تشدید جو امنیتی و بازداشت صدها کوردستانی در کرماشان و سنه

رژیم اشغالگر جمهوری اسلامی در تداوم جو امنیتی حاکم بر روژهلات کوردستان صدها شهروند را در شهرهای کرماشان و سنه بازداشت کرده است

برپایه‌ی گزارشی که شبکه حقوق بشر کوردستان در وبسایت خود منتشر کرده است نیروهای امنیتی به بازداشت شهروندان کورد ادامه می‌دهند. به گفته این مرکز حقوق بشری نیروهای یگان ویژه در محله‌های جعفرآباد، دولت‌آباد، گاراژ، سه‌راه مسکن و اطراف مسجد جامع شهر کرماشان مستقر شده‌اند.

به گفته این منبع، نیروهای امنیتی همچنان به بازداشت شهروندان ادامه می‌دهند و میدان نفت که بازداشتگاه اداره اطلاعات و سپاه نبی‌اکرم در آنجا واقع شده است از سوی نیروهای سپاه محاصره شده است. همچنین این نیروها با ایجاد ایست و بازرسی در این منطقه از کلیه مسافرین بازجویی می‌کنند و موبایل شهروندان را مورد بازرسی قرار می‌دهند.

این منبع از زخمی شدن ١٢ شهروند معترض اهل کرماشان در شنبه‌شب (۲۵ آبان) تنها در عرض یکساعت در محله جعفر‌آباد این شهر در تیراندازی نیروهای امنیتی خبر داد و می‌افزاید که "تعدادی از آنها در حین انتقال به بیمارستان جان باختند و از وضعیت دیگر افراد نیز اطلاعی در دست نیست."

این مرکز در ادامه شمار بازداشت‌شدگان کرماشان را بالغ بر ٣٠٠ نفر و محل نگهداری آنان را بازداشتگاه آگاهی، پلیس امنیت، سپاه نبی اکرم و بازداشتگاه اداره اطلاعات در میدان نفت کرماشان اعلام نموده است.

از سوی دیگر گزارش‌ها از سنه حاکی از تداوم جو شدید امنیتی در سنه خبر می‌دهند. یک فعال مدنی سنه که از سوی ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر احضار و بازجویی شده است در گفتگو با شبکه حقوق بشر کوردستان از «احضار و تهدید» فعالان مدنی توسط «اداره اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران شهر سنه» سخن به میان آورده است.

به گفته این مرکز دهها تن از معترضان بازداشتی شهرهای سقز و مریوان به بازداشت‌گاه این دو نهاد امنیتی منتقل و همچنان تحت بازجویی قرار دارند. محل نگهداری ١٠٠ شهروند معترض در بازداشتگاه مرکزی اداره اطلاعات و بازداشتگاه شهرام‌فر سپاه پاسداران و محل نگهداری شهروندان بازداشت شده روزهای شنبه و یکشنبه (٢۵ و ٢۶ آبان/ ١۶ و ١٧ نوامبر) شهر سنه بازداشت‌گاه پلیس امنیت این شهر اعلام شده است.