درگذشت اسماعیل حمیدیان شهروند مدافع محیط زیست اهل ایلام

اسماعیل حمیدیان علاوه بر فعالیت محافظت از محیط زیست زاگرس در زمینه ادبیات و هنر کوردی در ایلام نیز فعال بود و از هویت کوردی ایلام دفاع می‌کرد.

روز ۱۴ فروردین، اسماعیل حمیدیان شهروند آزادیخواه، مدافع محیط زیست و میهن‌دوست خطه‌ی ایلام از گردنه‌ی "کلوالی" مانیشت ایلام سقوط کرده و به شدت مجروح شد.

روز پنج‌شنبه این شهروند کورد به دلیل شدت جراحات جان خود را از دست داد.

آقای حمیدیان مدتی پیش به همراه تعدادی دیگر از فعالین محیط زیست با هدف حفظ جنگل‌های زاگرس اقدام به کاشت نهال در این منطقه کرده بودند که روز حادثه برای سر زدن به نهال‌های کاشته شده به منطقه رفته بود که متاسفانه سقوط کرده و به شدت مجروح شد.

اسماعیل حمیدیان اهل روستای "سراو کارزان"  استان ایلام در روژهلات کوردستان بوده که سالهاست در زمینه‌ی حفاظت از جنگل‌های زاگرس فعال بوده است.

وی فارغ‌التحصیل رشته‌ی حسابداری بوده و نویسنده‌ای توانا و فعال فرهنگی دلسوزی در حوزه‌ی ادبیات و فرهنگ کوردی بود. همیشه عاشق زبان کوردی و کوردستان بود و در عمل نیز آنرا اثبات نموده بود.

وی از نخستین کسانی بود که برای آگاه سازی مردم و مقابله با آسمیلاسیون دولت و حفاظت از هویت کوردی ایلام به پا خواست.

اسماعیل حمیدیان بارها از سوی نهادهای امنیتی به اتهام فعالیتهای فرهنگیش احضار شد ولی هرگز از مواضع خود عقب‌نشینی نکرد.

وی علاوه بر فعالیتهای فرهنگیش یکی از مدافعان محیط زیست منطقه بود و هر ساله ده‌ها نهال بلوط را برای حفظ جنگل‌های زاگرس می‌کاشت و یکی از سازماندهان گروه‌های مردمی در خاموش کردن آتش سوزی جنگل‌ها بود.