تکمیلی | حزب کارگران کوردستان: قاسم انگین عضو کمیته مرکزی حزبمان به شهادت رسید

کمیته رهبری پ.ک.ک در بیانیه‌ای اعلام کرد که عضو کمیته‌ی مرکزی این حزب «قاسم انگین» در حمله هوایی ٢٧ مه به شهادت رسیده است.

کمیته رهبری حزب کارگران کوردستان (پ.ک.ک) در بیانیه‌ای اعلام کرد، قاسم انگین عضو کمیته مرکزی در حمله هوایی روز ٢٧ مه ٢٠٢٠ (٧ خرداد) به شهادت رسید. پ.ک.ک افزود:"در هر لحظه از مبارزه خویش از میراث رفیق قاسم انگین صیانت به عمل می‌آوریم و ادای دَین به وی به پیروزی ما در خطمشی رهبر آپو مبدل می‌شود."

بیانیه کمیته رهبری پ.ک.ک به شرح زیر است:

"رفیق اسماعیل نازلکول با کُد سازمانی «قاسم انگین» ملیتان بسیار گرانقدر، فرمانده، از مدیران حزبمان و عضو کمیته مرکزی پ.ک.ک روز ٢٧ مه ٢٠٢٠ در حمله هوایی دولت فاشیست ترک به منطقه برادوست در مناطق حفاظتی مدیا به شهادت رسیده است. به این مناسبت مراتب تسلیت خود را به خانواده وی، اعضای حزبمان و خلق میهن‌دوست کوردستان اعلام می‌داریم. ما پایبندی خود را به تداوم مبارزات و پیروزی در خطمشی رهبر آپو یکبار دیگر تکرار می‌کنیم.

حزبمان پ.ک.ک به عنوان حزب شهیدان شناخته می‌شود از هاکی کارر و ده‌ها هزار شهید دیگر همچنانکه در واقعیت شهیدان نیرومند شده است با شهادت رفیق قاسم نیز گسترش بیشتری یافته و نیرومندتر خواهد شد و مبارزه آزادیخواهی خلقمان را به پیروزی می‌رساند. با شهادت هر کدام از رفقا عزم ما علیه دشمن بارها و بارها افزایش می‌یابد و اراده ما برای مقاومت و مبارزه را نیرومندتر می‌کند و کوردستان آزاد از سوی رهروان راه رفیق قاسم محقق می‌گردد.

در جوانی با پ.ک.ک آشنا شد و سال ١٩٨٩ به صفوف گریلا پیوست

خانواده نازلکول در مرحله تأسیس حزب با حزب آشنا شده و از بستگان رفیق قاسم نیز چند رفیق به شهادت رسیده بودند، همچنین رفیق قاسم به سبب حسرت دوری از میهن در اوان جوانی با پ.ک.ک آشنا شد. سال ١٩٨۵  مسئولیت‌های سازمانی را پذیرفت و به فعالیت میهن‌دوستی پرداخت. سال ١٩٨٩ به صفوف پ.ک.ک پیوست و به یک انقلابی تمام عیار مبدل گشت. در عرصه اروپا به فعالیت‌های جوانان، فرهنگ وهنر، دیپلماسی و امور خلق پرداخت. تمامی کسانی که رفیق قاسم را شناخته‌اند وی را دوست داشته‌ و از رفقایی بود که همه جویای احوال وی بودند. سال ١٩٩٠ برای یکی شدن با واقعیت خلق کوردستان [از اروپا] به خاورمیانه که رهبری آنرا مدیریت می‌کرد بازگشت.

سال ١٩٩٠ همراه با گروهی از رفقا به عرصه لبنان رفته و در آکادمی معصوم کورکماز شرکت کرد. رفیق قاسم در دوره آموزشی با رهبر آپو از نزدیک آشنا شد، واقعیت خلق کوردستان را درک کرد و برای اولین تجربه مبارزه گریلایی به عرصه جنوب غربی اعزام شد. رفیق قاسم که در سنین کودکی جلای وطن کرده بود پس از سالها به عنوان یک فرمانده به زادگاه خود بازگشت. این گام هم تأثیر شگرفی بر وی باقی گذاشت و هم به دلیل حضور وی ساکنان منطقه با پ.ک.ک آشنا شدند. این امر رابطه‌ای مستحکم میان پ.ک.ک و خلق کورد بنیان نهاد. مبارزه‌ای که رفیق قاسم و همرزمانش در مناطق نورحق، انگیزک و بینبوگا[ها] به پیش بردند عرصه جنوب غربی را به سنگر نیروهای گریلا مبدل کرد و این مبارزات همچون حماسه‌ای تا به امروز نیز ورد زبان‌هاست.

رفیق قاسم در هر شرایطی بسوی پیروزی گام برداشت

رفیق قاسم در سال ١٩٩۴ به عرصه رهبری رفت و پس از یک دوره آموزس اینبار به قلب کوردستان بسوی عرصه بوتان به راه افتاد. مدتی مدید در این منطقه مسئولیت‌ فرماندهی را بر دوش کیشد و ضربات سنگینی بر دشمن وارد کرد، به ملیتان بزرگی مبدل شده بود که از میراث بسی آنوش و مصطفی یوندم صیانت نمود. همچنین شانه به شانه رفقا انگین سنجر نوجان خود را آموزش داد. کارنامه موفقی را نشان داد و پس از آن به باشور کوردستان برگشت. رفیق قاسم در مناطق بهدینان، برادوست و قندیل باشور کوردستان فعالیت نمود. مدتی طولانی مسئولیت مرکز اطلاع‌رسانی و مطبوعات ه.پ.گ را بر عهده گرفت. در آن مقطع مبارزات گریلاهای آزادیخواه کوردستان را به خلقمان در میهن و همه جهان شناساند. برای آنکه حزبمان و جنبشمان به شیوه‌ای صحیح به جهانیان شناسانده شود رنج بزرگی را متحمل گردید و نتایج بزرگی را کسب کرد. رفیق قاسم در فعالیت‌های کمیته‌ی حمایت از خانواده‌های شهیدان پ.ک.ک جای گرفت و در هر شرایطی بسوی پیروزی گام برداشت و هیچ مانعی نتوانست خللی در راه وی ایجاد کند. با دیسیپلین و شیوه‌ی فعالیت مختص خویش، پیشاهنگی مبارزه بی‌وقفه در راه شهیدان را بر عهده گرفت و این نگرش را در میان حزب نهادینه کرد.

اهمیت ویژه‌ای را برای به رشته‌ تحریر درآوردن زندگی آزاد مبتنی بر خط مشی رهبر آپو قائل بود

رفیق قاسم با اینکه سال‌های دور و درازی را در کوهستان‌های کوردستان به مبارزه گریلایی سپری کرده بود یکی از عرصه‌هایی که بیشترین فعالیت را به انجام رساند این بود که پارادیم رهبر آپو، فلسفه رهبر آپو را در میان کادرهای حزب و جامعه ترویج داده و آنرا منتقل نماید. به همین سبب در فعالیت‌های ایدئولوژیک جای گرفت. در فعالیت‌های آموزش رسانه، آکادمی‌ها و امور دیگر تلاش مضاعفی نمود، تلاشهایش به ثمر نشست و بدون وقفه کار کرد. همیشه به پیشاهنگی کادر ایدئولوژیک حزب اشاره می‌نمود و آنرا در عرصه عمل نیز نشان می‌داد. رفیق قاسم به فعالیت‌های تحقیقاتی اهمیت وافری می‌داد و دستورالعمل پ.ک.ک را برای آفرینش آینده‌ای برابر، آزاد، نگارش تازه تاریخ کورد و کوردستان را وظیفه خود می‌دانست. به این منظور برای نوشتن تاریخ آزادیخواهی کوردستان و کوردها تلاش‌های فراوانی نمود. در شخص خویش به ارزیابی تاریخ پرداخت و هر لحظه از زندگی خود را با فسلفه تاریخی آپویی زینت داد. به شیوه‌ای خستگی ناپذیر سعی نمود تاریخ کوردستان را درک نموده و ارزیابی درستی از آن به عمل آورد. در این راستا کتاب گرانبهای «تاریخ اکنون است» را برای ما به یادگار گذاشت. رفیق قاسم به فعالیت تبلیغات و اطلاع‌رسانی اهمیت فراوانی می‌داد و برای اینکه فلسفه مبارزه آزادیخواهانه کوردستان به همه طیف‌های جامعه برسد به شیوه‌ای منظم تلاش نمود. نگارش تاریخ حزبمان، ایدئولوژی، ادبیات، زندگینامه شهیدان حزبمان و در کل زندگی آزاد مبتنی بر خطمشی رهبر آپو را بسیار مهم ارزیابی می‌کرد. در مباحث جداگانه بروشور، مقاله و یادداشت‌های تحلیلی فراوانی را تهیه کرد.

وی پرسپکتیو رهبری مبنی بر «وحدت حقیقت» را مبنا قرار داد

رفیق قاسم در مبارزه ٣۵ ساله خویش برای آنکه به ملیتان راستین رهبر آپو مبدل شود شب و روز تلاش کرد، بر مبنای پارادایم رهبر آپو شبانه روز خود را با آموزش سپری کرد. رفیق قاسم اذعان داشت که پیوستن به صفوف پ.ک.ک پیوستن به رهبری و این امر به معنی همفکری با رهبر آپو و پذیرش پرسپکتیو رهبری مبنی بر «وحدت حقیقت» است.

رفیق قاسم با انرژی بی‌پایانی در فعالیت‌های زندگی روزانه مشارکت می‌کرد. سرعت عمل رهبری را الگوی خود قرار داده و بر این باور بود که هر ملیتان رهبری باید این مهم را وظیفه اساسی خود بداند. تمامی زندگی خود را به فعالیت‌های آزادیخواهانه متحول نمود. علاوه بر عمل به مسئولیت‌های سازمانی همیشه به کمک رفقای خود می‌شتافت. زمانی که نیاز به مسئولیت‌پذیری در حزب وجود داشت وی پیش از رفقایش آمادگی برای انجام وظایف محوله را اعلام می‌کرد. برای همیشه فعالیت‌های خطرناک، سخت و مخاطره‌آمیز را به انجام می‌رساند. رفیق قاسم برای همیشه به ملیتان حزب و فرمانده کارآزموده سازمان مبدل شده بود. به مبازه و پیروزی ایمان داشت و با روحیه پیروزمندانه فعالی نمود، افکار و اندیشه‌های رهبری را به مرحله عمل گذاشت و به انقلابیون پیشاهنگ پ.ک.ک مبدل گشت.

مبارزه صحیح به پیروزی می‌انجامد

رفیق قاسم با غنای فکری خویش و تواضع و فروتنی به الگوی شخصیتی سوسیالیست مبدل شده بود. وی از نزدیک با سوسیالیسم رئال آشنایی داشت، آنرا مورد تحلیل قرار داد و معتقد بود که سوسیالیسم دمکراتیک مبتنی بر خطمشی رهبر آپو می‌تواند به پیروزی دست یابد. بر این مبنا گام برداشت، به آزادی دست یافته و تلاش نمود. با رنج، با لحن شیرینی که داشت، با جوش و هیچان، با خلاقیت به رفقایش روحیه می‌بخشید. رفیق قاسم هیچ زمانی از کلمه «نمی‌شود» استفاده نکرد. وی بر این عقیده بود که تاریخ پ.ک.ک در معنای واقعی خود «تاریخ آفرینندگی» با کمترین امکانات است. وی به ما یاد داد که تجارب تاریخی بسیار غنی را برای ما بجای گذاشته است. ایمان داشت که مبازه آزادیخواهی به پیروزی دست یافته و از اینرو همیشه تکرار می‌کرد؛"بجز مقاومت و مبارزه هیچ راه دیگری نداریم، دشمنان بشدت تحت فشار قرار گرفته‌اند. تنها کافیست که مبارزه‌ای صحیح را به پیش بریم، اینگونه پیروزی مال ما می‌باشد."

رفیق قاسم دینامیسم روحیه جوانی را تا آخرین لحظات حیات خود ادامه داد، بر مبنای پارادایم رهبری، خود را بر اساس خط آزادی زنان از نو آفرید. یکی از کادرهای پیشاهنگ ما بود که تلاش می‌نمود با زنان رفاقت کند. او شاهد مقاومت و پافشاری زنان کورد برای دستیابی به آزادی بود. در هر عرصه‌ و هر فعالیت بر مبنای معیارهای آزادی زنان، رفاقت صحیح با زنان را مبنای خود قرار داد. با این نگرش که اراده زنان می‌تواند به آزادی مردان هم بیانجامد به رفاقت با زنان پرداخت و به الگوی رفقای مرد مبدل شد.

وسیله‌ای برای گسترش مبارزه بر مبنای خط رهبر آپو

ما معتقدیم که حزبمان پ.ک.ک به معنی وابستگی به شهیدان و تلاش برای تحقق آرمان‌هایی است که شهیدان زندگی خود را فدای آن کرده‌اند. بر این مبنا رفیق قاسم انگین که یکی از فرمانده‌های پیشاهنگ ارتش شهیدان می‌باشد که گام‌های بزرگی را بسوی پیروزی برداشت، ایشان برای همیشه در مبارزه ما زنده خواهد بود و به مناسبت شهادت ایشان عزم خود را برای دستیابی به پیروزی بر اساس خط رهبر آپو جزم می‌کنیم.

در شخص رفیق قاسم ما پیمان خود را با شهیدان تجدید می‌کنیم که ارزشهای مقاومت آنان را پاس بداریم و برای پیروزی گام‌های بزرگتری برداریم. سیاست‌های نابودگرانه و استعماری رژیم فاشیست ترکیه علیه خلق و جنبشمان محکوم به شکست است. در مقابل دولت فاشیست ترک مبارزه شعله‌ورتر شده و تمامی جامعه دست رد به سینه دشمن زنند و صفوف پ.ک.ک را طولانی‌تر کنند. فاشیستم اینگونه از هم فرومی‌پاشد. این دستور رفیق قاسم برای همه ماست.

رژیم فاشیست ترکیه مرگ و فروپاشی خود را در مبارزه بی‌وقفه پ.ک.ک و استراتژی جنگ انقلابی خلق شاهد است. به همین سبب حملات وحشیانه‌ای را به مناطق حفاظتی مدیا ادامه می‌دهد. جوانان کوردستان، زنان کوردستان و عموم خلق کورد در مقابل این حملات به صفوف پ.ک.ک می‌پیوندند. تا زمانی که فاشیسم فروبپاشد و پیروزی جنبشمان قطعی شود این مبارزه ادامه دارد. ارتش فدایی رهبر آپو. خلق میهن‌دوست کوردستان و دوستان آنان، با مقاومت خویش پاسخ مناسبی به دولت اشغالگر ترکیه می‌دهند.

یکی از اعضای بسیار ارزشمند خلق کوردستان به شهادت رسیده است. ما می‌دانیم همچنانکه جوانان کوردستان شهادت انگین سنجر را به بهانه تشکیل ارتش ارادل[ها] مبدل کردند شهادت قاسم انگین را نیز با همان روحیه پاسخ داده و دولت ترک را از این حمله وحشیانه پشیمان می‌کنند.

یکبار دیگر مراتب تسلیت خود را به خانواده نازلکول، عموم خلق کوردستان و جوامع مقاومتگر اعلام می‌کنیم. ما پیمان خود را تازه می‌کنیم که در تمامی کوردستان و ترکیه، در کوهستان‌ها، در شهرها و در وجب به وجب سرزمینی که به اشغال دشمن درآمده است آنرا به میدانِ گرفتن انتقام خون شهیدان و از جمله خون رفیق قاسم مبدل کنیم."