حزب کارگران کوردستان: نوروز را باشکوه هرچه تمامتر برگزار می‌کنیم

کمیته رهبری پ.ک.ک در بیانیه‌ای با رعایت تدابیر لازم در رابطه با شیوع ویروس کرونا که تهدیدی برای عموم جامعه است درخواست می‌نماید تا با پشت سرگذاشتن تمامی موانع نوروز را به شیوه‌ای مناسب برگزار کنند.

بیانیه کمیته رهبری حزب کارگران کوردستان به شرح زیر است؛

"ما خلق کورد و خلق‌های منطقه نوروزی در آستانه نوروزی جدید قرار گرفته‌ایم. علی‌رغم مشکلات دشوار و موانع جدی آتش نوروز در تمامی عرصه‌ها شعله‌ور گشته و کهن‌ترین عید آزادیخواهی نوروز تاریخ، نوروز گرامی داشته می‌شود. با امیدی بزرگ، بهار تازه مورد استقبال قرار می‌گیرد، روز اتحاد، مقاومت و آزادی نوروز از سوی خلقمان و نیروهای دمکراتیک بر بنیاد مفهوم تاریخی آن زنده شده است. هر ساله با نوروز در می‌یابیم که باید علیه تمامی اشکال ظلم، مقاومت آزادیخواهی با روح نوروز، قدرتمندانه و با موفقیت شعله‌ کشد.

با نوروز امسال نیرومندانه به نبرد برخاسته و به پیروزی دست می‌یابیم

بر این مبنا نوروز را قبل از همه به رهبر آپو، رفقایمان، نیروهای گریلا، زنان، خلق میهن‌دوستمان، خلق‌های خاورمیانه و جوامع دمکراتیک شادباش می‌گوییم، در نوروز و سال نو برای مبارزه آزادیخواهانه آنان آرزوی موفقیت‌های بزرگ را داریم. از شهیدان والامقام نوروز و در رأس آنان کاوه معاصر «مظلوم دوغان»، رفیق زکیه، رخشان، بریوان، روناهی، سما، سینان، ناودار و سرحد از تمامی رفقای کاروان شهیدان که با رفیق هاکی کارر آغاز و تا مبارزان شهید آمانوس ادامه یافته‌اند با احترام و ادای دین یاد می‌کنیم، پیمان می‌بندیم که به آرمان‌های آنان جامه عمل پوشانده و یاد آنها را زنده نگه داریم، ما به نمایندگی از سوی جنبش و خلق اعلام می‌کنیم که در سال نو و نوروز بر مبنای خط مشی رهبری و شهیدان نیرومندانه به نبرد برخاسته و به پیروزی دست می‌یابیم.

همچنان که واقفید نوروز کهن‌ترین جشن آزادی‌خواهی است؛ آتشی که کاوه آهنگر روشن نمود ۲۶۳۲ سال است که راه بشریت را روشنایی ‌بخشیده و اندیشه و اراده آزادی‌خواهی را نیرومند نموده و وظیفه تاریخی خویش را به انجام می‌رساند. پیروزی تاریخی مادها به عنوان پدران و مادران کوردها علیه ظلم ضحاک، امروز به الگویی برای تمامی خلق‌ها و ستمدیدگان مبدل شده است. همچنانکه قبل از هزاران سال مادها همه ستمدیدگان را متحد نموده و به ستم ضحاکیان پایان دادند امروز نیز نوادگان کورد، تمامی خلق‌ها و فرودستان را گردهم آورده و با مقاومتی که در پیش گرفته‌اند ضحاک‌-های معاصر را نابود کرده و جامعه بشری را از ضحاکان روزگار داعش، القاعده و فاشیستم آ.ک.پ/ م.ه.پ نجات می‌بخشند.

همچنان که در نوروز سال گذشته مشاهده شد با مقاومت بزرگ انقلابی که در تاریخ رقم خورده است دستاوردهای بزرگ و ماندگاری را به همراه داشته است. ضربه سهمگین بر ضحاکان امروز، یعنی داعش در نوروز ۲۰۱۹ وارد آمد و نوروز ۲۰۱۹ مژدگانی پایان حاکمیت خودخوانده داعش را به تمامی خلق‌ها و بشریت داده است. مقاومت انتقام انقلابی که برای گرامیداشت شهیدانمان از نوروز آغاز شده بود ضربات مرگباری را بر فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ وارد نمود. در انتخابات محلی ۳۱ مارس و ۲۳ ژوئن ضربه‌ای سنگین بر نژادپرستان آ.ک.پ/م.ه.پ وارد آمد. سال گذشته از نوروز به سالی بدل شد که اندیشه و سیاست فاشیست- استعمارگر که نابودی کوردها را در پیش گرفته بود متحمل شکست‌های بزرگی شد و امید به آزادی از هر زمانی نیرومندتر می‌باشد.

خلقمان تمامی موانع را برداشته و نوروز را گرامی می‌دارند

با این تحولات ما وارد سال نو شده و نوروز را گرامی می‌داریم. اراده آزادیخواهی که در جشن‌های ۸ مارس در کوردستان و اقصی نقاط جهان از سوی زنان نشان داده شد جوش و خروش مقاومت بزرگ گرامیداشت نوروز را از هم اکنون به جهانیان نشان می‌دهد. اگرچه به سبب فاجعه شیوع ویروس کرونا تلاش می‌شود تا مانع از قیام آزادی خلق شوند اما خلق میهن‌دوستمان با پیشاهنگی زنان و جوانانش تمامی سختی‌ها را مد نظر قرا داده و نوروز را گرامی می‌دارند، اراده حیات آزاد یکبار دیگر بر مبنای درهم شکستن حصر، فروپاشی فاشیسم و ایجاد و استقرار دمکراسی در تمامی میدان‌ها خود را به وضوح نشان می‌دهند.

همه را فرامی‌خوانیم تا نوروز را باشکوه هر چه تمامتر گرامی بدارند

بدیهی است که در نوروز ۲۰۲۰ با بهانه شیوع ویروس کرونا سعی می‌کنند مانع از مبارزه آزادیخواهانه و گرامیداشت نوروز با حضور میلیونی شوند. بدون شک خلقمان و دوستانمان در هر چهاربخش کوردستان و خارج از میهن باید نسبت به مخاطرات این بیماری که جامعه بشری را تهدید می‌کند آگاهانه عمل نموده و از سلامتی خویش محافظت به عمل آورند. اما این موضع نباید به سهل‌انگاری در این رابطه بیانجامد. با این وجود باز هم می‌توان به شیوه‌ای شایسته موانع را پشت‌سر گذاشته و نوروز را گرامی داشت. البته نوروز گرامی داشته می‌شود، بجای گردهم آمدن در میدان‌ها می‌توان هر خانه، کوچه، محله، روستا و هر کوهستان را به محل گرامیداشت نوروز مبدل کرد. گرامیداشت نوروز اینگونه گسترش یافته و عمومی خواهد بود. محدودیت‌های ویروس کرونا که نتیجه سیستم مدرنیته سرمایه‌داری، که خود مقطع سرطانی‌شدن اقتدار و حاکمیت می‌باشد را می‌توان پیروزمندانه پشت‌سر گذاشت. در این راستا خلق میهن‌دوستمان از جمله زنان و جوانان عزم و اراده‌ای بزرگ خود را نشان داده و با ایمان به اینکه نوروز امسال به معنی‌دارترین نوروز مبدل شود همه را به گرامیداشت هر چه باشکوه‌تر نوروز فرامی‌خوانیم.

واضح است که به رغم وقوع زلزله، سیل، بهمن و بلایای دیگری همچون ویروس کرونا، حملات نابودگرانه فاشیست‌ها کاهش نیافته و به پایان نرسیده‌اند. حاکمیت نژادپرست و قاتل آ.ک.پ/م.ه.پ از این وقایع در راستای منافع خویش استفاده کرده و حملات و قتلعام‌ها را سرعت می‌بخشد. همچنانکه دیده می‌شود سیستم شکنجه و حصر امرالی را تشدید نموده و از ملاقات وکلا و خانواده برای کسب اطلاع از وضعیت امرالی جلوگیری به عمل می‌آید. بسیاری از دولت‌ها به دلیل ویروس کرونا زندان‌ها را تخلیه کرده‌اند اما رژیم فاشیست آ.ک.پ/م.ه.پ که زندان‌ها را پر نموده است از رهایی یک زندانی هم جلوگیری می‌کند. فشار نژادپرستانه و تروریستی همچنان ادامه دارد، حملات نابودگرانه و اشغالگرانه به بخش‌های روژاوا و باشور کوردستان ادامه دارند. یکبار دیگر به وضوح اثبات شده است که تا زمانی که با مقاومت انقلابی به نگرش و سیاست نژادپرستان و قاتلان پایان داده نشود و فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ فرونپاشد نه ترکیه روی دمکراسی به خود می‌بیند و نه کوردستان به آزادی دست می‌یابد.

با فروپاشی فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ حصر امرالی در هم می‌شکند

نوروز بر این مبنا می‌تواند سرآغاز مرحله‌ای از مقاومت تاریخی باشد. خلق میهن‌دوستمان و تمامی نیروهای انقلابی و دمکراتیک، تمامی موانع را پشت سر گذاشته و نوروز را بر اساس معنویات تاریخی آن زندگی خواهند کرد و علیه فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ مرحله پایان حصر، فروپاشی فاشیسم و برساخت دمکراسی را پی می‌گیرند. این مقاومت با الهام از مقاومت ۸ مارس و نوروز، با الهام از روحیه‌ی قهرمانی ملی، با الهام از مظلوم-ها و عگید-ها به پیش برده می‌شود و قطعا پیروزی را مسجل خواهد نمود. در نتیجه آن فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ فروپاشیده، حصر امرالی درهم شکسته می‌شود و فرصت زندگی و فعالیت آزاد را برای رهبر عبدالله اوجالان فراهم می‌کند. این مهم به آزادی کوردستان و دمکراسی در ترکیه و خاورمیانه می‌انجامد.

بر این مبنا نوروز را به همه آنانی که از آن الهام می‌گیرند شادباش می‌گوییم. ما از خلقمان در هر چهار بخش کوردستان و خارج از میهن می‌خواهیم که با الهام از روح نوروز اتحاد و سازماندهی ملی خود را تقویت کنند و مقاومت آزادی را شعله‌ور نمایند. خلق‌های ترکیه و نیروهای دمکراتیک و انقلابی را فرامی‌خوانیم برای ارتقای مبارزه علیه حصر و نژادپرستی دمکراسی را نیرومند نموده و مبارزه انقلابی متحد را ارتقا دهند، از خلق‌های خاورمیانه و تمامی ستمدیدگان می‌خواهیم که علیه سیستم مدرنیته سرمایه‌داری که زمینه بروز بلایای بزرگی همچون ویروس کرونا را فراهم کرده‌اند مبارزه آزادی و دمکراسی را متحدانه به اوج برسانند."