تهدیدهای حزب دمکرات کوردستان!

ماه گذشته پ.د.ک شماری از نیروهای پیشمرگه خود را به زینی ورتی اعزام کرده و این نیروها در منطقه مورد نظر استقرار یافتند.  همچنین این نیروها مدعی شدند که به منظور حفاظت از مناطق مرزی، در چارچوب ممانعت و پیشگیری از ورود و شیوع ویروس کرونا وارد منطقه شده‌اند

همانگونه که همه اطلاع دارند در مرزهای زینی ورتی نیروهای پ.ک.ک حضور داشته و مدتی طولانی است که حفاظت از این منطقه بر عهده آنها قرار گرفته است. به همین دلیل گروهی از نیروهای مدافع خلق به منظور اطلاع از موضوع و بررسی ابعاد حضور نیروهای پیشمرگه به محل استقرار نیروهای حزب دمکرات کوردستان می‌روند. به عنوان بخشی از نیروهای ک.ج.ک، این گروه سه نفری از گریلاها با این نیرو دیدار کرده و به اطلاع آنها می‌رسانند که حضور و ماندن نیروهای پیشمرگه در این منطقه مناسب نبوده و باید عقب‌نشینی کنند.

کنفدرالیسم جوامع کوردستان در بیانیه خود به این موضوع اشاره کرده است که در این منطقه هیچ پایگاهی ندارد که این گروه نیز برای درک نیروهای پیشمرگه از این موضوع اعزام شده‌اند. بعد از گذشت یک روز از این رویداد، هواپیماهای ارتش ترک محل استقرار این گروه سه نفره گریلا را مشخص کرده و این سه گریلا به شهادت می‌رسند.

در نتیجه تحقیق و جستجوهای میدانی در این رابطه، ک.ج.ک در بیانیه‌ای حزب دمکرات کوردستان را به افشا و انتقال گزارش به ترکیه متهم کرده و نیز مسئولیت شهادت سه نفر از گریلاها را متوجه پ.د.ک می‌کند. در اینجا اتحادیه میهنی کوردستان با ریاست لاهور شیخ جنگی در رابطه با این موضع نشستی را برگزار کرده و در پایان این نشست بیانیه‌ای را متشر کرده و می‌گوید: تا کنون ما این اقدام را تحمل کرده‌ایم، از ریاست اقلیم کوردستان می‌خواهیم که سریعا دستور عقب نشینی از ورتی را اعلام کنند.

در این بیانیه اتجادیه میهنی کوردستان مسرور باررزانی را متهم می‌نماید، زیرا مسئول تمامی نیروهای مسلح بوده و وی باید دستور عقب‌نشینی این نیروها را صادر کند. همچنین از حزب کارگران کوردستان نیز می‌خواهد که از این منطقه دوری گرفته و نیروهای خود را به منطقه ورتی اعزام نکنند و منطقه را به نیروهای آسایش منطقه واگذار کنند.

جنبش گوران نیز به همان شیوه به منظور تداوم آرامش و ثبات از طرفین درخواست نمود که نشستی را برگزار و در این رابطه موضعی شفاف را اختیار کنند. از حزب کارگران کوردستان نیز درخواست نموده است که نقش کاتالیزور را در آرامی و ثبات منطقه ایفا کرده و از این طریق این مشکل را در این برهه حساس حل کنند. در مرحله کنونی ی.ن.ک، پ.ک.ک و جنبش گوران و بسیاری از طرفین تلاش‌های گسترده‌ای را به منظور درک متقابل ایجاد کرده‌اند و در تلاش برای ممانعت از درگیری هستند.

حزب دمکرات کوردستان در این مقطع حساس پاسخ موارد مطرح شده و اتهامات را می‌دهد اما با این پاسخ، سندی را علیه خود بر جا می‌گذارد.

در درجه نخست؛ یک حزب کوردی را به عنوان گروه یا دسته‌ای ضد حکومت اقلیم کوردستان معرفی کرده و بعد از آن پ.ک.ک را متهم می‌نماید که خاک جنوب کوردستان را اشغال کرده است و اجازه نمی‌دهد که به روستاهای این مناطق از طریق حکومت اقلیم کوردستان خدمت‌رسانی شود. از سوی دیگر اظهار می‌دارند که پ.ک.ک با ترکیه در جنگ است و لازم است از اقلیم کوردستان دور شده و جنگ را به جنوب کوردستان نکشاند.

آنچه که از پ.د.ک انتظار می‌رفت، گوش دادن به خواسته‌های اتحادیه میهنی کوردستان و سپس متهم نمودن مستند این و آن گروه بود. همچنین این شجاعت را از خود نشان می‌داد که نیت و هدف واقعی استقرار این نیروها را در منطقه فاش نماید. اما مانند همیشه زبان تهدید را به کار می‌بندد، به هیچ  یک از طرفین گوش نداده و اشتباهات پیشین خود را تکرار می‌کند.

حزب دمکرات کوردستان تا کنون نیز در حال همکاری با رژیم اشغالگر ترکیه بوده است. اینبار پ.د.ک دچار وضعیتی شده است که انتظار آن را نداشت. زیرا طرف‌های دیگر به شدت علیه آن موضع گرفته و بازیهای پشت پرده آن آشکار شده‌اند.