تعداد قربانیان کرونا در ایران به ۴٣ نفر رسید/ آمار منابع غیردولتی بسیار بیشتر است

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ایران اعلام کرد که شمار تلفات ویروس کرونا در ایران به ۴٣ نفر افزایش یافته است. این در حالیست که رسانه‌های خارجی تعداد جانباختگان این ویروس کشنده را بیش از ٢١٠ نفر اعلام می‌کنند.

کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ظهر روز شنبه ٢٩ فوریه/ ١٠ اسفند در جمع خبرنگاران در رابطه با آخرین آمار فوت‌شدگان و مبتلایان به ویروس کرونا در ایران را اعلام کرد. به گفته‌ی او در ٢۴ ساعت گدشته ٢٠۵ مورد تازه ابتلا به کرونا شناسایی شده‌اند که ۵٢ مورد آن در تهران، ٢٢ مورد در گلستان، ٢١ نفر در قم، ١٨ نفر در استان مرکزی (اراک و ساوه)، ١٧ نفر در گیلان، ١٢ نفر در مازندران، ٨ مورد در هر کدام از استان‌های فارس و البرز، ۶ مورد در تبریز و قزوین، ۵ مورد در استان سنه، ۴ مورد در هر یک از استان‌های سمنان و خوزستان و یزد، ٣ مورد در اردبیل و یک مورد در سیستان و بلوچستان شناسایی شده‌اند. همچنین ٩ نفر به دلیل ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند.

تکمیل ظرفیت چهار بیمارستان قم

به گفته‌ی بهرام سرمست استاندار قم اعلام کرده است: "ظرفیت چهار بیمارستان فرقانی، علی ابن ابی‌طالب، تأمین اجتماعی و کامکار که به بیماران کرونا اختصاص دارند تکمیل شده است." با این حساب تنها در قم ٨۵٠ مورد ابتلا به کرونا بستری شده‌اند. سخنان استاندار قم صحت آمار وزارت بهداشت ایران در مورد تعداد مبتلایان به این ویروس را به چالش می‌کشد.

فقدان اطلا‌ع‌رسانی شفاف و پافشاری جمهوری اسلامی بر پنهان‌کاری در مورد شیوع این ویروس طی روزهای نخست آن به اعلام آمار متفاوتی از سوی رسانه‌های خارج از ایران انجامیده است. از جمله شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال ظهر امروز شنبه تعداد فوتی‌های کرونا را ٢١٢ نفر اعلام کرده است.

روز گذشته بی‌بی‌سی‌ فارسی در گزارشی اعلام کرده بود که بر مبنای اطلاعاتی منابع بیمارستانی در ایران تا شامگاه پنج‌شنبه ٢٧ فوریه/ ٨ اسفند تعداد جانباختگان کرونا  به ٢١٠ نفر رسیده است.

آخوندهای قم در مریوان و بیرجند

یک مقام بهداشت مریوان که هویت وی به دلایل امنیتی محفوظ می‌ماند به خبرگزاری فرات نیوز گفت که ده‌‌ها تن از آخوندها و طلبه‌های حوزه‌های قم از این شهر خارج شده و به شهر مریوان سفر کرده‌‌‌اند. این منبع از شهروندان مریوان خواست برای در امان ماندن از کرونا قطعا از گفتگو و مراوده با این افراد پرهیز کنند.

یک منبع آگاه دیگر از شهر بیرجند در خراسان جنوبی در گفتگو با خبرگزاری فرات‌نیوز از مشاهده ده‌ها آخوند و طلبه غیربومی [احتمال قریب به یقین اهل قم] در سطح شهر خبر داده است.