قتل‌عام ٢٠١۴ خشک شده بودند دوباره جاری شده‌اند"

ایتو در رابطه با شنگال و چشمه‌های آن می‌گوید که در گذشته تعداد زیادی چشمه در منطقه شنگال وجود داشتند، اما با حمله داعش بسیاری از این چشمه‌ها خشک شدند. سرهان ایتو می‌افزاید:"قبل از قتلعام شنگال وضعیت آب رضایت‌بخش بود. ۵٠ سال پیش هر جای شنگال چشمه بود و تشنگی در منطقه بی‌معنا بود. چشمه‌های معروفی همچون پیره‌خان، دَدوش، کانیا سولاخ. در مقطع قتلعام بسیاری از چشمه‌ها خشک شدند. با آزادسازی شنگال و بارش باران‌ها دوباره چشمه‌های این منطقه جاری شدند."

"به زادگاهتان برگردید و از میهنتان صیانت به عمل آورید"

سرهان ایتو بر صیانت از شنگال و بازگشت ساکنان آن تأکید کرده و افزود:"از هموطنانمان که با قتلعام روبرو شدند می‌خواهیم که به زادگاه خود برگردند. باید از میهن و خاک خود محافظت کنیم. چشمه‌ها دوباره جاری شده‌اند، ایزدی‌ها باید به روستاهای خویش برگردند."