روزنامه‌نگار ایزدی: تاسیس کمپ تبهکاران داعشی در نزدیکی شنگال توطئه‌ای برای نابودی ایزدیان است

تحسین شیخو روزنامه نگار و فعال ایزدی: ایجاد کمپی برای تبهکاران داعش در نزدیکی شنگال، پروژه‌ای سیاسی برنامه‌ریزی شده‌ای است که مانع از امنیت منطقه شده و تهدید ایزدیان را افزایش می‌دهد.

حکومت عراق تلاش می‌کند تا ٣ هزار و ١۴٠ نفر از اعضای خانواده‌های تبهکاران داعشی را در کمپ‌های شمال-شرق سوریه، در منطقه زومار در استان نینوا تجمیع کند. این کمپ تحت عنوان الاملا مشتمل بر ۴ هزار چادر است. طبق اطلاعات موجود، ۵٠ درصد از این کمپ به پایان رسیده است و مسئولیت اداره آن به وزارت پناهندگان واگذار میشود. ساکنان استان نینوا در عراق، همراه با عشایر دیگر این منطقه نسبت به ایجاد این کمپ در منطقه اعتراض داشته و اعلام نممودند که ایجاد این کمپ برای تبهکاران در این منطقه خطرناک است. بسیاری از ائتلافهای پارلمانی در عراق نیز این نسبت به این مسئله اعتراض کرده‌اند.

در رابطه با این موضوع تحسین شیخ کالو، روزنامه‌نگار و فعال ایزدی اظهار داشت که تلاشهایی به منظور ایجاد یک کمپ برای خانواده‌های داعشی در منطقه زمار و انتقال آنها از کمپ هوله به عراق و استقرار در منطقه‌ای نزدیک شنگال پروژه‌ای توطئه گرانه است که و در این رابطه اظهار داشت: هدف آنها تحقق کشتار و قتلعام دگرباره ایزدیان است، همزمان ایجاد این کمپ می‌تواند ابزاری برای تحریم و فشار اقتصادی بر ایزدیان و قطع خطوط مواصلاتی بین شنگال و منطقه کوردستان باشد.

تحسین شیخ کالو اقدام دولت عراق در این رابطه را خطرناک و پنهانکارانه قلمداد کرده و اظهار داشت: این تصمیم از تاثیری بسیار منفی بر ایزدیان برخوردار بوده و امنیت منطقه را محدود می‌کند. زیرا افرادی که در قرابت با ایزدیان استقرار می‌یابند، وابسته به اعضای داعش بوه و گناهکار هستند یا حتی خود اعضای داعش هستند. افتتاح کمپی برای این اعضای داعش که در قتلعام ایزدیان دست داشته‌اند، در نوع خود توطئه‌ای علیه ایزدیان به شمار می‌رود و مانع از بازگشت ایزدیان به سرزمین خود می‌شود. زیرا خطر و تهدید همچنان ادامه دارد. حکومت عراق نیز پایبند است که ایزدیان به موطن خود بازگشته و امنیت آنان را بیش از گذشته تامین نماید.

در سوم اوست ٢٠١۴ تبهکاران داعش با حمله وحشیانه به شنگال و دست زدن به قتلعام ایزدیان، هزاران نفر را به قتل رسانده و بیش از ۵ هزار نفر از زنان و دختران ایزدی را ربودند که تا کنون نیز از سرنوشت صدها نفر از آنان خبری نیست. همچنین بیش از یکصدهزار نفر از ایزدیان نیز در جریان این حمله آواره شدند.

در رابطه با استان نینوا و تهدیدهای موجود از سوی تبهکاران واعتراض عشایر موجود در نینوا نیز تحسین شیخ کالو اظهار داشت که: ساکنان نینوا عموما نسبت به ایجاد این کمپ اعتراض دارند، زیرا تاسیس این کمپ به هیچ وجه بر مبنای منافع هیچ کسی نبوده و خواهان پناه داده افرادی نیستند که چندی پیش صدمات سنگین جانی و روحی را به آنها وارد کرده است. از سوی دیگر تاسیس این کمپ تاثیری منفی بر امنیت منطقه نیز از خود بر جای گذاشته و باعث بی‌ثباتی و تنش و بسیاری از مسائل دیگر در منطقه می گردد.

شیخ کالو با برشمردن خواسته های ایزدیان از حکومت عراق و حکومت اقلیم کوردستان اظهار داشت: لازم است اعضای داعش و افراد وابسته به آن در دادگاههای بِزه بر مبنای قوانین ویژه یا بر اساس ماده ترور مجازات شوند، زیرا بلایی که بر ایزدیان به عنوان یک دین اقلیتی وارد آمده است، مصداق پاکسازی به شمار می‌رود.

عشایر استان نینوا ٢٢ فوریه به این منظور دست به اقدامی اعتراضی زده و نسبت به افتتاح این کمپ در محل تاسیس آن اعتراضاتی برپا داشتند و پلاکاردی را تحت عنوان به فرمان خلق، این کمپ تعطیل شده است بر در کمپ آویختند.

نمایندگان مجلس در پارلمان عراق نیز خاطرنشان ساختند که تعیین این منطقه برای ایجاد کمپ الاملا، بدون اخذ نظرات حکومت محلی، استانداری نینوا و نمایندگان این استان در مجلس و شورای امنیت ملی و اتاق عملیات مشترک بوده است.

منبع: ANHA