خلیفه‌ی جدید داعش در ترکیه

تانر سبری گورن‌اوغلو تبهکار داعش اعلام کرد، ال‌مولا السلبی خلیفه‌ی جدید داعش و افراد نزدیک وی در ترکیه هستند

تانر سبری گورن‌اوغلو در سال ۲۰۰۹ با یک تبهکار داعش با نام لیس عبوشی آشنا شد و در سال ۲۰۱۴ به داعش پیوست و همراه خلیفه‌ی جدید داعش امیر محمد عبدالرحمان ال‌مولا السلبی (حاجی عبدالله)(عبدالله قارداش) کار کرده و به ارتباطشان اعتراف کرد و این اخبار را منتشر نمود.

گورن‌اوغلو گفت، در آگوست ۲۰۱۷ با فرمان ال مولا السلبی تلاش کرد به ترکیه برود و گفت، "السلبی و دو تبهکار دیگر پیشتر به ترکیه سفر کرده بودند". گورن‌اوغلو همچنین گفت، مرگ بغدادی از هر جهت برای ترکیه سودمند بود. پس از بغدادی فرد اول حاجی عبدالله است. حاجی عبدالله ترکمن است. همه‌ی ترکمن‌ها به ترکیه نزدیک هستند. این امر برای استخبارات ترکیه سودمند است.

تانر سبری گورن‌اوغلو همچنین اعلام کرد، حاجی عبدالله داعش را تغییر خواهد داد، او مانند بغدادی نیست. سیستم او مانند عدنان (طه سبحی فلاح) است و فرقان (والی عادک حسن سلمان الفیاض) خشن نیست. در مقابل ترکیه و القاعده نرمش دارد. خود را به ترکیه و القاعده نزدیک می‌کند و با آنها توافق می‌کند.

از ادلب به ترکیه رفتند

تانر سبری گورن‌اوغلو همچنین گفت، حاجی عبدالله خلیفه‌ی جدید داعش همراه دار‌و‌دسته‌اش در ترکیه می‌باشد و گفت، "من می‌دانم حاجی عبدالله ماه فوریه سال ۲۰۱۷ به ادلب رفت و از آنجا به ترکیه رفت. او و مراد قارداش (برادر حاجی عبدالله) و لیس عبوش به ترکیه می‌رفتند. لیس عبوش این خبرها را به من داد. لیس عبوش گفت، ما به ترکیه می‌رویم. من هم گفتم، من چکار کنم؟ او گفت، ما پیامی برای تو فرستاده و به تو می‌گوییم کی بیرون می‌آیی."

در مورد پرسش آیا در ادلب ماند؟ گورن‌اوغلو گفت، "فکر نمی‌کنیم در ادلب باشد. ادلب میدان جنگ است و او پاهایش مشکل دارد. او به امنیت خود بسیار اهمیت می‌دهد. در ادلب میان نیروهای سوریه‌ی آزاد و جهادی‌ها تعداد زیادی جاسوس آمریکا وجود دارد. به همین دلیل ادلب برای وی مناسب نیست. برای حاجی ترکیه بهترین و امنترین جا است. در ترکیه به صورت مخفیانه کار می‌کند. او خود را از اردوغان پنهان نمی‌کند، اما خود را از آمریکا مخفی می‌کند."

وی در ادامه گفت، پس از چند ماه حاجی عبدالله و اطرافیانش برای آنکه به ترکیه بروند به سوی ادلب راه افتادند. همان طور که لیس عبوش به او گفته، به آنها دستور داده شده به ترکیه بروند. او گفت، "با دستور حاجی عبدالله سعی کردیم به ترکیه برویم. پیامی فرستاده بودند. در آن نوشته شده بود ماه آگوست (٢٠١٧) خود را به ترکیه برسان، وظایف جدیدی وجود دارند. من و خانواده‌ام نیز به همراه مردم عادی از ابو هشاب خارج شدیم و از مناطق ه.پ.گ خود را نجات دادیم. پس از آنکه ۶ روز در منبج ماندم، نیروهای سوریه‌ی دمکراتیک ما را دستگیر کردند.

حاجی عبدالله ما را آموزش داد

گورن‌اوغلو در پاسخ به این پرسش که اگر دستور حاجی عبدالله بوده پس چرا داعش برای آنها قاچاقچی مطمئن و خوب پیدا نکرده است گفت، "برای آنکه به وظایفم عمل کنم، از سال ۲۰۱۵ خود را یک غیرنظامی نشان داده بودم. من عرب هستم و عربی را خوب حرف می‌زنم. چون همسرم نیز سوری بود برایم آسان بود با غیرنظامیان بیرون روم. حاجی عبدالله مدت طولانی ما را آموزش داد، سیستم اطلاع‌رسانی ما متفاوت است. ما در گردهمایی‌ها شرکت نمی‌کنیم، با هیچ کس دیدار نمی‌کنیم. حاجی هم در جلسات شرکت نمی‌کند. حاجی عبدالله به اطرافیانش کاملا اعتماد دارد. آنها را امتحان کرده و به آنها اطمینان دارد. آنها را به هیچ کس نمی‌شناساند. حاجی به سیستم بی نظم معتقد نیست. سیستم او به گونه‌ای نیست که با کسی ارتباط برقرار کند و آن شخص هم با کس دیگری مرتبط شود. او به طور مستقیم ارتباط برقرار می‌کند و شخص سومی در میان نیست. چون شخص سوم سبب درست شدن استخبارات می‌شود. در سازمان ما زیاد خود را نشان نمی‌دهیم."

پس از بغدادی نیرومندترین فرد حاجی عبدالله است

تانر سبری گورن‌اوغلو یکی از تبهکاران داعش همچنین گفت، "حاجی عبدالله یکی از افراد قدیمی است و در سازمان محبوب می‌باشد. در میان داعش افراد بلند پایه‌ی زیادی باقی نمانده‌اند. همه کشته شده‌اند. حاجی عبدالناصر (طاها عبدالرحمان عبدالله که در دست ق.س.د قرار دارد) از همه بیشتر به خلیفه نزدیک بود. اما او نیز به دلیل بیاننامه‌هایش سبب ایجاد تنش می‌شد. او بسیار تندرو بود. به همین دلیل از کار برکنار شد. از لحاظ ایدئولوژیک حاجی حمید ضعیف بود. به همین دلیل بهترین کاندید حاجی عبدالله است."

کشتن بغدادی به نفع ترکیه بود

گورن‌اوغلو همچنین گفت، "کشتن بغدادی بیشتر از همه به نفع ترکیه بود. اگر بغدادی کشته می‌شد چه کسی جانشین او می‌شد؟ بدون شک حاجی عبدالله. حاجی عبدالله ترکمن است. همه‌ی ترکمن‌ها به ترکیه نزدیک هستند که به نفع اطلاعات ترکیه است. علی رغم  آنکه از آمدن هلی‌کوپترها خبردار بود اما بغدادی را مطلع نکردند. چون می‌خواستند بغدادی کشته شود و مهره‌ی آنها جانشین او شود. می‌خواهند از حاجی عبدالله علیه پ.ک.ک و رژیم استفاده کنند. در حقیقت بغدادی داعش را اداره نمی‌کرد. آنهایی که بغدادی را هم اداره می‌کردند ترکمن‌های عراق بودند. نمونه لیس عبوش، حاجی عبدالله، حاجی عبدالناصر که در داعش مقام بالایی داشت. یعنی داعش در اساس ترکمن بود. همه می‌دانند، چه غیرنظامیان، چه داعش، ترکمن‌ها اردوغان و داعش را دوست دارند. هیچکس نمی‌داند چند عضو میت ترکیه در میان ترکمن‌ها هستند، همه عاشقی ترکیهاند."

داعش را علیه پ.ک.ک و نیروهای دیگر به کار می‌گیرند

تانر گورن‌اوغلو اعلام کرد، در میان داعش از سال ۲۰۱۷ میان بخش تندرو با نام "خریجی" و بخش نزدیک به القاعده با نام "مخالف" مشکل وجود دارد. او گفت، "حاجی عبدالله هم جزء بخش مخالف است. او داعش را به ترکیه نزدیکتر می‌کند. عقیده‌ی حاجی عبدالله متفاوت است. او مانند بغدادی نیست. مانند عدنان (طه سبحی فلاح) و فرقان (والی عادک حسن سلمان الفیاض) تندرو نیست. در مقابل ترکیه و القاعده نرم است. به ترکیه و القاعده نزدیک‌تر می‌شود و با آنها تفاهم دارد. به او می‌گویند، یک دشمن مشترک داریم، بیایید علیه پ.ک.ک متحد شویم. ابو حنظله (خالص بایانجوک ملقب به پدر معنوی داعش در ترکیه) پیشتر تلاش می‌کرد مردم را برای داعش سازماندهی کند می‌گفت، "بیایید علیه پ.ک.ک دست به جهاد بزنیم. سیاست دولت ترکیه اینگونه است، می‌خواهند آنها را علیه پ.ک.ک به کار گیرند. ترکیه پس از ارتش آزاد سوریه تلاش می‌کند داعش را به ارتشی جایگزین برای خود تبدیل کند."