دادگاه ده فعال محیط زیست و اعضای شاخه کوردستان حزب وحدت ملی برگزار شد

روز پنج‌شنبه (١٢ تیر) جلسه رسیدگی به اتهامات ۱۰ تن از فعالان محیط زیست کورد و اعضای شاخه کوردستان حزب وحدت ملی در شعبه اول دادگاه انقلاب شهر سنه برگزار شد

جلسه رسیدگی به اتهامات ۱۰ تن از فعالان محیط زیست کورد و اعضای شاخه کوردستان حزب وحدت ملی به نام‌های فاضل قیطاسی، هادی کمانگر، بختیار کمانگر، آمانج قربانی، سیروان قربانی، عیسی فیضی، مهدی قبادی، راشد منتظری، خالد زمان و فرزاد حسینی در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی شهر سنه به ریاست قاضی سعیدی برگزار شد.

بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کوردستان، در این دادگاه که در تاریخ پنج‌شنبه ۱۲ تیر به صورت گروهی و فردی برگزار شد، اتهام این افراد «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق هواداری یا عضویت در حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) عنوان شده است. به گفته قاضی سعیدی احکام صادره برای متهمان طی روزهای آینده اعلام می‌شود.

فرهاد محمدی، وکیل دادگستری و دبیر شاخه کوردستان حزب وحدت ملی و یکی از متهمان این پرونده پیش از این به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این حکم اواسط خرداد امسال صادر شده و پس از اعتراض آقای محمدی، پرونده به دادگاه تجدیدنظر استان ارسال شده است.

طی دی و بهمن ماه ۱۳۹۶ نیروهای اداره اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در اقدامی هماهنگ و گسترده ده‌ها فعال محیط زیست و اعضای شاخه کوردستان حزب وحدت ملی در شهرهای کامیاران، سنه و مریوان در استان سنه را به صورت جمعی و فردی بازداشت کردند. به دنبال بازداشت این افراد دفاتر این حزب در این شهرها پلمپ و ده‌ها تن دیگر از اعضا و همکاران این حزب توسط نهادهای امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند.

هرچند در حال حاضر اکثر بازداشت‌شدگان در این پرونده با قرار وثیقه‌های سنگین تا زمان صدور رای قطعی آزاد هستند، اما حسین کمانگر همچنان از دو سال و نیم پیش در زندان به سر می‌برد.