بیانیه‌ی ک.ج.ک در خصوص ممنوعیت عبور و مرور در مرزهای قراردادی کوردستان

ک.ج.ک: "به هیچ عنوان اجازه ورود به افراد از مرزها به شیوه قاچاخ داده نخواهد شد. برای نیل به موفقیت از خلقمان می‌خواهیم که با نیروهای گریلا همکاری کنند و در هر نقطه‌ای از مرزها که پدیده‌ی قاچاخ انسان و یا اجناس وجود دارد یگان‌های گریلا را مطلع نمایند."

کمیته‌ی روابط عمومی کنفدرالسیم جوامع کوردستان در بیانیه‌ای با اشاره به خطر شیوع گسترده ویروس کرونا از آحاد خلق کورد دعوت به عمل آورده است تا تحت هیچ شرایطی راه آمد‌ و رفت به شیوه‌ی قاچاخ از مرزها را در پیش نگیرند.

متن بیانیه به شرح زیر است:

"به افکار عمومی کوردستان

شیوع ویروس کرونا (کووید١٩) جامعه بشری را با خطری بزرگ مواجه کرده است. ملت کوردستان به سبب تجزیه‌ای که از سوی چهار دولت بر آن تحمیل شده است حداقل از چهار سو با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کند. زیرا هر کدام از چهار دولت حاکم بر کوردستان، سیاست جداگانه‌ای را در زمینه‌ی بهداشت پیروی می‌کنند. همچنین هر چهار دولت در زمینه کمک و همکاری برای تسکین آلام و جبران خسارت و نیز در زمینه اتخاذ تدابیر لازم در زمان وقوع فجایع طبیعی بر خلق‌مان همیشه سهل‌انگاری می‌کنند. بیم آن می‌رود که ذهنیت و رویکرد دولت‌های حاکم به شیوع هر چه بیشتر و طولانی‌تر این ویروس در کوردستان بیانجامد. اگر چه بسیاری از دولت‌ها و نیروها و سازمان‌های بین‌المللی در تلاش کنترل و درمان این ویروس خطرناک می‌باشند اما به موازات ضرورت توجه به اقدامات مذکور، باید صرفا چشم‌ به راه تدابیر و راه‌حل‌های نیروهای حاکم و دولت‌ها در این مقطع نباشیم. بنیادی‌ترین راه‌حل آن است که جامعه و افراد آگاه و سازماندهی شده را دربر گیرد. همچنانکه فرد در مقابل تمامی جامعه مسئول است جامعه نیز در برابر حیات افرادش مسئول می‌باشد. یک فرد همچنانکه می‌تواند زندگی گروهی را با خطر مواجه کند توان صیانت از آن‌ها را نیز داراست. از اینرو هم به عنوان فرد و هم به عنوان جامعه بهترین تدبیر پیشگیری است.

با توجه به این واقعیت که خلقمان به دلایل گوناگون هم به شیوه رسمی و هم به شیوه قاچاخ به آمد و رفت میان بخش‌های کودستان می‌پردازند بیم شیوع این ویروس در تمامی کوردستان افزایش می‌یابد. متأسفانه در این میان برخی افراد و گروه بی‌مسئولیت برای منافع مادی خویش زندگی جامعه را به مخاطره می‌افکنند، یا خود به شیوه قاچاخ آمد و رفت می‌کنند یا زمینه رفت‌وآمد را برای دیگران به شیوه‌ی قاچاخ فراهم می‌کنند. این کار جرم علیه خلق و بشریت است. از اینرو از تمامی خلقمان می‌خواهیم که به هیچ شیوه‌ای برای عبور از مرزها راه قاچاخ را در پیش نگیرند. ما این مهم را همچون وظیفه‌ای انسانی، ملی، سیاسی و اخلاقی خویش می‌دانیم که از خلقمان در برابر هر خطری محافظت به عمل آوریم. شیوع ویروس کرونا یکی از این مخاطرات است. فلذا با اعلام هشدار به افراد و گروه‌ها اعلام می‌کنیم که نیروهای گریلا در تمامی مناطق مرزی میان بخش‌های کوردستان بویژه مرزهای مابین روژهلات و باشور کوردستان همچون وظیفه خویش از عبور قاچاخ از مرزها جلوگیری می‌کنند. در این خصوص تمامی یگان‌های گریلایی مستقر در مرزها موظف شده‌اند تا به منظور جلوگیری از رفت و آمد افراد به شیوه‌ی قاچاخ از مرزها تدابیر لازم را اخذ کنند. به هیچ عنوان اجازه ورود به افراد از مرزها به شیوه قاچاخ داده نخواهد شد. برای نیل به موفقیت از خلقمان می‌خواهیم که با نیروهای گریلا همکاری کنند و در هر نقطه‌ای از مرزها که پدیده‌ی قاچاخ انسان و یا اجناس وجود دارد یگان‌های گریلا را مطلع نمایند. با یقین به اینکه روحیه همکاری، آرامش و درک مسئولیت‌پذیری ملی، وجدانی، دینی و انسانی بنیانِ گذار از تمامی بحران‌هاست امیدواریم که بشریت و خلقمان در مدت کوتاهی بر این بحران فائق آمده و پیروزی را رقم زند.

با احترام

کمیته‌ روابط عمومی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک)

١٧ مارس ٢٠٢٠/ ٢٧ اسفند ١٣٩٨"