بیانیه‌ی ک.ج.ک در خصوص رجزخوانی اردوغان و تدوام محاصره‌‌ی کمپ پناهندگان مخمور

ریاست مشترک شورای اجرایی ک.ج.ک به تهدید مخمور توسط دولت ترکیه اشاره کرد و از دولت اقلیم کردستان خواست تا فورا محاصره‌ی مخمور را پایان دهد.

ریاست مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک) طی بیانیه‌ای کتبی به وضعیت مخمور اشاره کرد. ک.ج.ک گفت: "برای خلق ما در مخمور بیشتر از این ظلم و زور ممکن نیست، ما دوباره درخواست پایان دادن به محاصره‌ی کمپ مخمور را داریم. امیدواریم مسئولین کورد به درخواست ما عمل کنند."

در بیانیه‌ی ک.ج.ک به وضعیت کمپ مخمور اشاره شده است.

در این بیانیه آمده است:

" ۲۵ سال پیش، در پی آنکه دولت ترکیه روستای هم‌وطنان را سوزاند، خلق ما در بوتان به مخمور رفته و در آنجا پناهنده شدند. اکنون در مخمور ۱۵ هزار تن پناهنده هستند. خلق مخمور با شناسنامه، زبان و فرهنگ خود زندگی کرده و تا زمانی که مسئله‌ی کوردها حل نشده است، آنها نمی‌خواهند به ترکیه بازگردند. اما دولت ترکیه حملات هوایی علیه مخمور انجام داده و به حملاتش ادامه می‌دهد.

کمپ پناهجویان تحت ضمانت سازمان ملل قرار دارد و در مرزهای فدراسیون باشور کوردستان قرار دارد. زمانیکه داعش به هولیر حمله کرد، قبل از همه خلق مخمور مداخله کردند. به دلیل واقعه‌ای که هیچ ارتباطی با خلق مخمور ندارد اداره‌ی اقلیم کوردستان مخمور را محاصره کرده است. اکنون در مخمور بیمار، دانشجو و کارگر نمی‌توانند از کمپ خارج شوند.خلق مخمور شرایط خود را به مسئولین اقلیم کوردستان، دولت عراق، سازمان ملل و تعدادی از سازمانها اعلام کرده است. ما تحت عناوین و با ابزارهای متفاوت خواستیم که این تحریها پایان یابند اما ماههاست است که تحریم و حصر ادامه دارد. به همین دلیل ما اکنون بیانیه‌ای منتشر کرده‌ایم. 

به عقیده‌ی ما باید اداره‌ی کوردها با اهالی کمپ همکاری کنند. قبلا هم اگر مسائلی پیش می‌آمد در برخی زمینه‌ها همکاری می‌کردند. دولت ترکیه همیشه حکومت عراق، سازمان ملل و اداره‌ی اقلیم کوردستان را تحت فشار قرار داده است تا کمپ مخمور را منحل کنند. مشخص شده است که اخیر با پهبادهای جاسوسی بر فراز کمپ در حال تجسس هستند. ساکنین مخمور فکر می‌کنند آنها در تدارک حمله‌ی هوایی هستند. خلق مخمور بخشی مستقل از کوردها هستند. همه‌ی کوردها در باکور، باشور، روژهلات و روژاوا در خصوص کمپ مخمور حساسیت دارند. همه‌ی کوردها انتظار دارند که تحریم و محاصره‌ی مخمور پایان یابد.

اگر اداره‌ی اقلیم کوردستان این حصر را بردارد همه‌ی کوردها خشنود خواهند شد. برای آنکه خلق ما در مخمور بیشتر تحت فشار قرار نگیرند، ما درخواست پایان دادن به این حصر را دوباره تکرار می‌کنیم. امیدواریم که اداره‌ی حکومت اقلیم کوردستان این انتظار را عملی کند."