"حکمرانان باشور رؤیاها و آرزوهای ما را تباه کردند!"

حازم علی می‌گوید، رؤیای ما پیشمرگه‌ها در زمان خود این بود که پس از آزادسازی باشور به آگری و آرارات برویم و آنجا را آزاد کنیم نه در مقابل برادرانمان سنگر بگیریم.

حازم علی کوتک یک شهروند باشور کوردستان است. او یکی از پیشمرگه‌های قدیمی است و در مورد به بیراهه بردن رؤیا و آرزوی پیشمرگه‌ها و انقلابیون باشور کوردستان توسط حکومت باشور کوردستان با خبرگزاری فرات نیوز سخن گفت.

حازم علی کوتک اهل شهر هولیر در سال ۱۹۸۱ به نیروهای پیشمرگه‌ی حزب کمونیست پیوست و تا پیروزی قیام باشور در ١٩٩١ در صف پیشمرگه‌ها باقی ماند. وی می‌گوید:"ما با آرزو و امیدی بسیار مقدس پیشمرگه شدیم، بسیاری اوقات به همراه رفقایمان در زمان پیشمرگه بودنمان که اکنون بسیاری از آنها شهید شده‌اند و برخی هم زنده هستند، می‌گفتیم:«اگر باشور کوردستان آزاد شود، کوله‌هایمان را باز نمی‌کنیم، بند کفشهایمان را باز نمی‌کنیم و به آگری و آرارات می‌رویم، به شاهو و دالاهو در روژهلات و به روژاوای کوردستان می‌رویم، ما اینگونه دست به سلاح شرف بردیم، اما حکمرانان باشور کوردستان این رؤیاها و آرزوهای ما تباه کردند".

وی همچنین گفت، "مسئولین و حکمرانان باشور کوردستان به جای آنکه پشتیبان بخش‌های دیگر کوردستان باشند و برای کوردستانی آزاد و متحد تلاش کنند، برعکس ۵۱ درصد خاک باشور کوردستان را نیز از دست دادند، آنها اگر حتی حکمران فقط یک شهر باشند برایشان کافیست، آنها اهداف دیگری دارند ما اشتباه کردیم، متاسفانه آنها مانند رئیس یک قبیله یا رئیس یک عشیره رفتار می‌کنند، اما حتی فراتر از آن صفات رئیس قبیله یا عشیره را هم ندارند، ای کاش برخی صفات پسندیده‌ی رئیس عشیره را هم داشتند مانند نکشتن اسرا، مانند خیانت نکردن، مانند امانت‌داری، مانند دوست داشتن خاک، چون این صفات در قبایل وجود دارد اما در اینان وجود ندارد."

"نه مانند رهبر و مدیر کورد، بلکه بیشتر شبیه قیمهای گماشته شده از سوی دولت ترکیه هستند"

این پیشمرگه‌ی قدیمی هم زمان حکمرانان باشور را به شدت مورد انتقاد قرار داده و آنها را وابسته‌ی نیروهای اشغالگر بر می‌شمرد و می‌گوید:" حکمرانان باشور کوردستان شبیه یک مدیر و رهبر کورد نیستند بلکه بیشتر شبیه قیمهای تحمیلی ترکیه در شهرهای آمد و شرنخ می‌باشند".

کاک حازم پیشمرگ خطاب به رفقای پیشمرگش آنان را مورد انتقاد قرار داده و گفت:" اکنون حزب دمکرات کوردستان تلاش می‌کند منطقه‌ی زینی ورتی را به محل جولان میت ترکیه و ژاندارم‌های ترک تبدیل کند، تلاش می‌کنند دستمان به خون یکدیگر آلوده شود و خلق ستمدیدمان با جنگ داخلی مشغول شوند".

"فکر نمی‌کنیم نیروهای این احزاب اینقدر نادان باشند که دستشان به خون گریلا آمیخته شود"

حزب دمکرات کوردستان (پ.د.ک) مدت‌هاست توسط ترکیه تحت فشار قرار گرفته است تا به جنگ گریلا برود اما باور کنید به نیروهای خود مطمئن نیستند که دست به این جنگ بزنند، فکر نمی‌کنم نیروهایشان آنقدر نادان باشند که به جنگ گریلا بروند. مردم اکنون درخواست می‌کنند که گریلا وارد شهرهای باشور کوردستان شوند، دیگر زمان آن گذشته است که مردم برای این احزاب بجگند و به جنگ گریلا بروند و دستشان به خون آن‌ها آمیخته شود.

"باید به همراه مادران شهدا نیروهای پ.د.ک را از زینی ورتی بیرون کنیم"

وی در ادامه میگوید، ما سه بار برای اعتراض به زینی ورتی رفتیم، من چندین بار پیشنهاد کردم اگر نیروهای پ.د.ک از آنجا خارج نشوند، باید به همراه مادر شهدا به آنجا برویم و آنها را بیرون کنیم.

وی در مورد سخنان نچیروان بارزانی جانشین رئیس حزب دمکرات کوردستان که گفته بود، «میدان مبارزات پ.ک.ک و گریلا باکور کوردستان است و نباید آنها در باشور کوردستان باشند» گفت، "همه‌ی مردم مبارز با این سخنان نچیروان بارزانی خشمگین شدند، بارزانی می‌گوید ترکیه به دلیل حضور پ.ک،ک مردم غیرنظامی را هدف قرار می‌دهد، من هم می‌گویم، نچیروان بارزانی در مورد مخمور چه می‌گوید؟ پارتی خود مخمور را محاصره کرده است و این در حالیست که حتی سازمان ملل هم کمپ مخمور را کمپ غیرنظامیان می‌داند. اما باز هم جنگنده‌های ترکیه آنرا بمباران می‌کنند، سه زن غیرنظامی به دلیل بمباران‌های ترکیه شهید شدند، اما نچیروان بارزانی چرا سکوت کرده است؟ چرا اعتراض نمی‌کند؟"

"پیام رهبر اوجالان را ارج می‌نهم"

این پیشمرگ قدیمی در مورد  پیام رهبر اوجالان که با تماس تلفنی توسط محمد برادرش پیام اتحاد ملی برای احزاب سیاسی باشور کوردستان فرستاده بود، می‌گوید: "من به عنوان یک پیشمرگه‌ی قدیمی پیام رهبر اوجالان را ارج م‌ینهم، رهبر اوجالان همه‌ی زندگی خود را برای مبارزات آزادی و خودشناسی خلق کورد سپری کرد، پیام رهبر اوجالان تنها برای یک طیف بخصوص نیست بلکه برای همه‌ی طیفهاست، این هم نشان دهنده‌ی اوج دلسوزی برای خلق کورد است، امیدوارم همه‌ی طیفها به خوبی پیام رهبر اوجالان را تفسیر کنند."