خالد زمانی زندانی سیاسی کورد در ۱۲مین سال حبس و تبعید

خالد (صادق) زمانی زندانی سیاسی کورد در زندان مرکزی یزد در حال طی ۱۲مین سال زندان خود  می‌باشد.

شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان گزارشی در مورد وضعیت زندانی سیاسی کورد خالد زمانی منتشر کرده است که در زیر به آن می‌پردازیم.

خالد زمانی زندانی سیاسی اهل خوی در روژهلات کوردستان در حالی ۱۲مین سال زندان از مدت محکومیت ۳۰ ساله‌ی خود را می‌گذراند که تاکنون از حق اعزام به مرخصی محروم بوده است.

وی در ۱۰ تیر سال ۱۳٨۷ در شهر خوی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات این شهر منتقل شد. آقای زمانی در بازداشتگاه اطلاعات خوی چندین هفته تحت شدیدترین شکنجه‌ها قرار داشت.

پس از اتمام دوران بازجویی خالد زمانی توسط شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب خوی به ریاست قاضی "نوروزی" با اتهام محاربه از طریق عضویت در حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) به قطع دست چپ و پای راست محکوم شد.

این حکم پس از اعتراض آقای زمانی به دیوان عالی ارجاع و در آنجا نقض شد. حکم خالد زمانی در دادگاه تجدید نظر اورمیه به ۳۰ سال حبس و تبعید به زندان یزد تغییر پیدا کرد.

حکم محاربه برای آقای زمانی در حالی صادر شده است که در پرونده‌ی وی هیچ مدرکی مبنی بر عضویت و یا شرکت وی در عملیاتهای مسلحانه‌ی پژاک وجود ندارد. خالد زمانی در ۳۰ آذر ۱۳٨٨ به زندان یزد تبعید شد.

وکیل خالد زمانی اخیرا بر اساس ماده جدید قانون مجازات اسلامی درخواستی مبنی بر اعاده دادرسی در خصوص حکم صادره ارائه کرده است، اما تاکنون هیچ گونه پاسخی از سوی نهادهای مسئول به این درخواست داده نشده است.

خالد زمانی پدر ۴ فرزند است. او در حال گذراندن ۱۲مین سال زندان خود در یزد می‌باشد. طی این ۱۲ سال از حق اعزام به مرخصی محروم بوده است. علیرغم موافقت زندان یزد با اعزام به مرخصی وی اما با کارشکنی دادگاه انقلاب و اطلاعات خوی تا بحال به مرخصی اعزام نشده است.