"در صورت تداوم وضعیت کنونی بهدینان، جوانان بیشتری کوچ خواهند کرد"

دکتر هاشتم زیباری می‌گوید: علت دیگر این مهاجرتهای گسترده این است که حکومت هیچ امیدی برای جوانان باقی نگذاشته است و ترکیه هم امنیت و آرامش مرزها را از بین برده است، به همین دلیل جوانان مجبور به مهاجرت می‌شوند.

مدت یک ماه است نقشه‌ی کوچاندن جوانان بهدینان در باشور کوردستان به طور گسترده اجرا می‌شود. ماه گذشته صدها جوان منطقه‌ی بهدینان به سمت اروپا مهاجرت کرده‌اند. بر اساس اطلاعات بدست آمده این جوانان توسط یک شبکه‌ی قاچاقچی انسان با نقشه و پشتیبانی مراکز ویزای دولت ترکیه، از دروازه‌های مرزی به ترکیه منتقل می‌شوند و پارت دمکرات کوردستان (پ.د.ک) با این کار قصد دارد معترضان به اشغالگری را از اقلیم خارج کند.

در این رابطه دکتر هاشم زیباری استاد دانشگاه در گفتگو با خبرگزاری روژنیوز اظهار کرده است: مسئله‌ی مهاجرت جوانان سرتاسریست و همه می‌دانند که در باشور کوردستان بحران اقتصادی وجود دارد. در بهدینان نیز مانند آمیدی، شلادزه، دهوک و زاخو، تعداد زیادی از جوانان به اروپا مهاجرت می‌کنند، شیوه‌ی مهاجرت آنها نیز سازمان یافته و با هماهنگی قاچاقچیان انسان در استانبول انجام می‌شود.

به گفته‌ی وی، علت ترک کوردستان از سوی جوانان این است که حکومت باشور، خواست و امنیت و آرامش و فرصتهای شغلی و امید به آینده‌ی جوانان را مد نظر قرار نمی‌دهد. به همین دلیل جوانان مهاجرت می‌کنند و این امر با آسان‌کاری ترکیه انجام می‌شود و در حال حاضر با دادن ویزا این کار را انجام می‌دهد.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: حکومت اقلیم در مهاجرت جوانان مسئول است، زیرا خواست و مطالبات جوانان را در نظر نگرفته و بحران اقتصادی را حل نمی‌کند و برای جوانان اشتغال ایجاد نمی‌کند. حتی برای فارغ التحصیلهای دانشگاه‌ها هم فرصت شغلی بوجود نیاورده است. به همین دلیل جوانات با مشکلات روحی بسیار مواجه هستند. من پیش‌بینی می‌کنم اگر وضعیت باشور به همین شیوه باقی بماند، در باشور کوردستان و بویژه بهدینان مهاجرت جوانان بیشتر می‌شود.

دکتر هاشم زیباری در ادامه گفت: علت دیگری برای مهاجرت جوانان در بهدینان وجود دارد و اگر برآوردی انجام دهیم، فقط در مرکز دهوک امنیت وجود دارد، اما در مناطق دیگر مانند زاخو، آمیدی، شلادزه و مناطق مرزی دیگر هیچ امنیتی وجود ندارد، می‌توان گفت در حدود ۵۰۰ روستا مردم نمی‌توانند عادی زندگی کنند، به دلیل حملات و لشکرکشی ترکیه و بمباران جگنده‌های دولت ترک، مردم نمی‌توانند به زندگی در این مناطق ادامه دهند، برعکس پ.ک.ک و ک.ج.ک و ه.پ.گ هرگز مانع زندگی و امنیت مردم نشده‌اند اما دولت فاشیست ترکیه سبب ویرانی و تخلیه‌ی این روستاها شده است.

وی در پایان گفت، از طرف دیگر حکومت اقلیم و مسئولین بهدینان، هیچ آلترناتیوی برای خدمت به مردم ندارند، اگر آمار گرفته شود دیده می‌شود که تعداد زیادی از جوانان زاخو، شیخان، آمیدی و شلادزه بیکار هستند، به همین دلیل جوانان وضعیت روحی نامناسبی دارند. من فکر می‌کنم حکومت نیز شرایط را برای مهاجرت جوانان فراهم می‌کند. متاسفانه با نیرو و توان این جوانان مقابله و دشمنی می‌شود.


منبع: rojnews