دبیرکل حزب سبز کوردستان: چه کسی از سیاست‌های شورای میهنی کورد-سوریه بهره می‌برد؟

لقمان احمی دبیرکل حزب سبز کوردستان سیاستهای شورای میهنی کورد-سوریه را علیه تحاد ملت کورد مورد انتقاد قرار داده و گفت: ENKS از زیر بار مسئولیت اتحاد کوردی فرار می‌کند.

لقمان احمی دبیرکل حزب سبز کوردستان با اشاره به ابتکار عمل‌های اخیر کوردی به منظور انسجام صفوف خلق کورد اعلام نمود: اخیرا ابتکار عمل‌های بسیاری اعلام شده‌اند، در این میان ابتکار عمل کمیته کنگره ملی کوردستان- روژآوا در اول ژانویه ۲۰۱۹ یکی از این موارد بود. طبق این ابتکار عمل کمیته‌ای ایجاد شد، و هدف این کمیته برقراری ارتباط با احزاب کورد در روژآوا بود. اما متاسفانه ENKS به این تلاش پاسخی نداد.

فرار از ابتکار عمل کوردی

احمی در ادامه سخنان خود افزود: ما امیدوار بودیم که ابتکار عمل فرماندهی کل نیروهای سوریه دمکراتیک مظلوم عبدی به موفقیت دست یابد، اما این تلاش وی نیز تا کنون به پیروزی دست نیافته است. کسانی که از ابتکار عمل کنگره ملی کوردستان فرار کرده بودند امروز ار ابتکار عمل نیروهای سوریه دمکراتیک نیز فرار می‌کنند. لقمان احمی با توجه به دلایل فرار ENKS از ابتکار عمل اتحاد کوردی گفت: برخی از احزاب و گروه‌های سیاسی وجود دارند که از اتحاد ملی و مقاومت ملی فرار می‌کنند این مسئله خصوصا از زمان انقلاب به چشم می‌خورد.

ارتباط عمیق بین ENKS و  دولت ترک

احمی تلاش‌های برخی از گروه‌ها مبنی بر ممنوعیت برداشتن هیچ گامی در راستای اتحاد ملی کورد را خاطرنشان ساخته و اظهار داشت: زمانی که در سال ۱۹۹۱ در جنوب کوردستان قیام خلق آغاز شد، گروهی تحت عنوان جاش وجود داشت که رژیم عراق از آن در مقابله با قیام مردم بهره گرفت. بعد از پیروزی انقلاب و اعتراف نیروهای منطقه‌ای به رهبری جنوب کوردستان، جاش‌ها نیز در صفوف رهبری کوردستان جای گرفتند. در روژآوا نیز همان مسئله است، برخی از احزاب وجود دارند که وضعیت آنها به جاش‌ها شباهت دارد.

احمی در رابطه با نشست بین وزیر امور خارجه ترکیه و نمایندگان ENKS نیز که در ۱۶ فوریه برگزار شد اظهار داشت: به همان انداه که رهبری خودمدیریتی در زمینه دیپلماسی گام‌های بزرگی برمی‌دارد و درصدد اتحاد و انسجام صفوف خلق کورد است، ارتباطات ترکیه و ENKS نیز به همان اندازه عمیق‌تر می‌شوند. پیش از این نیز ENKS از طریق ائتلاف سوری، با سازمان اطلاعات میت ارتباط داشت. بعد از آن نیز بدون واسطه و به شیوه‌ای مستقیم این ارتباط ادامه یافت. اکنون نیز می‌بینیم که با وزیر امور خارجه ترکیه ملاقات می‌کنند. فقط جای تعجب است که با برداشتن گام‌های بزرگتر از سوی خودمدیریتی، اردوغان چرا از هیات ENKS استقبال نمی‌کند.

شورای میهنی کورد در سوریه برای دولت ترکیه کار می‌کند یا برای ملت کورد؟

احمی در بخش دیگری از سخنان خود افزود که همه براین نکته واقفند که ENKS از این طریق نمی‌تواند از خدمت در راستای منافع دشمن رهایی یابد. دیدار ENKS با مسئولان ترک در راستای خدمت به منافع چه کسی است؟ آیا خدمت به خلق کورد است یا خدمت به دشمن؟ یا این ملاقات به دشمنی مشروعیت می‌دهد که به خلق کورد و دستاوردهای این خلق حمله می‌کند؟

باید خلق کورد با هوشیاری در این رابطه قدم بردارد. باید نگرشی درست در این خصوص داشته باشد. زیرا مسئله مهم اینست که در اینجا، در روژاوا مقاومت و مبارزه خلق در جریان است. از طرف دیگر می‌بینیم که ENKS پروژه‌ای را مبنی بر تسلیم به دولت ترک در دستور کار خود قرار داده است.

اتحاد ملت کورد بدون ENKS نیز امکان‌پذیر است

برخی نگرش‌ها وجود دارند که اتحاد کوردی بدون ENKS نیز وجود دارد. لقمان احمی در این خصوص نیز افزود همه نسبت به اتحاد کوردی و به تحقق آن امید بسته‌اند. اما در هیچ کشوری چنین امری اتفاق نیفتاده است. زیرا همیشه یک نیروی انقلابی و یک نیروی اپوزیسیون نیز حضور دارد. زمانیکه نیروهای انقلابی به پیروزی دست می‌یابند، نیروهای مخالف نیز به شیوه‌ای دیگر وارد جامعه می‌شوند. زمانیکه ما از احزاب سیاسی کورد درخواست اتحاد می‌نماییم به این معنا نیست که بدون مشارکت آنها اتحادی به دست نمی‌آید. اما به منظور آنکه دولت‌های دشمن از این حربه استفاده نکنند و این مسئله را به عنوان نقطه ضعفی مورد استفاده قرار ندهند، ما همه را به اتحاد دعوت می‌کنیم.

منبع: NAHA