حزب کارگران کوردستان: حکومت ترکیه ارزش‌های اجتماعی را به ورطه نابودی سوق می‌دهد

کمیته حمایت از خانواده‌های شهیدان پ.ک.ک: به رغم پافشاری خانواده از تحویل دادن جنازه عگید ایپک جلوگیری کرده و همچون شکنجه آنرا بکار گرفتند.

کمیته‌ی حمایت از خانواده‌های شهیدان حزب کارگران کوردستان نسبت به پُست بقایای جسد عگید ایپک در طول سه سال پس از شهادت وی بیانیه‌ای منتشر کرد. در بیانیه آمده است که "حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ کمر به نابودی ارزش‌های اجتماعی بسته است و با بی‌وجدانی تمام خواستار تسلیم شدن جامعه و نابودی آن است. به گمان خویش اینچنین می‌تواند به حاکمیت تدوام بخشد."

بیانیه به شرح زیر است:

"حکومت آ.ک.پ/م.ه.پ (دولت ترکیه) به شیوه‌ای ضداخلاقی و مغایر با دین، با اعمال فاشیستی خود حتی برای اجساد بی‌جان که از ارزش‌های بشری می‌باشند احترامی قائل نیست، بر این خیال واهی است که با هتک حرمت به جنازه‌های مبارزان آزادیخواه می‌تواند خلقمان را بترساند.

مبارزه آزادیخواه عگید ایپک در ٢٣ مه ٢٠١٧ در منطقه خلاسوری از توابع مرکز درسیم به شهادت رسید. به رغم پافشاری خانواده برای تحویل گرفتن جنازه، اما حاکمیت ترکیه این موضوع را همچون ابزار شکنجه خانواده شهید بکار گرفتند. ولی خانواده شهید بر موضع خود اصرار نمود و در نتیجه انجام آزمایش دی‌ان‌ای حاکمیت مجبور به پذیرش این واقعیت شد که جسد متعلق به عگید ایپک است. طبق روال همیشگی لازم بود که پزشکی قانونی با فراخواندن خانواده جسد را به آنان تحویل می‌دادند. اما آنچه صورت گرفت این بود که استخوان‌های باقیمانده از جسد را در پاکتی قرار داده و به وسیله‌ی پست از دادگستری آمَد به آدرس منزل مادر وی ارسال کردند.

پرسش ما این است؛ آیا این رفتار خصمانه‌، ضد بشری و ضد اخلاقی در کدام جنگ دیده شده و کدام دولت جهان به چنین عملی دست زده‌ است؟ این عمل در کجای موازین حقوقی قرار دارد؟ نه تنها جنازه گریلا را شکنجه کرده‌اند بلکه با ارسال استخوان‌هایش در یک پاکت به شیوه‌ای بی‌حد و مرز و ضداخلاقی مادر شهید، خانواده، دوستان آنان، خلق ما، جوامع ترکیه و تمامی بشریت را شکنجه کرده‌اند. به این حد از بی‌اخلاقی بسنده نکرده‌ و اجازه مشارکت مردم در خاکسپاری را نداده‌اند، اجازه برگزاری مراسم تعزیه به خانواده داده نشده، حق برگزاری مراسم یادبود را از آنان سلب کردند. حتی اجازه ندادند رسوم آیینی به جای آورده شود.

حکومت ترکیه (آ.ک.پ/م.ه.پ) در لگدمال کردن مبانی اخلاقی حد و مرزی نمی‌شناسد. این حکومت کمر به نابودی ارزش‌های اخلاقی بسته است و با اعمال ضد اخلاقی و ضدوجدانی خود درصدد تسلیم گرفتن جامعه و نابودی آن است. به خیال خود می‌توانند اینچنین بر عمر حکومتشان بیافزایند. گرد هم نیامدن مردم به سبب بیماری کرونا را به عنوان فرصتی بکار گرفته‌ و به گمان خود اینگونه خلقمان در مقابل تعرض به شهیدان خویش سکوت خواهند کرد، اما سخت در اشتباه‌اند.

خشم خلقمان در مقابل این عمل ضداخلاقی و ضد وجدانی به اوج رسیده است. این عملِ مغایر با ارزش‌های انسانی، نه تنها حمله به مبارزان آزادیخواه بلکه حمله‌ای به تمامی خلقمان و عموم بشریت است. هر کسی که خود را انسان می‌پندارد باید در مقابل این جنایت ضدبشری سکوت نکند. خلقمان لازم است از شهیدان خود صیانت به عمل آورده و آنچه ممکن است را به نیرومندترین شیوه به انجام رسانند."