دکتر محمود عثمان: ترکیه همه‌ی کوردها را تروریست می‌داند

دکتر محمود عثمان سیاستمدار برجسته‌ی کورد می‌گوید:" ترکیه همه‌ی کوردها را تروریست می‌داند، به مسئله‌ی کورد باور ندارد، اقلیم کوردستان نباید ارتباطاتش را بر اساس حساب سایر بخش‌های کوردستان با ترکیه تنظیم کند".

دکتر محمود عثمان سیاستمدار سرشناس کورد در مورد نقشه‌های خصمانه دولت ترکیه علیه کوردها به پرسش‌های خبرنگاران خبرگزاری فرات نیوز پاسخ داد.

دکتر محمود عثمان در پاسخ به پروپاگاندای رژیم ترکیه و رسانه‌های پ.د.ک در مورد حضور پ.ک.ک در باشور و حملات ترکیه گفت:" آنهایی که این را جنگ ترکیه مقابل پ.ک.ک می‌دانند، اشتباه می‌کنند و این موضوع حقیقت ندارد، چون برای نمونه ه.د.پ حزبی رسمی است و پ.ک.ک نیست، حزبیست که در ترکیه انتخاب شده است و در پارلمان اعضایی دارد، شهرداری‌هایی را در دست دارد و انتخاب شده‌اند، اما چرا آنها را دستگیر می‌کنند و مقابلشان می‌ایستند؟ ترکیه حتی مخالف حزب‌های دیگر هم است به عنوان مثال علیه سوسیالیستها و حزب دمکرات در ترکیه است. در حقیقت علت، پ.ک.ک نیست بلکه مشکل ترکیه است، چون ترکیه در اساس رژیم ترکیه به مسئله‌ی کورد اعتقادی ندارد و صلح و گفتگو را هم نمی‌پذیرد، اگر ترکیه صلح و گفتگو را باور داشته باشد همه‌ی مسائل حل می‌شوند و پ.ک.ک هم به ترکیه رفته و مانند حزبی عادی کار خود را می‌کند و جنگی نمی‌ماند. آنچه گفته می‌شود حقیقت ندارد و علت اصلی مسائل خود ترکیه است، ممکن است پ.ک.ک کمبودهایی داشته باشد، اما در اصل ترکیه علت همه‌ی مسائل است، چون برای گفتگو و صلح آماده نیست، به وجود خلق کورد هم معتقد نیست".

نباید روابط با ترکیه با حساب کوردهای باکور باشد

محمود عثمان در مورد ارتباطات میان اقلیم کوردستان و ترکیه گفت:"اقلیم کوردستان به دلیل منافع اقتصادی و تجاری و سیاسی و به دلیل آنکه با ترکیه رفت و آمد دارد، باید با ترکیه هماهنگی داشته باشد و موضوعی عادی است، با ایران نیز به همین ترتیب. چون جغرافیا اینگونه است اما نمی‌توان این ارتباط و هماهنگی با حساب کوردهای باکور انجام شود یا با حساب کوردهای روژهلات. اگر در مورد سیاست ترکیه صحبت کنیم، ترکیه می‌خواهد کوردهای باشور و باکور یکدیگر را قتل‌عام کنند، سیاست آنها اینگونه است و با چیز دیگری راضی نمی‌شوند و آنرا پنهان هم نمی‌کنند، در مورد آن صحبت کرده و میگویند، 'شما باید با پ.ک.ک بجنگید'. به عنوان مثال حزبی از ترکیه درخواست همکاری می‌کند، شرط ترکیه این است که می‌گوید باید شما با پ.ک.ک بجنگید تا ما با شما همکاری کنیم. به نظر من ارتباط با این کشورها امری عادیست، اما باید تلاش کرد این ارتباطات با حساب کورد باکور یا روژهلات یا روژاوا نباشد، چون این حکومت‌ها هدفشان همین است، زمانی که با اقلیم کوردستان ارتباط برقرار می‌کنند هدفشان بر هم زدن ارتباط اینجا با پ.ک.ک یا روژاوا است. در اساس ایران و ترکیه و سوریه به وجود کورد و مسئله‌ی کورد باور ندارند و در قانون اساسی آنها در مورد کوردها چیزی نیامده است.

اگر قانون اساسی عراق را مطالعه کنی برخی حقوق کوردها در آن آمده است، اما این سه کشور به هیچ وجه در مورد کوردها چیزی نگفته‌اند و به آن باور ندارند. هر اندازه روابط با آنان گسترده‌تر باشد ممکن است زیان آن بیشتر شود، به نظر من بهترین راه حل برای این شرایط این است که برادران اینجا یعنی پ.د.ک و ی.ن.ک با پ.ک.ک گفتگو کنند و با آنها توافق کرده و مسئله را حل کنند، اما بدون نشست و گفتگو و فقط با متهم کردن یکدیگر چیزی حل نمی‌شود."

باید میان کوردها صلح و دیالوگ وجود داشته باشد

این سیاستمدار کورد معتقد است باید با ایران و ترکیه صلح و دیالوگ برقرار باشد اما در اساس این طیفهای کورد هستند که باید با هم دیالوگ داشته باشند، وی همچنین گفت، مسائل میان کوردها با احداث مقر و پایگاه در مرزها حل نمی‌شد، اگر شما با پ.ک.ک مشکلی دارید با هم گفتگو کنید تا به توافق برسید. به عنوان مثال اگر اکنون ی.ن.ک و پ.د.ک با پ.ک.ک مشکل دارند، با هم گفتگو کنند، حتی اگر به طور پنهانی هم باشد، سرانجام به نتیجه دست می‌یابند، اما با احداث پایگاه نظامی و با جنگ چیزی حل نمی‌شود. برادران باشور کوردستان می‌گویند، ترکیه از ما درخواست می‌کند و می‌گوید باید امنیت مرزها را حفظ کنیم، امنیت با صلح ایجاد می‌شود، اگر با هم توافق کنید آنگاه منطقه امنیت خواهد داشت و جنگ باقی نمی‌ماند. ترکیه اکنون ۳۰ سال است می‌جنگد و در نتیجه وزیر دفاع آنها خلوسی آکار می‌گوید، ما در سال ۲۰۱۹ هشت هزار عملیات علیه پ.ک.ک انجام داده‌ایم، یعنی سال به سال مشکل بزرگتر می‌شود. با جنگ هیچ مسئله‌ای حل نمی‌شود و باید صلح برقرار شود، به نظر من ایران و ترکیه هم باید با کوردها مذاکره و گفتگو کنند و مسائل را با صلح حل کنند و گرنه راه حل دیگری وجود ندارد."

اوجالان پروژه دارد

دکتر محمود عثمان به پروژه‌های اوجالان برای صلح و نیت سوء ترکیه اشاره کرد و گفت:" می‌توانی به دلیل کسی مسئله‌ای را چاره‌یابی کنی، پ.ک.ک حرف اوجالان را گوش می‌دهند، به همین دلیل باید با اوجالان توافق کنید. چندین بار اوجالان پروژه‌هایی را توسط وکلایش و برادرش که به دیدنش می‌روند، ارائه کرده است، اوجالان پروژه دارد و می‌گوید، من با ۶ ماه مسئله را حل می‌کنم، اما نه تنها دولت ترکیه پاسخی نمی‌دهد، بلکه وی را محصور کرده‌اند. به عقیده‌ی من اگر با اوجالان گفتگو کنند، مسائل حل می‌شوند، اما ترکیه می‌گوید ما با اوجالان گفتگو کردیم اما قندیل به حرف وی گوش نمی‌دهند و ضد اوجالان هستند که این گفته حقیقت ندارد. اگر اوجالان را آزاد کنند و با گفتگو به توافق برسند، صلح در منطقه ایجاد می‌شود، حتی مسئله‌ی روژاوا هم حل می‌شود، چون آنها می‌گویند روژاوا وابسته به پ.ک.ک و تروریست است، آنها حتی مظلوم کوبانی را تروریست می‌دانند، ما نمی‌دانیم ترکیه کدام کورد را خوب می‌داند!!!"

من و مسرور بارزانی در لیست ترور ترکیه بودیم

این سیاستمدار کورد به سیاست دشمنی ترکیه با کوردستان اشاره کرد و گفت:" من در سال ۲۰۰۳ که عضو شورای حکمرانی عراق در بغداد بودم وزارت امور خارجه‌ی ترکیه در نامه‌ای رسمی برای آمریکایی‌ها و وزارت امور خارجه‌ی عراق نوشته بودند که فلانی تروریست است و چگونه به عضویت شورای حکمرانی درامده است و باید اخراج شود و او را به ما تسلیم کنید، یعنی درخواست کرده بودند که مرا به آنها تسلیم کنند. حتی یک بار هم درخواست کرده بودند که مسرور بارزانی پسر مسعود بارزانی را به همراه تعدادی از اعضای پ.ک.ک به آنها تسلیم کنند. آنها مدتهاست مرا تروریست نامیده و در لیست ترور آنها هستم. چرا من تروریستم؟ چون می‌خواهم مسئله‌ی باکور با صلح حل شود، همین."

ترکیه همه‌ی کوردها را تروریست می‌داند

وی در ادامه گفت:" ترکیه می‌گوید، کورد وجود ندارد، به عنوان مثال اکنون در پارلمان ترکیه چندین پارلمانتار کورد به زندان محکوم شده‌اند فقط ‌به این دلیل که نام کوردستان را بر زبان آورده‌اند، از کسانی که از اینجا به ترکیه سفر کرده‌اند پرسیده‌اند، 'شما از کجا آمده‌اید؟'، او هم گفته از کوردستان، در جواب به او گفته‌اند، 'چنین جایی وجود ندارد'،  اجازه نمی‌دهند به ترکیه برود. این تفکر ملی‌گرایی عجیب در ترکیه وجود دارد، اینگونه آموزش دیده‌اند. بسیار اشتباه است و حکومت مقصر است. آنها تفکری نژادپرست دارند و به وجود کوردها باور ندارند، همیشه اردوغان می‌گوید، ما یک کشور هستیم، یک زبان و یک پرچم داریم، هر کس هم راضی نیست از ترکیه برود. برایم عجیب است کسی با این تفکر رهبر یک کشور باشد، اما هرگز موفق نبوده است. ترکیه بسیار با عراق متفاوت است، به عنوان مثال در قانون اساسی عراق در مورد کوردها صحبت شده است، زبان کوردی وجود دارد، ترکمنی وجود دارد، باورها و آیینهای متفاوت هم وجود دارد، اما در ترکیه غیر از ترک‌ها کسی به حساب نمی‌آید، آنها می‌گویند هر کسی در ترکیه زندگی کند، ترک است!!!

دکتر محمود عثمان همچنین تاکید کرد:"حکومت اقلیم اکنون با رفتن به سمت ترکیه سودی بدست نیاورده است، حتی با فروش نفت هم سود چندانی کسب نکرده است، به همین دلیل اکنون می‌خواهند با عراق توافق کنند، اما متاسفانه عراق هم وضعیت چندان باثباتی ندارد و امکانات چندانی ندارند. به همین دلیل اکنون حکومت اقلیم میخواهد با حکومت عراق توافق کند و به این نتیجه رسیده است که با ترکیه به نتیجه‌ای نمی‌رسد. میان آنها گفتگو وجود دارد اما هنوز این پروسه باقی است."

وی در پایان سخنانش به اهمیت اتحاد کوردها اشاره کرد و گفت:"به عقیده‌ی من کوردها باید متحد باشند، در باشور ی.ن.ک و پ.د.ک و احزاب دیگر وجود دارند، باید با هم متحد باشند و چهارچوبی داشته باشند. باید چهارچوبی ملی داشته باشیم که در قالب آن با هم همکاری کنیم و مخالف یکدیگر نباشیم. در خارج نیز اگر کوردها یک صدا سخن بگویند، نقش بزرگی خواهند داشت. اما متاسفانه احزاب زیاد هستند و با هم متحد نیستند و همین امر ما را تضعیف کرده است."