خطر اعدام قریب‌الوقوع ارسلان خودکام زندانی سیاسی کورد

ارسلان خودکام زندانی سیاسی کورد در زندان اورمیه با خطر اعدام قریب الوقوع مواجه است.

این زندانی سیاسی اهل مهاباد با اتهام جاسوسی برای حزب دمکرات کوردستان به اعدام محکوم شده است.

مادر این زندانی سیاسی با انتشار ویدیویی خطاب به افکار عمومی و همه‌ی نهادهای حقوق بشری از آنها خواسته است تا با اعمال فشار بر رژیم ایران مانع اعدام فرزندش شوند.

منصور سهرابی، پژوهشگر محیط زیست و پسرعموی این زندانی سیاسی در گفت‌وگو با شبکه حقوق بشر کوردستان از رد درخواست اعاده دادرسی و قطعی شدن این حکم خبر داد و گفت: "طی چند سال گذشته تمام تلاش‌های خانواده برای تعیین وکیل انتخابی بی‌نتیجه بوده است. دادسرای نظامی ارومیه نیز به خانواده ارسلان اعلام کرده که برای اجرای حکم اعدام از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران تحت فشار قرار دارد."

ارسلان خودکام، ۴۷ ساله و شهروند اهل مهاباد است. او از اعضای سابق حزب دمکرات کوردستان ایران است که سال‌ها پیش پس از جدایی از این حزب با دریافت امان‌نامه به ایران بازگشت و سال ۱۳۸۱ در سپاه پاسداران مشغول به کار شد. وی در تاریخ ۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷به اتهام جاسوسی برای حزب دمکرات کوردستان ایران توسط نیروهای سازمان حفاظت اطلاعات سپاه بازداشت و به مدت ۳۶ روز در بازداشتگاه ۸۱ رمضان سپاه در پادگان المهدی اورمیه تحت بازجویی قرار گرفت.

وی در مدت بازداشت و بازجویی به شدت تحت انواع شکنجه‌های جسمی و روحی قرار گرفت و برای انجام اعتراف اجباری تحت فشار بود.

نیروهای امنیتی رژیم برای اعمال فشار به وی حتی اقدام به بازداشت "نشمیل قویطاسی" همسر وی کردند. به گفته‌ی ارسلان خودکام زمانی که وی صدای گریه‌های همسرش را از اتاق کناری می‌شنود مجبور به اعتراف اجباری شده و بنابر اجبار هرچه را که از او می‌خواهند می‌پذیرد و در نهایت مجبور به اعتراف به جاسوسی می‌شود.

 وی در ۲۳ تیر ۹۷ بدون داشتن حق وکیل تعیینی در شعبه یک دادگاه نظامی اورمیه محاکمه می‌شود و در همان روز به اتهام "محاربه" و "جاسوسی برای حزب دمکرات کوردستان ایران" به اعدام محکوم شد.

بعد از اعتراض وی به حکم صادره، پرونده جهت بررسی مجدد به شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور ارجاع شد، اما در تاریخ ۲۶ شهریور ماه همان سال حکم اعدام وی عینا تایید شد.