حمله پلیس به منازل روزنامه‌نگاران آژانس خبری مزوپوتامیا در شهر وان

روزنامه‌نگاران آژانس خبری مزوپوتامیا در شهر وان پس از آنکه با انتشار مدارک مستند پرت کردن دو کوردستانی به نام‌های ثروت تورگوت و عثمان شیبان از هلی‌کوپتر ارتش ترکیه را افشا کردند هدف حمله نیروهای پلیس ترکیه قرار گرفتند و  ۴ روزنامه‌نگار دستگیر شدند.

چماقداران پلیس ترکیه صبح امروز به دفتر خبرگزاری مزوپوتامیا در شهر وان و منازل خبرنگاران این آژانس خبری حمله کرد.

در این حمله عدنان بیلن و جمیل اُغور خبرنگاران مزوپوتامیا و شهریبان آبی خبرنگار آژانس خبری ژن‌نیوز و نازان سالای روزنامه‌نگار را دستگیر کردند. چماقداران پس از تفتیش منازل تلفن‌های همراه، دوربین‌‌‌های عکاسی، مدارک و لپ‌تاب‌های شخصی این روزنامه‌نگاران را ضبط کردند.

همزمان چماقداران پلیس ترکیه با اشغال دفتر خبرگزاری مزوپوتامیا در شهر وان به بازرسی و تفتیش در آن پرداختند و اجازه نمی‌دهند اعضای دفتر مزوپوتامیا وارد ساختمان شوند.

جمیل اُغور دستگیر شد

روزنامه‌نگار جمیل اُغور که مدارکی مستند در مورد پرتاب کردن عثمان شیبان و ثروت تورگوت، دو شهروند کورد اهل بخش شاخی استان وان توسط سربازان ارتش ترکیه از یک هلی‌کوپتر در ارتفاع بلند منتشر کرده بود دستگیر شده است. افشای این مدارک بی‌آبرویی بزرگی را برای ارتش و همچنین وزارت بهداشت دولت ترکیه رقم زد. وزارت بهداشت ترکیه به درخواست ارتش ترکیه با تحریف گزارش پزشکی مربوط به این دو شهروند، دلیل انتقال آنان به بیمارستان را 'سقوط از صخره' عنوان کرده بود.

ثروت تورگوت پس از آنکه توسط سربازان ترکیه از ارتفاع بلند در یک هلی‌کوپتر به زمین پرتاب شد سر از بیمارستان درآورد و پس از ٢٠ روز نگهداری در بخش مراقبت‌های ویژه جانباخت. وضعیت سلامتی عثمان شیبان هم وخیم اعلام شده است. استاندار وان با دستور وزارت کشور انتشار هرگونه خبر، ویدیو، عکس، اطلاعیه، بیانیه و سخنرانی در مورد این بی‌آبرویی ارتش ترکیه را ممنوع اعلام کرده است.