حمد بشار: ترکیه با حمله به ایزدی‌ها در پی گرفتن انتقام خون البغدادی‌ست

حمد بشار در رابطه با سکوت نیروهای بین‌المللی نیز گفت؛ تنها دغدغه‌ی نیروهای بین‌المللی تأمین منافع دولت‌هاست و همیشه خلق‌ها را فدای منافع دولت‌ها می‌کنند.

خلق ایزدی برای اولین بار در تاریخ خویش دارای نیروهای دفاعی و محافظان خاک خویش شده‌اند. اما رژیم ترکیه که در تاریخ خود قتل‌عام‌های بسیاری بر ایزدی‌ها روا داشته از پذیرش این واقعیت که خلق ایزدی نیروی دفاعی خویش را تشکیل داده‌اند سر باز می‌زند و درتلاش است تا به وجود این نیروها پایان دهد.

حمد بشار از اعضای کمیته سیاسی حزب آزادی و دمکراسی ایزیدی‌ها در برنامه «صبح ایزدیخان» «رادیو صدای چرا شنگال» شرکت کرد. حمد بشار به پرسش‌های نسرین شنگالی مجری این برنامه در رابطه با حملات هواپیماهای جنگنده دولت اشغالگر ترک به شنگال و یگانهای مقاومت شنگال، سکوت افکار عمومی در مورد حملات هوایی ترکیه و بویژه دولت‌های عراق، نیروهای بین‌المللی از جمله آمریکا، سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اتحادیه اروپا؛ بحران‌های جاری در عراق و آینده این کشور پاسخ داد.

حمد بشار در مورد حملات ترکیه به شنگال و نیروهای ایزدی‌خان گفت:"حمله‌های ترکها به ایزدی‌ها سابقه‌ای تاریخی دارد. ترکها به درازای یک هزار سال در تلاش نابودی خلقمان بوده‌اند، از دوره عثمانی‌ها تا به امروز و امروز هم حمله به ایزدی‌ها را ادامه می‌دهند. در واقع رژیم ترک چشم دیدن هیچ خلق، فرهنگ و فکری دیگر غیر از خود نداشته و موجودیت خلق‌های دیگر را نمی‌پذیرد."

ترکیه پس از مرگ البغدادی حمله به ایزدیها را سرعت بخشید

حمد بشار با یادآوری کشتن ابوبکر البغدادی سردسته گروهک تبهکار داعش گفت:"همه می‌دانند که داعش با همکاری اردوغان در ٣ آگوست ٢٠١۴ به خلمان حمله‌ور شد و هزاران دختر خلقمان را به اسارت گرفته و در بازار‌ها فروختند، به آنها تعرض کردند و به قتل رساندند. اردوغان اکنون با این حملات در پی گرفتن انتقام خون البغدادی است. ترکیه مستقیما از دلایل حمله به شنگال چیزی بر زبان نمی‌آورد. از روزی که ابوبکر البغدادی کشته شد حملات ترکیه به شنگال افزایش یافته‌اند و همچنین به حملات علیه روژاوای کوردستان سرعت بخشیدند، غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند و هزاران نفر را از از خانه و کاشانه آنان آواره کرده‌اند.

هواپیماهای جنگنده رژیم ترکیه طی ١۵ روز گذشته سه بار به یگانهای مقاومت شنگال حمله کرده و چند مبارز را زخمی کردند. رژیم ترک با این حملات درصدد تضعیف و تصفیه نیروهای دفاعی خلقمان است، خلقمان لازم است نسبت به این نقشه دولت ترک هشیار باشد.

در قتل‌عام تنها گریلاهای پ.ک.ک به فریادمان رسیدند

"در قتل‌عام ٣ آگوست ٢٠١۴ خلقمان از سوی داعش هیچ نیرویی به داد ما نرسید و به داعش واگذارمان کردند. تنها نیروهای گریلای پ.ک.ک به فریادمان رسیدند و برای دفاع از خلق ما خون دادند، تنها آنان ما را نجات دادند و فرصت زندگی دوباره و سازماندهی نیروهای دفاعی را برای خلقمان مهیا کردند."

حمد بشار در ادامه سخنان خود به ادعاهای کذب رژیم تبهکار ترک در رابطه با حمله به شنگال گفت:"بهانه‌های رژیم ترک بی‌اساس و پایه می‌باشند. زیرا گریلاهای پ.ک.ک روز اول آوریل ٢٠١٧ رسما و در مقابل چشمان جهانیان از شنگال خارج شدند. هم دولت عراق و هم افکار عمومی نسبت به این اقدام آگاهند. اما رژیم ترک به دلیل اینکه ایزدی‌ها زندگی تازه‌ای را از سر گرفته‌ و نیروهای دفاعی خود را تشکیل داده‌اند آنان را هدف قرار می‌دهد. رژیم ترک توان هضم این واقعیت را ندارد، نمی‌خواهد قبول کند که دختران و پسران ایزدی که فرزندان این آب و خاکند از خلق خود دفاع می‌كنند و راه نسل‌کشی تازه را سد کرده‌اند."

دولت ترک درصدد از میان برداشتن نیروهای دفاعی ایزدی‌هاست

حمد بشار اظهار کرد:"رژیم ترک نسبت به توانایی خلق ایزدی و توان مبارزات دمکراتیک آنان آگاه است و از این واقعیت ترسیده است. از اینرو به بشدت از چنین وضعیتی خشمگین است و به خلقمان و نیروهای دفاعی آن حمله‌ور شده است. رژیم ترکیه درصدد از میان برداشتن نیروهای دفاعی خلق ایزدی است.

حمد بشار با اشاره به آواره شدن خلق ایزدی در پی حملات داعش گفت:"پس از قتل‌عام، خلقمان پنج سال است در آوارگی بسر می‌برند. آنان اکنون می‌خواهند به زادگاه خود بازگردند. همچنین خلق در شنگال به نیروهای دفاعی ایزدیخان، مبارزان ی.ب.ش، ی.ژ.ش و آسایش ایزدی‌خان هم اعتماد دارند و هم به آنان افتخار می‌کنند، زیرا اکنون می‌توانند آزادانه به زندگی خویش ادامه دهند. اما دولت ترک با این حملات مانع بازگشت خلقمان به سرزمین خود می‌شود. همچنین می‌خواهد خلق ساکن در شنگال را دوباره وادار به کوچ کند. یعنی رژیم ترک می‌خواهد همچون روژاوا خلق ما را نیز آواره و سرگردان کند.

حمد بشار در مورد سکوت دولت عراق، حکومت اقلیم کوردستان و نهادهای بین‌المللی در قبال حملات دولت ترک اظهار کرد:"شنگال بخشی از خاک عراق است، حکومت عراق از حملات دولت ترک به شنگال و خلقمان و نیروهای دفاعی ایزدیخان آگاه است. دولت عراق شاهد تعرض رژیم ترکیه به خاک این کشور است. اما متأسفانه موضعی نشان نمی‌دهد، سکوت کرده و از ما صیانت نمی‌کند."

دولت عراق مثل قتل‌عام آگوست ٢٠١۴ باز هم سکوت اختیار کرده است

از دولت عراق صرفا نامی برجای مانده است، اگر نه مانع تعرض دولت ترک به خاک این کشور می‌شد. این امر نشان می‌دهد که در عراق نه دولتی وجود دارد و نه حکومتی، تنها گروهی تاجر اداره دولت را در دست گرفته‌اند. زیرا در مرحله قتل‌عام ٣ آگوست ٢٠١۴ از خلقمان دفاع نکردند. خلق ما را در برابر نسل‌کشی تنها گذاشتند. امروز هم نسبت به حملات علیه خلقمان سکوت کرده‌اند. دولت عراق تنها در پی منافع خویش است و هیچ اهمیتی به موجودیت خلق‌ها نمی‌دهد، آنان را قربانی منفعت خویش می‌کند.

خلق‌ها از سوی سازمان ملل متحد قربانی منافع دولت‌ها می‌شوند

حمد بشار در رابطه با سکوت سازمان ملل گفت:"سازمان ملل سال ٢٠١٧ تصمیم گرفت که خودمدیریتی خلق‌های ایزدی و آسوری در دشت نینوا را به رسمیت شناخته است اما این تصمیم تنها روی کاغذ ماند. این امر نشان‌ می‌دهد که سازمان ملل یک سازمان سیاسی است که تنها برای منافع دولت‌ها کار می‌کند و دغدغه‌ی حقوق خلق‌ها را ندارند. برعکس همشیه خلق‌ها را قربانی منافع دولت‌ها می‌کند.

 بشار در مورد سکوت حکومت اقلیم کوردستان نیز خاطرنشان کرد:"در زمان قتل‌عام ٣ آگوست ٢٠١۴ علیه خلق ایزدی نیروهای پیشمرگ آنها را تنها گذاشتند، گریلاهای پ.ک.ک به همین دلیل به فریاد آنان رسیده و از آنان محافظت کردند. اگر آن موقع حکومت اقلیم از ما دفاع کرده بود نیازی به مبارزان کوهستان‌ها نداشتیم تا از ما دفاع کنند. از آن روز تا به امروز حکومت اقلیم کوردستان نسبت به حملات علیه خلق ما سکوت کرده و به فکر ما نبوده و نیست."

حکومت اقلیم ایزدی‌ها را قربانی منافع خود می‌کند

حکومت اقلیم تغییری در سیاست‌هایش نسبت به خلقمان نداده است و به جامعه ما اهمیت نمی‌دهد، به همین دلیل در قبال حملات دولت ترک به شنگال سکوت اختیار کرده و ایزدی‌ها و شنگال را قربانی روابط میان خود و دولت عراق و دولت‌های منطقه می‌کند.

عضو مکتب سیاسی حزب آزادی و دمکراسی ایزدی‌ها در مورد تظاهرات ضد دولتی در عراق گفت:"نزدیک دوماه است که تظاهرات در عراق جریان دارد. در نتیجه این حملات تعداد زیادی از معترضان کشته و یا زخمی شدند. خواسته‌های معترضان در آغاز کاملا مشروع بودند و هر کسی می‌توانست از آنان حمایت کند. اما سپس برخی نیروها خارجی وارد صفوف معترضان شدند و برای جهت‌دهی تظاهرات در چهارچوب منافع خود تلاش کردند.

حمد بشار در پایان سخنان خود گفت:"خلق ایزدیمان لازم است نسبت به کشمکش‌های کنونی در عراق و حملات دولت ترک به شنگال هشیارانه عمل کند و صفوف خود را متحد و منسجم کند. اینچنین می‌توان آزادانه به زندگی در خاک خود ادامه داد و از قتل‌عام دیگری علیه خلقمان جلوگیری کرد."