حکومت عراق و اقلیم کوردستان مسئول حملات ترکیه هستند

ساکنان کمپ پناهندگان مخمور اعلام نمودند که مقاومت ۲۶ ساله آنها در حراست از هویت کوردی و در مقابل سیاست‌های انکار ادامه یافته و آنها هیچگاه تسلیم نمی‌شوند.

کمپ شهید رستم جودی در مخمور در ۶۰ کیلومتری شهر هولیر قرار دارد. در این کمپ حداکثر ۱۲ هزار غیر نظامی ساکن هستند که از سال‌های ۱۹۹۳ به دلیل ظلم و ستمگری‌های دولت اشغالگر ترک از مناطق بوتان و بهدینان شمال کوردستان به این کمپ پناهنده شده‌اند. علیرغم آنکه این کمپ تحت نظارت سازمان ملل متحد قرار دارد، اما دولت اشغالگر ترک در مواقع مختلفی این کمپ را بمباران نموده است.

۲۶ سال مقاومت

دولت اشغالکر ترک طی سال‌های گذشته حملات فراوانی را به کمپ شهید رستم جودی انجام داده است و این حملات نیز مرتب افزایش یافته است. از سال ۲۰۱۴ تبهکاران داعش نیز با فرماندهی اردوغان این کمپ را مورد حمله قرار دادند. در مقابل این حملات، حکومت اقلیم جنوب کوردستان با رهبری حزب دمکرات کوردستان در مقابل این حملات سکوت کرده و از طرفی دیگر همزمان با حمله نیروهای داعش به شنگال، حزب دمکرات کوردستان بار دیگر نیروهای خود را از منطقه خارج کرده و این منطقه را عملا در اختیار نیروهای داعش قرار داد.

کمپ پناهندگان مخمور در میان خلق کورد به عنوان نمادی از مقاومت زنده نشان داده می‌شود که هیچگاه در مقابل سیاستهای ترکیه سر تعظیم فرود نیاورده است. در همین راستا است که حزب دمکرات کوردستان از ژوئیه‌ی سال ۲۰۱۹ محاصره اقتصادی سنگینی را بر ساکنان این کمپ تحریم کرده است. دولت ترک نیز شب ۱۵ ژوئن با هواپیماهای جنگی خود این کمپ را مورد حمله قرار داد. در همین رابطه خبرگزاری هاوار گفتگویی را با برخی از مسئولان این کمپ انجام داده است.

بیوار اونور عضو کمیته ارتباطات خارجی این کمپ در این گفتگو اظهار داشت که هدف ترکیه از انجام این حملات کاملا مشخص است. دولت ترک دست به حمله می‌زند، حملات تجاوزکارانه را علیه خلق این کمپ ادامه می‌دهد،  این حملات از سال ۱۹۹۳ و بعد از تبعید ساکنان این کمپ همواره ادامه داشته‌اند.

اونور خاطرنشان ساخت که ساکنان این کمپ ۲۶ سال است که به دلیل ظلم و خشونت سیاستهای دولت ترک از خانه و کاشانه خود در شمال کوردستان رانده شده‌اند، زیرا حقوق و هویت کوردی خود را  هیچگاه فراموش نکرده و به همین علت نیز بوده است که با قتل و نابودی مواجه شده‌اند. اونور خاطرنشان کرد که ساکنان این کمپ در مقابل ترکیه مقاومت کرده و حملات داعش به این کمپ را در سال ۲۰۱۴ پاسخ دادند.

بیوار اونور در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکلاتی که ساکنان این کمپ در جنوب کوردستان با آن مواجه هستند گفت: پناهندگانی که از دست فشار و ظلم دولت ترک فرار کرده‌اند، از سوی نیروهای حزب دمکرات با ازار و اذیت روبرو می‌شوند. حزب دمکرات کوردستان در حملات ترکیه به کمپ مخمور و شنگال و مناطق حفاظتی مدیا با دولت اشغالگر ترک همکاری داشته و همچنین با اشاره به سکوت حکومت جنوب کوردستان و سازمان ملل متحد در این رابطه، اظهار داشت: حکومت اقلیم جنوب کوردستان با سکوت خود در مقابل حملات ارتش ترک، تقدیر منطقه را به اشغالگران می‌سپارد.

جودی نوری از اساتید زبان کوردی کمپ شهید رستم جودی نیز اظهار داشت که دولت ترک دولتی تجاوزگر و اشغالگر است. خلق کورد با مقاومت خود شناخته می‌شود و این دولت نیز خلق کورد را در هر جایی که امکان داشته باشد مورد هدف قرار می‌دهد. هدف اصلی دولت اشغالگر ترک قتلعام کورد و تضعیف مقاومت خلق کورد است. جودی نوری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که دولت ترک با سیاستهای خود مبنی بر قتلعام کوردها، تلاش می‌کند خواست تسلیم شدن را بر تمامی آحاد خلق کورد تحمیل کرده و خلق کورد از حقوق مشروع خود دست بردارد. در همین رابطه است که دولت ترک تلاش می‌کند تا میراث عثمانیها را در تمامی خاورمیانه زنده کرده و در امور تمامی کشورهای منطقه دخالت کند. دخالت در ایران، لیبی، شمال آفریقا از جمله این اقدامات هستند. هم اکنون نیز می‌خواهند که تمامی خاک جنوب اقلیم کوردستان را به اشغال در آورده و همانگونه که بخشهایی از روژآوا را به اشغال خود درآوردند، جنوب کوردستان را نیز اشغال کنند. آنچه که اشغالگری را آسان می‌کند، همکاری حکومت اقلیم کوردستان و سکوت دولت عراق است.

واکنش خلق نشانه مقاومت است

ریاست مشترک شهرداری خلق کمپ مخمور، روژین بنک، حملات دولت اشغالگر ترک به این کمپ، منطقه شنگال و مناطق حفاظتی مدیا را محکوم کرده و خاطرنشان ساخت که به دلیل شدت این بمبارانها برخی از کودکان این کمپ با مشکل شنوایی مواجه شده‌اند. روژین خاطرنشان ساخت که ترکیه می‌خواهد ساکنان این کمپ را بار دیگر آواره کرده و تحریمها و محاصره اقتصادی این کمپ در راستای بخشی از سیاستهای ترکیه است. اما امکان ندارد که اراده خلق این کمپ تضعیف شود. با بمباران این منطقه ساکنان کمپ به محل اصابت بمبها رفته و به برداران و دوستان خود کمک کردند. این دلیلی است بر روح مقاومت خلق و مقابله آنها با دشمن.

روژین بنک در بخش دیگر از سخنان خود سکوت حکومت عراق و حکومت اقلیم کوردستان را نیز مورد انتقاد قرار داده و اظهار داشت: امکان ندارد که دولتی به یک کشور یا یک منطقه به این شکل حمله کند بدون آنکه اجازه طرف مقابل را دریافت نکرده باشد. این سکوت از سوی طرفین نشان دهنده همکاریهای متقابل این حکومتهاست.