تبریک اتحادیه روزنامه‌نگاران دمکراتیک به مناسبت روز روزنامه‌نگاری کوردی

کمیته عمومی ی.ر.د به مناسبت یکصد و بیست و دومین سالگرد روزنامه نگاری کورد، این روز به روزنامه نگاران کوردستان را تبریک گفت.

کمیته عمومی اتحادیه روزنامه نگاران دمکراتیک (ی.ر.د) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که روزنامه‌نگاران کورد فشار نیروهای اشغالگر را بر مراکز رسانه‌ای کوردی قبول نمی‌کنند. در این بیانیه آمده است رسانه آزاد و دمکراتیک با فشارها و سرکوب‌های فاشیسم از معیارهای خود عدول نکرده و مبارزه خود را ادامه می‌دهد.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

"به مناسبت چاپ و انتشار نخستن روزنامه کوردی در سال ۱۸۹۸ در قاهره، ۲۲ آوریل به عنوان روز روزنامه‌نگاری کورد اعلام شده است. دولت ترک سیاستهای نابودگرانه و استعماری خود را علیه کورد، در تمامی عرصه‌های موجود ادامه می‌دهد، در عرصه رسانه و انتشارات نیز علیه خلق کورد این سیاستها همچنان ادامه یافته‌اند. اجازه نمی‌دهد که انتشارات و رسانه‌هایی که به زبان، نگرش سیاسی و فرهنگ کوردی جایگاهی را اختصاص بدهند، منتشر شوند. با این وجود هر اندازه که مقاومت کورد برای موجودیت و بقای خود ادامه یافت، در عرصه انتشاراتی-رسانه‌ای خطی از دمکراسی و آزادی خلق شد و این خط‌مشی به امروز رسیده است.

عصر جدید با سرخوبون آغاز شد

روزنامه‌نگاری کوردستان در هر دو بعد تاریخی و نشر رسانه‌ای خود، از زمان انتشار هاوار و روزنامه «ایلری یورت»، مراحلی را از سر گذرانده است. اما با آغاز به انتشار روزنامه سرخوبون که در اکتبر سال ۱۹۷۸ نخستین شماره آن چاپ شد، تاریخ روزنامه‌نگاری کوردی واجد ویژگی دمکراتیک و آزادی شد. با تحول و دگرگونی مبارزه کورد به سوی مبارزه‌ای برای آزادی، رسانه آزاد و دمکراتیک نیز واجد خصیصه‌ای اجتماعی، سازماندهی شده و قدرتمند شد و با هزینه‌های سنگین سنتی قدرتمند و پر بها را خلق کرد. به نمایندگی از اتحادیه رسانه دمکراتیک ما ۲۲ آوریل، سالروز روزنامه‌نگاران کوردستان را به عنوان تاریخی مشاهده می‌کنیم که سنت سرخوبون را بیش از پیش می‌تواند ادامه دهد.

نخستین تلویزیون کورد

بدین مناسبت با احترام و عشق به رهبر آپو که در تاسیس سنت رسانه آزاد زحمات فراوانی را متحمل شدند، در تاسیس نخستین تلویزیون کوردی «مد تی‌وی» با حساسیت فراوان برخورد کرده و در ابعاد ایدئولوژیک، تئوریک و فکری به تاسیس آن کمک کرد، راه را برای رسانه‌های مکتوب، دیداری و شنیداری هموار کرد و اکنون در شرایط دشواری در امرالی به سر برده و به کارکنان رسانه‌ها سلام فرستاد، درود می‌فرستیم. از آپی موسی‌-ها گرفته تا مظلوم دوغان-ها، گوربتلی ارسوز گرفته تا سلجوق شاهان، دنیز فرات، قدری باگدو، نوژیان ارهان، رزگار دنیز، سعید احمد و محمد حسین رشو و دهها شهید دیگر رسانه‌ای را با احترام یاد می کنیم.  تجدید پیمان می‌کنیم که قلم، میکروفن و دوربین این شهدا بر زمین باقی نماند.

وظایف دشوار کادر خبررسانی در زمان شیوع ویروس کرونا

در این مقطع که جهان در مقابله با شیوع ویروس کرونا تلاش می‌کند، به منظور اطلاع رسانی اجتماعی، وظیفه دشوار و سنگینی بر دوش کادرهای رسانه‌ای افتاده است. پیش از هر چیز مسئولیت و وظیفه اساسی رسانه آزاد است که برای سلامتی، امنیت و آزادی رهبر آپو  تلاش نماید و این ذهنیت را خلق نماید که وی به عنوان یکی از ارزش‌های والای سوسیالیست و دمکرات بوده و برای تمامی بشریت مبارزه می‌کند. همراه با این از جمله دیگر وظایف ماست که ویژگی بیمار سیستم مدرنیته سرمایه‌داری را فاش کنیم که این بیماری را با عملکرد خود در سطح جهان منتشر می‌کند. وظیفه ماست که جامعه را از کاپیتالیسم و بیماریهای ناشی از ان حفاظت کنیم، با اطلاع‌رسانی خود اقداماتی را انجام دهیم که جامعه با ارزش‌های خود و نیروی خود، موجودیت خود را تداوم بخشیده و ذهنیت نابودی محیط زیست، نابودی بشریت است را به جامعه انتقال دهیم. وظیفه ماست که علیه بهره‌برداری بی‌رویه از طبیعت برای سود موضعگیری نموده و ذهنیتی را که برای همزیستی خلق کنیم، در مقابله با شهرنشینی گسترده که به سرطانی برای بشریت تبدیل شده است، بر زندگی در روستاها و شهرهای کوچکتر تاکید کنیم. وظیفه ماست که مبارزه برای دگرگونی اجتماعی آزادی زنان را به پیش برده و تلاش کنیم این تفکر را به سبکی از زندگی تبدیل کنیم. همچنین وظیفه ماست که ذهنیت حیات آزاد، مستقل جوامع اتنیکی و اعتماد به آن را خلق کنیم. خلق ذهنیت حیات آزاد برای کودکان با فرهنگ و زبان خود این کودکان، نیز جزو وظایف ماست.

روزنامه‌نگاری بزرگترین جرم در ترکیه است

در ادامه این بیانیه به فشار و خشونت دولت ترک اشاره و آمده است: در ترکیه بزرگترین جرم نشان دادن واقعیات اجتماعی یعنی روزنامه‌نگاری است. به همین دلیل صدها روزنامه‌نگار اکنون در زندان‌ها هستند. در سطح جهانی، ترکیه یکی از کشورهای اصلی است که بیشترین شمار روزنامه‌نگاران زندانی را در خود جای داده است. در تمامی جهان که اکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا زندانیان آزاد می‌شوند، حاکمیت فاشیست آ.ک.پ/م.ه.پ در درجه نخست تمامی افرادی را که آزادانه فکر می‌کنند در زندان نگاه داشته است، آنها را به مرگ در زندان محکوم کرده است و قانون آزادی زندانیان را به گونه‌ای تصویب کرده است که شامل حال آنان نشود. از این طریق تصمیم به قتل روزنامه‌نگاران گرفته است. رسانه آزاد و دمکراتیک، در مقابله با این حاکمیت که تصمیم به قتلعام گرفته ست، مبارزه خود را تا فروپاشی این حاکمیت ادامه می‌دهد.

روزنامه‌نگاران و سازمان‌ها و مراکز رسانه‌ای اکنون با محدودیتهای فراوانی مواجه هستند. اما وظیفه اصلی رسانه‌های آزاد درهم شکستن فشار و سرکوب‌ها، در هم شکستن قلعه مدرنیته سرمایه‌داری، کشف دام‌های لیبرالیسم، و در نیفتادن به دام آن و خنثی کردن دسیسه‌های آن است.

هیچگونه امتیازی نمی‌دهیم

رسانه آزاد و دمکراتیک در مقابله با فشارهای فاشیسم هیچ امتیازی نمی‌دهد و راه خود را ادامه می‌دهد. با خبررسانی خود، با تحلیلهای خود، با پخش تصاویر علیه فاشیسم، مبارزه بزرگی را به پیش برده و واقعیات موجود در بطن تاریکی را روشنی می‌بخشد. در درجه نخست در شمال کوردستان و ترکیه، این مبارزه خود را علیه ظلم و سرکوب در تمامی عرصه‌ها ادامه می‌بخشد. رهروان سنت رسانه‌ای آزاد در هر چهار بخش کوردستان و در تمامی مناطق جهان، سنت رسانه دمکراتیک و آزاد را ادامه می‌دهند. این مبارزه تا نابودی فاشیسم، تا آزادی رهبر آپو، ایجاد کوردستانی آزاد و دمکراتیک تداوم می‌یابد. در شمال و شرق سوریه، ایجاد جامعه‌ای دمکراتیک نقش مهم خود را ایفا می‌کند و حملات نیروهای استعمارگر را به کوردستان بازنمایی می‌کند. در روژهلات کوردستان نیز این رسانه به طنین صدای جامعه تبدیل می‌شود. فشارهای حاکمان بر مراکز رسانه‌ای و انتشارات کوردی را نپذیرفته و مبارزه خود را برای کشف واقعیات تا زمان دمکراتیزاسیون جنوب کوردستان نیز ادامه می‌دهد.

براین اساس، ما بار دیگر سالروز روزنامه‌نگاران کوردستان را به تمامی روزنامه‌نگاران کوردستان، روزنامه‌نگارانی که برای آزادی مبارزه می‌کنند را تبریک می‌گوییم. از مظلوم دوغان تا غوربتلی-ها در مقابل شهدای رسانه‌های کوردی، سر تعظیم فرود می‌آوریم و برای گرامیداشت یاد و خاطره این شهدا خواستار تولید آثار انقلابی هستیم. به امید پیروزی"