تداوم بازداشت ۱۲ فعال بازداشتی کورد در سنه

١٢ فعال کورد در شهرهای کامیاران، دیولان و سنه همچنان در بازداشت اداره اطلاعات سنه بسر می‌برند

برپایه گزارش شبکه حقوق بشر کوردستان پس از بازداشت حداقل ١٢ فعال کورد کامیاران، دیولان و سنه اعضای خانواده‌ آنان نیز از سوی مأموران اداره اطلاعات تهدید به بازداشت شده‌اند.

از میان این افراد «فریده ویسی»، «پریسا سیفی» و «لیلا تیراندری» در کانون اصلاح و تربیت سنه نگهداری می‌شوند و «آرمان وفایی»، «سیروس عباسی»، «آزاد عباسی»، «اکبر گویلی»، «فردین مرادی»، «هیرش خسروی»، «گوران یوسفی»، «مادح احمدی» و «کامبیز اسدی» همچنان در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سنه تحت بازجویی قرار دارند و از حق تماس و ملاقات محروم شده‌اند.

ماموران اداره اطلاعات سنه در پاسخ به خواسته خانواده بازداشت‌شدگان در خصوص تعیین تکلیف وضعیت آنها، به خانواده این افراد توهین و بی‌احترامی کرده و آنها را تهدید به بازداشت کرده‌اند.

پریسا سیفی روز چهارشنبه هفته گذشته پس از چند ماه از قرنطینه کانون اصلاح و تربیت سنه به داخل بند منتقل شده است. وی در حالی که قرار بود با سپردن وثیقه آزاد شود اما  بازپرس پرونده وی در دادگاه انقلاب سنه اعلام کرده به دلیل عدم تکمیل پرونده، این فعال فرهنگی همچنان در بازداشت موقت خواهد ماند.

پریسا سیفی، دانشجو و فعال فرهنگی و هنری کورد در تاریخ ۲۱ آبان توسط نیروهای امنیتی بازداشت، سپس به بازداشتگاه «شهرام‌فر» سازمان اطلاعات سپاه پاسداران شهر سنه منتقل شده بود.

وضعیت لیلا تیراندری نیز وخیم گزارش شده و همچنان در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد.  لیلا تیراندری و فریده ویسی روزها جهت بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنه منتقل و شب‌ها به قرنطینه کانون اصلاح و تربیت بازگرداننده می‌شوند. گفته می‌شود این دو فعال بازداشتی در شرایط سخت قرنطینه به سر می‌برند.

لیلا تیراندری، پرستار و مسئول سابق کمیته زنان شاخه کوردستان حزب وحدت ملی در تاریخ ۷ دی‌ماه به ستاد خبری اداره اطلاعات شهرستان سنه احضار و سپس بازداشت شده بود. این فعال مدنی از زمان بازداشت با درخواست آزادی خود و همسرش و پایان دادن به فشارها دست به اعتصاب غذا زد.

فریده ویسی در تاریخ ۲۵ دی‌ماه به همراه سیروس عباسی و آزاد عباسی، دو عضو دیگر جمعیت «شیدای سبز» لیلاخ توسط نیروهای امنیتی بازداشت به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنه منتقل شدند.

سیروس عباسی و همسرش فریده ویسی در محل کار خود در آموزشگاه «زانست» بازداشت شده بودند. آزاد عباسی، برادر سیروس عباسی نیز پس از مراجعه به اداره اطلاعات دهگلان جهت پیگیری وضعیت آنها بازداشت شده بود

از طرفی آرمان وفایی، همسر لیلا تیراندری نیز همچنان در بازداشت به‌ سر می‌برد. قرار بازداشت این فعال مدنی بازداشتی در اواخر دی‌ماه پس از دو ماه بازداشت به‌ مدت یک ماه دیگر تمدید شده بود.  گفته می‌شود که این زوج کورد جهت انجام اعترافات اجباری و مصاحبه تلویزیون تحت فشار قرار دارند.

«فردین مرادی»، «هیرش خسروی»، «گوران یوسفی» پس از چند هفته بازداشت همچنان در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سنه تحت بازجویی قرار دارند. «اکبر گویلی»، دیگر فعال مدنی نیز که در تاریخ ۱۷ آذرماه پس از حضور در دادگاه بازداشت شده بود در این بازداشتگاه نگهداری می‌شود.

همچنین  مادح احمدی، شهروند اهل روستای «سرهویه» از توابع سنه که روز جمعه ۱۳ دی‌ماه، پس از یورش نیروهای امنیتی و شکسن درب منزل خانوادگی وی در این روستا بازداشت شده، همچنان در بازداشت به‌سر می‌برد. وی پس از بازداشت به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنه منتقل و تاکنون هیچ تماس و ملاقاتی با خانواده‌اش نداشته است.

اطلاعات دریافتی در خصوص «کامبیز اسدی»، هنرمند و مدیر آموزشگاه موسیقی «ده‌نگی چیا» نیز که در تاریخ ۲۷ دی‌ماه توسط نیروهای امنیتی در کامیاران بازداشت شده بود، حکایت از آن دارد که وی به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنه منتقل شده است.