تداوم بی‌خبری از وضعیت چهار زندانی سیاسی کورد

از وضعیت چهار زندانی سیاسی کورد به نام‌های «ابراهیم عیسی‌پور»، «احمد تموئی»، «کمال حسن رمضان» و «علی احمد سلیمان» که از روز ۱۶ فروردین‌ به صورت ناگهانی از زندان مرکزی اورمیه به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی این شهر منتقل شده‌اند، همچنان خبری در دست نیست

شبکه حقوق بشر کوردستان به نقل از خانواده یکی از این زندانیان اعلام کرده است پس از دو هفته و مراجعات مکرر به زندان، دادگاه و نهادهای امنیتی شهر اورمیه هنوز از سرنوشت این چهار زندانی سیاسی خبری کسب نکرده‌اند.

این منبع در ادامه تأیید کرده است که چهار زندانی سیاسی به یکی از بازداشت‌گاه‌های امنیتی منتقل شده‌اند اما معلوم نیست که این بازداشتگاه متعلق به کدام یک از اداره اطلاعات و یا سازمان اطلاعات سپاه می‌باشد.

علی احمد سلیمان، کمال حسن رمضان و احمد تموئی پیشتر نیز در سال‌های گذشته بارها جهت پرونده‌سازی‌های جدید از زندان به بازداشتگاه‌های اداره اطلاعات و بازداشتگاه المهدی سپاه پاسداران در اورمیه منتقل و تحت بازجویی مجدد قرار گرفته‌ بودند. مهر ماه ۱۳۹۱ علی احمد سلیمان و احمد تموئی به همراه سه زندانی سیاسی دیگر به اتهام ارتباط با دفتر گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران و ارتباط با رسانه‌ها به مدت دو ماه به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل و جهت انجام اعترافات ساختگی و انجام مصاحبه تلویزیونی مورد شکنجه قرار گرفته بودند.

کمال حسن رمضان، شهروند تبعه سوریه در شهریور ماه ۱۳۹۳ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و ابتدا به دلیل عضویت در حزب کارگران کوردستان (پ‌.ک‌.ک) به ۷ سال حبس محکوم شد، اما ۳ سال پیش بدون حضور در دادگاه به دلیل تشابه اسمی، اتهام فرد دیگری به نام «کمال سور» که به صورت غیابی به اعدام محکوم شده بود به او نسبت داده شد. این حکم مورد اعتراض صالح نیکبخت، وکیل این زندانی سیاسی قرار گرفته است.

علی احمد سلیمان، شهروند تبعه عراق که آبان ماه ۱۳۸۴ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و ابتدا به دلیل عضویت در حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) به پنج سال و نیم حبس محکوم شد، اما در حین دوره محکومیتش با انتقال مجدد به بازداشتگاه سپاه پاسداران تحت بازجویی و شکنجه‌های شدید قرار گرفت و نهایتا در پرونده‌ایی جدید متهم به «قتل» دو مامور محلی سپاه پاسداران شد. پس از مدتی با رضایت خانواده مقتولان حکم «قصاص» به «دیه» تبدیل شده است و تا کنون بخشی از مبلغ لازم برای دیه جمع‌آوری و پرداخت شده است و در صورت تامین مبلغ باقی مانده، او آزاد خواهد شد.

احمد تموئی، فعال سیاسی اهل سلماس در تاریخ ۲ آبان سال ۸۶ در شهرستان مهاباد توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسدران انقلاب اسلامی این شهر بازداشت و در بهمن سال ۸۶ از سوی شعبه‌ ۱ دادگاه انقلاب مهاباد‌ به اتهام «محاربه» به ۱۵ سال حبس و تبعید به زندان مرکزی اورمیه محکوم شد.

ابراهیم عیسی‌پور، شهروند سردشتی در ۱۸ تیرماه ۱۳۹۰ توسط نیروهای امنیتی در سردشت بازداشت و در فروردین ۱۳۹۱ به همراه سیروان نژاوی بدون حضور وکیل تعیینی در شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به ریاست قاضی «جوادی‌کیا» به اتهام «محاربه» از طریق همکاری با پژاک محاکمه و به «اعدام» محکوم شدند. این حکم در سال ۱۳۹۴ از سوی دیوان عالی کشور به ۱۱ سال حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.