تخریب ۶۴ مدرسه و تاراج ۲٨ هزار اثر باستانی در دو سال اشغال عفرین توسط رژیم تبهکار ترک [بخش دوم و پایانی]

قریب دو سال از اشغال عفرین توسط دولت تبهکار ترکیه و گروهک‌های تروریستی حامی‌ اردوغان می‌گذرد. از ١٨ مارس ٢٠١٨ تا کنون کانتون عفرین به مرکز قتلعام غیرنظامیان، ربودن، شکنجه و تجاوز به شهروندان مبدل شده است.

تاریخ عفرین به هزاران سال پیش برمی‌گردد. این منطقه از نخستین روز موطن کوردها بوده است. با این همه نام و آوازه عفرین از روز ١٩ ژوئیه ٢٠١٢ همزمان با آغاز انقلاب روژاوای کوردتسان تا سال ٢٠١۴ و اعلام خودمدیریتی دمکراتیک بیش از گذشته شنیده شد.

عفرین از جنبه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بسیار ثروتمند است و به همین دلیل دولت تبهکار ترکیه در روز ٢٠ ژانویه ٢٠١٨ همراه با ٢۵ هزار تروریست و با پیشرفته‌ترین تکنولوژی جنگی سازمان ناتو حمله هوایی و زمینی را به عفرین آغاز کرد.

روز ١٨ مارس ٢٠١٨ پس از ۵٨ روز مقاومت تاریخی مبارزان و خلق میهن‌دوست عفرین، ارتش ترک وارد شهر عفرین شد و این منطقه را اشغال کرد. از آن روز تاکنون عفرین به مرکزی برای قتلعام، گروگانگیری، غارت، بازداشت، شکنجه و تجاوز علیه ساکنان واقعی آن مبدل شده است. بخش اول این گزارش روز گذشته منتشر شد، بخش دوم و پایانی آن به شرح زیر است؛

ربودن ۶ هزار شهروند عفرین

به گزارش سازمان حقوق بشر عفرین از روز ٢٠ ژانویه ٢٠١٨ تا کنون ۶ هزار شهروند عفرین توسط ارتش ترکیه و تبهکارانش ربوده شده‌اند. ٧٠٠ نفر مورد شکنجه‌های وحشیانه قرار گرفته‌اند و از سرنوشت ٣٣٠٠ نفر اطلاعی در دست نیست.

تبهکاران وابسته به ترکیه تاکنون ۵٠٠ شهروند عفرین را پس از دریافت فدیه آزاد کرده‌اند. تبهکاران ترکیه در ازای آزادی هر فرد ٣ تا ١٠٠ هزار دلار پول دریافت می‌کنند.

ده‌ها زندان آشکار و مخفی در عفرین

پس از اشغال عفرین، شهر به مرکز زندان و شکنجه تبدیل شده است، بخش زیرزمینی بیشتر خانه‌ها و مدارس تبدیل به زندان شده است که اینها علاوه بر سایر زندانهای دولت ترکیه و میت در منطقه است. تبهکاران نیز زندان‌های مخصوص خود را درست کرده‌اند، در داخل زندان‌ها نیز شکنجه و فشار به شدت وجود دارد.

اسامی مدارسی که در شهر عفرین به زندان تبدیل شده‌اند، عبارتند از:

- مدرسه‌ی اژدر که توسط جاسوس‌های ترکیه به عنوان شکنجه گاه استفاده می‌شود.

- مدرسه‌ی کرامه در عفرین به مرکز بازداشت‌ها و شکنجه تبدیل شده است.

- روستای کورتک از توابع عفرین به مرکز دستگیری و شکنجه تبدیل شده است.

- زندان ماراتای قدیم و جدید، این زندان در دست تبهکاران الحمزه است، کسانی که ربوده می‌شوند در آنجا نگهداری می‌شوند و سپس از خانواده‌شان فدیه گرفته می‌شود.

- در زندان المعسره  (ساکو) حدود ۶۰۰ کورد زندانی می‌باشند، زندانیان به شدت شکنجه می‌شوند و تحت هیچ شرایطی اجازه‌ی ملاقات به آنها داده نمی‌شود.

- کوردهای که پیشتر در دستگاههای نظامی، سیاسی و آسایش خودمدیریتی دمکراتیک بوده‌اند همه‌ی این افراد را به زندان راییا می‌برند. این زندان متعلق به میت ترکیه است و زندانیان را به سختی شکنجه می‌کنند.

از بین بردن طبیعت عفرین

از ابتدای اشغال عفرین، به دلیل بمباران و توپ بارانها بخش زیادی از زمینها و جنگل‌ها طعمه‌ی حریق شدند و هزاران درخت بریده شدند. بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر عفرین، در مورد از بین بردن طبیعت عفرین می‌توان این چند نکته را بیان کرد:

- حدود ۲۱٨۰ هکتار زمین سوزانده شد و بیشتر از ده هزار درخت هم سوزانده شد.

- تبهکاران دولت ترکیه ۴۵۰ هزار اصله درخت را با هدف فروش آنها بریدند و در میان این درختها چندین نژاد کمیاب وجود دارند.

۶۴ باب مدرسه به تمامی تخریب شد

قبل از اشغال عفرین در تمامی مناطق عفرین ۳۱٨ باب مدرسه وجود داشت، در مدارس ابتدایی ۴۲ هزار دانش آموز، در بخش متوسطه، ۹ هزار و هزاران دانش آموز هم در بخشهای پایانی و در دانشگاهها مشغول تحصیل بودند، اما به دلیل حمله‌ی اشغالگرانه ی دولت ترکیه از تحصیل باز مانده‌اند.

با آغاز حملات اشغالگرانه، ٨۶ مدرسه مورد حمله قرار گرفته‌اند که ۶۴ مدرسه به طور کامل تخریب شده است.

بیشتر از ۲٨ هزار قطعه آثار باستانی دزدیده شد

زمانی که دولت ترکیه حملاتش را آغاز کرد، همراه با حملات چندین وسیله‌ی حفاری بزرگ به منظور حفر مناطق باستانی منطقه و دزدیدن آنها با خود به همراه آورده بود. پیش‌بینی می‌شود تعداد ۲٨ هزار اثر باستانی دزدیده شده باشد. اینها علاوه بر مناطقیست که به دلیل بمباران‌ها به کل تخریب شده‌اند.

به گزارش سازمان حقوق بشر عفرین دولت ترکیه و گروههای تبهکارش، در ۴۲ مرکز تاریخی، تپه و مناطق مقدس به دنبال گنجینه و آثار باستانی گشته و حفاری انجام داده‌اند. در این مناطق ۲۰ هزار قطعه اثر تاریخی را بیرون آورده و در ترکیه و کشورهای دیگر به فروش رسانده‌اند.

تخریب آثار باستانی

مکانهای تاریخی که به دلیل غارت دچار خسارت شده یا به کلی تخریب شده‌اند:

به گزارش سازمان حقوق بشر عفرین، آن مکانهای تاریخی‌ای که اسمشان در لیست یونسکو ثبت شده است و توسط اشغالگران ترکیه دچار خسارت یا تخریب شده‌اند عبارتند از:

پرستشگاه عین دار، قلعه‌ی هوریان در شرا، مزار شیخ حمید ایزدیان در قستل جندو، مزار بافلونه ایزدی‌ها در شراوا، مزار قرجرین در شرا، مزار شینکا، مزار شیخ حنات نوری درسیمی و همسرش در شراوا، مزار ساراقزی در روستای ایسکا، موزه‌ی عتیقه‌جات عصر هوریان در شراوا، تپه‌ی دیر سیوان، تپه‌ی عرب شیخو، تپه‌ی کفر رومه در شراوا، قیباره، ستیر، سنگ‌های تاریخی در روستای همان در جندرس، روستای البیسکی در راجو، چاه‌های تاریخی در روستای کورا، تپه‌ی میدان اقبس، مناطق باستانی سیدانکی، چاه ایلوتی در روستای کورا در جندرس، مزار شیخ موس در روستای گوندا، تپه‌ی سیمالکا در راجو، خربین در روستای چوبانا، تپه‌ی تاریخی در جندرس، تپه‌ی زیرفکی در شیا، خربین عرب در ماباتا، تپه‌ی عین هجره در عفرین، تپه‌ی کیتل، تپه‌ی دورمیه، تپه‌ی گمروکی در مابتا، مزار یاخمور دادا، تپه‌ی عبیدیان در بلبلی، تپه‌ی برادیه، خربین کیمارا، برج افدالو و غار دودری در شیراوا.

مدارس را به مقرهای نظامی تبدیل کرده‌اند

 دولت ترکیه و گروههای تبهکارشان در ۱۸/۳/۲۰۱۸ عفرین را اشغال کردند و بیشتر مدارس عفرین را تبدیل به پادگان نظامی نمودند.

تعدادی از مدارسی که تبدیل به پادگان نظامی شده‌اند عبارتند از:

- مدرسه‌ای در جندرس تبدیل به بیمارستان نظامی شده است.

- مدرسه‌ی شهید عظیمه در عفرین، به پادگان نظامی و مقر تبهکاران ارتش ملی تبدیل شده و در آنجا آموزش می‌بینند.

- مدرسه‌ی اژدر در عفرین به مرکز جاسوسی تبدیل شده است. همچنین در این مدرسه یک زندان مخفی وجود دارد.

- آکادمی زبان کوردی ویان آمارا به مقر نظامی تبدیل شده است.

- مدرسه‌ی ایتیلات العرب به پادگان نظامی تغییر یافت است.

- مدرسه‌ی شهید جگرخوین به مرکز کوماندویی دولت ترکیه تبدیل شده است.

- مدرسه‌ی تجاری به مرکز پلیس تبدیل شده است.

- مدرسه‌ی چاندن به انجمن عفرین که توسط دولت ترکیه بنیاد نهاده شده است، تغییر یافته است.

-مدرسه‌ی اصدقاء به مرکز تبهکاران احرار الشرقیه تبدیل شده است.