توقیف گذرنامه فرزانه جلالی، فعال کورد از سوی کنسولگری ایران در استانبول

کنسولگری رژیم ایران در استانبول اقدام به توقیف گذرنامه فرزانه جلالی، فعال زن کورد که در این شهر ترکیه اقامت دارد، کرده است.

فرزانه جلالی، فعال کورد در این‌باره به شبکه حقوق بشر کوردستان گفته است: "در تاریخ ۲۸ مرداد برای تمدید پاسپورتم به کنسولگری ایران در استانبول مراجعه کردم. پس از تحویل مدارک در سالنی مجزا توسط مردی که خود را اهل نقده معرفی کرد و به زبان کوردی سورانی حرف می‌زد به مدت ۵ دقیقه مورد پرسش قرار گرفتم. پرسش‌هایی از جمله اینکه دلیل اقامتم در ترکیه چیست و چه نوع ویزایی دارم؟ در نهایت هم از من خواسته شد تا با پرداخت هزینه پست منتظر ارسال پاسپورت جدید باشم."

این فعال کورد در مورد دلیل توقیف گذرنامه‌اش از طرف کنسولگری رژیم ایران در استانبول می‌گوید: "پس از مراجعه‌ام به کنسولگری و تحویل گذرنامه‌ام برای تمدید در تاریخ ۲ شهریور از سفارت با من تماس گرفتند و گفتند پاسپورتم به سفارت برگشت خورده است و گویا پستچی نتوانسته آدرسم را پیدا کند. با علم به اینکه چنین چیزی تقریبا غیرممکن است روز سه‌شنبه ۴ شهریور به سفارت مراجعه کردم و توسط یک کارمند دیگر این‌بار به زبان فارسی به مدت یک ساعت بازجویی شدم. به گفته او بعد از درخواست من برای تمدید گذرنامه متوجه شده‌اند که پرونده باز و حکم زندان دارم. وی در مورد فعالیت‌ها و اتهاماتی که داشتم پرسید و بحث را به اتفاقات ۸۸ و آبان ۹۶ کشاند و نهایتا از رابطه‌ام با احزاب کورد پرسید. در پایان به من گفته شد از طرف ایران دستور گرفتند که گذرنامه‌ام را توقیف کنند."

توقیف گذرنامه این فعال زن کورد در حالی اتفاق می‌افتد که فقط ۱۰ روز از اقامت قانونی وی در ترکیه باقی مانده است و با توجه به این‌که زمان ثبت‌نام در دانشگاه نیز به پایان رسیده، امکان بازداشت وی توسط پلیس ترکیه و حتی خطر دیپورت او وجود دارد.

فرزانه جلالی پس از یک دوره بازداشت در اسفند ۱۳۹۵ و پس از آن فشارهای اداره اطلاعات برای همکاری وی با این نهاد امنیتی، دو سال پیش مجبور به خروج از ایران شد. او از آن زمان تاکنون در شهر استانبول ترکیه اقامت دارد و اخیرا توانسته بود از دانشگاه بوغازچی ترکیه برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد پذیرش بگیرد و قصد تغییر ویزای توریستی خود به ویزای دانشجویی را داشت.

طی سال گذشته تعداد زیادی از شهروندان و فعالان ایرانی که در ترکیه پناهنده بوده‌اند، توسط پلیس این کشور بازداشت و به ایران بازگردانده شده‌اند. تعدادی از این افراد در حال حاضر در زندان‌های ایران به سر می‌بردند و برای آنها به دلیل فعالیت‌های سیاسی‌شان احکام حبس و حتی در یک مورد به دلیل حضور در اعتراضات آبان ماه ۹۸ حکم اعدام صادر شده است.

فرزانه جلالی، در تاریخ ۵ اسفند ۱۳۹۵ توسط ماموران اداره اطلاعات در کرماشان بازداشت شد. وی مدت ۱۷ روز را در بازداشتگاه این نهاد امنیتی گذراند و سپس به بند زنان زندان کرماشان در کانون اصلاح و تربیت این شهر انتقال یافت. این فعال زن در تاریخ ۲۲ اسفند همان سال با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

فرزانه جلالی، فارغ‌‌التحصیل رشته مردم شناسی از دانشگاه تهران، عضو سابق انجمن اسلامی و مدیرمسئول سابق روزنامه «صبح» این دانشگاه است، وی به دلیل فعالیت‌های دانشجویی علی‌رغم کسب رتبه ۶ در کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۳۸۹ از ادامه تحصیل محروم شده بود.