دلایل نگرانی پ.ک.ک و ی.ن.ک از رخدادهای زینی ورتی

پس از آنکه حزب دمکرات کوردستان (عراق) نیروهایش را در زینی ورتی مستقر کرد، حزب کارگران کوردستان و اتحادیه میهنی کوردستان به شدت اظهار نارضایتی کردند. دلیل نگرانی پ.ک.ک و اتحاد میهنی چیست؟

پس از استقرار نیروهای پ.د.ک در زینی ورتی، پ.ک.ک و ی.ن.ک با صدور بیانیه‌هایی نارضایتی خود را از رخدادهای این منطقه نشان دادند. چندین دلیل برای نگرانی این طیفها وجود دارد.

نگرانی‌های اتحادیه میهنی کوردستان:

۱- در جنگ داخلی میان پ.د.ک و اتحاد میهنی، اهالی دره‌ی شاوری و ورتی بیشترین قربانی را در میان نیروهای اتحاد میهنی علیه پ.د.ک دارند. به همین دلیل مردم این مناطق در مقابل حضور پ.د.ک حساس هستند.

۲- مردم این مناطق که پ.د.ک خود را به آنها تحمیل کرده است، هوادار اتحاد میهنی هستند و با پ.د.ک رابطه‌ی چندانی ندارند.

۳- پس از آنکه پ.د.ک نیروهای خود را در زینی ورتی مستقر کرد، اولین کاری که انجام داد ممانعت از رفتن کادرهای اتحاد میهنی و هواداران آن از رفتن به زمینهای زراعتیشان بود و همین امر سبب ناراحتی و تنش‌های بیشتر شد.

۴- پ.د.ک تنها به گرفتن این مناطق تحت کنترل اتحاد میهنی اکتفا نمی‌کند، بلکه پ.د.ک با این اقدام تمام منطقه‌ی دره‌ی شاوری و ورتی را تحت هژمون خود قرار می‌دهد در حالی که این مناطق در داخل مرزهای اتحاد میهنی قرار دارند.

۵- این اقدام پ.د.ک به عنوان امتحان ریاست جدید اتحاد میهنی تفسیر می‌شود. با این اقدام مشخص می‌شود که اتحاد میهنی در مقابل پیشروی‌های پ.د.ک تا چه حد توانایی واکنش نشان دادن، دارد.

بدون شک نه تنها اتحاد میهنی کوردستان بلکه حزب کارگران کوردستان هم نگرانی خود را از این وضعیت نشان داده است. چندین دلیل نیز برای نگرانی‌های پ.ک.ک وجود دارند که در زیر به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم.

۱- زینی ورتی در مسیر راه کوهستان کاروخ و قندیل قرار دارد. با ایجاد این مقر نظامی پ.د.ک، هر دو کوهستان کاروخ و قندیل از هم جدا می‌شوند.

۲-همچنین این منطقه در نزدیکی مناطق حفاظت شده‌ی مدیا قرار می‌گیرد و مناطق تحت کنترل گریلا را تهدید می‌کند.

۳-پ.ک.ک خوب می‌داند که استقرار پ.د.ک به معنی قرار گرفتن منطقه تحت هژمون ترکیه است، چون پ.د.ک شریک ترکیه است.

۴- استقرار نیروهای پ.د.ک در زین ورتی برای پ.ک.ک به معنی جنگ است و این خواست پ.ک.ک نیست، چون شعار اصلی پ.ک.ک تشکیل کنگره‌ی ملی کورد است اما پ.د.ک با این اقدام علیه پ.ک.ک اعلام جنگ کرده است.