جان‌باختن سه فعال محیط زیست اهل پاوه در جریان اطفای حریق ارتفاعات بوزین و مره‌خیل

«مختار خندانی»، سخنگو و عضو هیات موسس انجمن زیست محیطی ژیوای پاوه و «یاسین کریمی» و «بلال امینی» نیز از فعالان محیط زیست و عضو انجمن ژیوای پاوه بوده‌اند.

عصر یکشنیه ٨ تیر ماه سه فعال محیط زیستی اهل پاوه با نام‌های "مختار خندانی"، "بلال امینی" و "یاسین کریمی" در جریان اطفای حریق آتش‌سوزی در مناطق حفاظت شده‌ی بوزین و مره‌خیل پاوه جان خود را از دست دادند.

آتش سوزی در ارتفاعات «بوزین» و «مره‌خیل» از بامداد پنج شنبه ۵ تیر آغاز شده بود و طی چهار روز نیروهای مردمی و فعالان محیط زیست و نیروهای منابع طبیعی برای خاموش کردن این آتش‌سوزی‌ها در منطقه حضور یافتند اما تا امروز موفق به مهار آن نشدند.

«مختار خندانی»، سخنگو و عضو هیات موسس انجمن زیست محیطی ژیوای پاوه و «یاسین کریمی» و «بلال امینی» نیز از فعالان محیط زیست و عضو انجمن ژیوای پاوه بوده‌اند.

هنوز از جزئیات چگونگی آسیب دیدگی یا سوختگی این سه فعال محیط زیست خبری در دست نیست اما گفته می‌شود در منطقه تعدادی میدان مین نیز وجود دارد و احتمال دارد این افراد بر اثر انفجار مین جان خود را از دست داده باشند.

مختار خندانی، سخنگو و عضو هیات موسس انجمن زیست محیطی ژیوای پاوه در آخرین استوری صفحه اینستاگرام خود خطاب به مقام‌های مسئول نوشته بود: "مسئولین آمده از مرکز استان مثل دیروز با تشریف فرماییتان به منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل و گرفتن چند عکس از زاویه‌های مختلف و گرفتن ژست‌های مناسب موجبات اطفای حریق دره ژاله و لانه‌وان را فراهم سازید."

وی همچنین گفته بود:"آنچه مشخص است تلاش‌های پنجاه ساعته تعدادی از پرسنل دلسوز نظامی، نیروهای مردمی، تیم‌های اطفا حریق اداره منابع طبیعی پاوه که به ضرس قاطع برترین تیم اطفا حریق دولتی در تمام ایران هستند و همچنین رنجیرهای فوق حرفه‌ای انجمن ژیوای نتوانستند کاری از پیش ببرند. منتظر شوآف پر عکس‌تان هستیم."

جانباختن سه فعال محیط زیست کورد در پاوه در حالی است که در شهریور سال ١٣٩٧ دو فعال محیط زیست انجمن چیا به نام‌های شریف باجور و امید کهنه‌پوشی و همچنین دو جنگل‌بان به نام‌های محمد پژوهی و رحمت حکیمی‌نیا در جریان مهار آتش‌سوزی جنگل‌های روستای پیله و سلسی در مریوان جانباخته بودند.