درخواست کمک کنفدرالیسم جوامع کوردستان برای آسیب‌دیدگان زلزله خارپِت

کنفدرالیسم جوامع کوردستان در رابطه با زمین لرزه خارپِت بیانیه‌ای را منتشر کرد. در این بیانیه آمده است که خلقمان بدون آنکه مترصد کمک از دولت باشد، باید به کمک زلزله زدگان خارپت بشتابد.

ریاست مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان در آغاز این بیانیه با عرض تسلیت به خانواده و اقوام جان از دست دادگان، برای مجروحان این زمین لرزه آرزوی بهبود و سلامتی نموده است. در ادامه این بیانیه آمده است: خلقمان مانند تمامی برهه‌هایی که با فاجعه‌های طبیعی روبرو شده است، باید این بار نیز به آسیب دیدگان این زمین لرزه کمک کند. اجتماعی شدن و انسانیت بیش از هر چیزی در چنین برهه‌هایی با حمایت و دستگیری و مرهم نهادن بر آزارها معنا می‌یابد. ارزشهایی که در لحظات تاریخی خلق می‌شوند تاکید بر این مسئله را بر ما تحمیل می‌کنند. بسیار مهم است که بدون چشمداشت امید و حمایتی از سوی دولت، خلقمان، خلق‌هایمان تعلل نکرده و به کمک آسیب‌دیدگان بشتابند. زیرا تمامی جوامع می‌توانند با فاجعه‌هایی مانند زمین لرزه، سیل و دیگر فجایع طبیعی روبرو شوند. به همین دلیل باید بیش از هر چیز حمایتها و کمک‌ها از سوی جوامع به آسیب دیدگان ارائه شوند.

در بسیاری از مواقع آشکار شده است که دولت ترک دولتی است که به سلامتی و امنیت خلق اهمیتی نمی‌دهد. بعد از زمین لرزه مرمره در سال ۱۹۹۹ که دهها هزار انسان جان خود را از دست دادند، کمک‌هایی که برای جبران خسارات آسیب‌دیدگان جمع آوری شد، به دست آسیب‌دیدگان نرسید. میلیونها لیره ترکی و دلار، به منظور جبران کمبود بودجه برای کسب سود بورژوازی بکار برده شد. کمک‌هایی که به منظور جبران خسارت آسیب‌دیدگان جمع شد، بدین منظور مورد استفاده واقع نشد و این امر اکنون نیز یکی از ویژگیهای حاکمیت آ.ک.پ را نشان می‌دهد.

باید بدون چشمداشت کمک از سوی دولت، تدابیر لازم اتخاذ شوند، حمایت و کمکها باید افزایش یابند

در ۵-۶ ساعت اولیه زمین لرزه خارپت گفته شد که شمار کسانی که جان خود را از دست داده‌اند، کمتر از ۱۰ نفر است. اما چون دولت ترک در تمامی زمین لرزه‌ها آمار کشته شدگان و مجروحان را کمتر از واقعیت اعلام می‌کند، خلقمان به این آمار باور ندارد. بدون شک ما امیدواریم که شمار کشته‌شدگان و مجروحان کم باشد. به مناسبت این زمین لرزه اعلام می‌کنیم: اگر ذهنیت حاکمیت دولتی موجود، تغییر نکند و در رابطه با زمین لرزه تدابیری اتخاذ نشود، احتمال دارد که هزاران نفر از آحاد خلقمان در فجایعی که در آینده به وقوع می‌پیوندد قربانی و مجروح شوند. به همین دلیل باید به منظور اتخاذ تدبیر لازم  فشار بر دولت و حاکمیت افزایش یابد. پیش از هر چیز نباید جامعه ما چشم امید به دولت بدوزد، باید خود شخصا تدابیر لازم را در این زمینه اتخاذ کند و در چنین مواقعی حمایت خود را از آسیب‌دیدگان افزایش دهد.

عدم مسئولیت پذیری دولت و حاکمیت در مقابل فجایع طبیعی بار دیگر آشکارا نشان می‌دهد که باید خلق از دست دولت رهایی یابد. خود را به شیوه سیستم کنفدرال و دمکراتیک اداره نماید. خلق تنها از طریق خودمدیریتی می‌تواند در مقابل زمین لرزه و دیگر فجایع طبیعی به شیوه‌ای بهینه حفاظت نماید. امیدواریم دامنه آسیبها محدود باشد، برای مجروحان آرزوی بهبودی سریع داشته و براین باوریم که خلقمان به بهترین شویه به کمک یکدیگر بشتابد.