تداوم وضعیت اضطراری سه ساله در شهر وان

یکهزار و ۱۳۰ روز است که ممنوعیت آمد و شد و وضعیت اضطراری در شهر وان- شمال کوردستان (باکور) ادامه داشته و همگام با آن فشارها نیز ادامه دارند. تمامی محلات و میادین شهر وان با وسائط زرهی پلیس محاصره شده است و خلق مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد.

حاکمیت آ.ک.پ/ م.ه.پ مدت ۳ سال است که در شهر وان، هر گونه گردهمایی و تظاهراتی را ممنوع کرده است. این ممنوعیت ها که در وان به شیوه‌ای منظم اعلام و تجدید می‌شود، هر ۱۵ روز یکبار تمدید می‌شود. ممنوعیت آمد و شد که در ۲۱ نوامبر سال ۲۰۱۶ آغاز شد، هم اکنون مدت یکهزار و ۱۳۰ روز است که ادامه دارد. علیرغم محدودیتها و ممنوعیت فعالیتها و تظاهرات، طی سالهای اخیر نقض حقوق بشر افزایش یافته است. طبق آمارهای شعبه وان سازمان حقوق بشر ÎHD ، در سال ۲۰۱۶ تا آخر سال ۲۰۱۹ در شهر وان ۲۴ هزار و ۵۰۰ بار حقوق بشر نقض شده است.

طی سال گذشته در کل ۲ هزار و یکصدبار به منازل شهروندان حمله شده و ۹۰۰ نفر بازداشت شده‌اند و ۶۳۵ نفر نیز زندانی شده‌اند. در شهر وان که شمار بازداشتی‌ها و دستگیر شدگان کاهش نیافته است، تمامی محلات و مناطق شهر از سوی پلیس محاصره شده است. محلات مرعش، جمهوریت، کاظم کارابکر، شیخه و اسکله که از محلات شلوغ شهر به شمار می‌روند، همیشه مملو از وسائط زرهی پلیس بوده است.

زندگی و منازل شهروندان وانی امنیت ندارد

به دلیل اعلام وضعیت غیرعادی، زندگی و منازل شهروندان وانی اکنون امنیت ندارد. این وضعیت به جایی رسیده است که کاسبان و اصناف شهر با مشکلات فراوان روبرو شده‌اند. بعد از آنکه از ۱۹ اگوست سال ۲۰۱۹ شهرداری کلان شهر وان به زور از حزب دمکراتیک خلق‌ها گرفته شد، فشارها علیه اصناف و مغازه داران نیز افزایش یافته است. بخش‌های هنری، فرهنگی و نیز منطقه شمشیه در مرکز وان که با بازدیدهای روزانه و فراوان خلق مواجه هستند، همواره در معرض حملات پلیس قرار دارد.

بسیاری از کارفرمایان دستگیر شده و محل‌های کار و فعالیت اقتصادی پلمپ شده و با فشارهای پلیس مواجه می‌شوند. آ.ک.پ که در جریان انتخابات در این شهر با شکست مواجه شده است، بدینگونه انتقام خود را از اصناف و مغازه داران شهر می‌گیرد. با این وجود خلق در مقابل فشار و سرکوب نیروهای پلیس هیچگاه سر تسلیم فرود نیاورده است.