خطر اعدام کمال حسن رمضان در پی انتقال وی به مکانی نامعلوم

کمال حسن رمضان، زندانی سیاسی کورد محکوم به اعدام صبح امروز (١٣ ژوئن/ ٢۴ خرداد) از بند زندانیان سیاسی زندان مرکزی اورمیه به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

صبح امروز کمال حسن رمضان، زندانی سیاسی کورد محکوم به اعدام از بند زندانیان سیاسی زندان مرکزی اورمیه به مکانی نامعلوم منتقل شد. شبکه حقوق بشر کوردستان در گزارشی نگرانی عمیق خود را از انتقال ناگهانی این زندانی سیاسی کورد به مکانی نامعلوم ابراز داشته است.

یک منبع مطلع به پرونده این زندانی سیاسی به شبکه حقوق بشر کوردستان گفت:"روز سه‌شنبه ۲۰ خرداد شعبه ۹ اجرای احکام دادگاه اورمیه در نامه‌ای به دادگاه انقلاب اورمیه خواستار تعیین تکلیف وضعیت حکم اعدام این زندانی سیاسی در ۴۸ ساعت شده بود".

به گفته این منبع،"با توجه به اینکه حکم اعدام به صورت غیابی و قبل از بازداشت این زندانی سیاسی صادر شده و با اتمام دوران محکومیت حبس، اجرای احکام دادگاه خواستار تعیین وضعیت این پرونده شده است."

مرداد ۱۳۹۷ به دنبال انتقال ناگهانی این زندانی سیاسی به بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه اورمیه و خطر اجرای حکم وی، سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی در خصوص وضعیت این زندانی سیاسی، خواستار توقف فوری اجرای حکم اعدام وی شده بود.

کمال حسن رمضان، ۳۳ ساله و اهل شهر سریکانی (روژآوای کوردستان) در ۶ شهریور سال ۱۳۹۳ توسط نیروهای امنیتی در اورمیه بازداشت و بعد از ۴ ماه بازجویی در بازداشتگاه‌های اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات در ارومیه به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.

وی در مردادماه سال ۹۴ از سوی شعبه ۲ دادگاه انقلاب اورمیه به اتهام «عضویت در حزب کارگران کوردستان (پ.ک.ک)» به ١٠ سال حبس محکوم شد و این حکم کمی بعد و طبق قانون تسلیم به رای به ۷ سال کاهش پیدا کرد.

طی چند سال گذشته علیرغم قطعی شدن حکم، این زندانی سیاسی ۸ بار به بازداشتگاه‌های امنیتی شهر اورمیه منتقل و به اتهام «قتل یکی از اعضای سپاه پاسداران در تابستان ۱۳۹۰» مورد بازجویی قرار گرفته است. او در اریبهشت ماه ۱۳۹۶ از سوی بخش اجرای احکام زندان مرکزی اورمیه احضار و صدورحکم اعدام رسما به وی ابلاغ شد. این حکم پیشتر در آبان ماه سال ۱۳۹۰ به صورت غیابی از سوی شعبه ۳ دادگاه انقلاب برای شخصی به اسم «کمال سور» صادر شده بود، سپس کمال حسن رمضان به علت تشابه اسمی با این فرد، از سوی وزارت اطلاعات به عنوان«کمال سور» معرفی و حکم اعدام علیه وی صادر شد