دیدار ترامپ- اردوغان و نشست خبری آن دو

در بیانیه‌ای که پس از ملاقات ترامپ- اردوغان منتشر شد ادعا می‌شود که آتش‌بس شمال و شرق سوریه ادامه دارد، با این حال گویا در مورد مسئله اس ۴٠٠ و ف ٣۵ میان آن دو توافقی صورت نگرفته است.

دونالد ترامپ پس از دیدار با طیب اردوغان در کاخ سفید در کنفرانسی مطبوعاتی سخن گفت. ترامپ مدعی شد که فعالیت هیئت‌های دو طرف در مورد خرید سیستم دفاعی اس ۴٠٠ روسیه از سوی ترکیه و همچنین مسئله هواپیماهای جنگنده اف ٣۵ ادامه دارند.

ترامپ در مورد حملات اشغالگرانه ترکیه هم با چشم‌پوشی از تداوم حملات هوایی روزانه توپخانه‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه به غیرنظامیان شمال و شرق سوریه ادعا کرد که آتش‌ بس برقرار است. ترامپ مدعی شد که ترکیه به مسئولیت‌هایش عمل خواهد کرد، اما نگفت که مسئولیت ترکیه از نظر او چیست. احتمالا هدف ترامپ از «مسئولیت» تغییر دمگرافی و نسل‌کشی کوردها در شمال و شرق سوریه است. زیرا هم همتای ترک دونالد ترامپ و هم رژیم فاشیست ترکیه صراحتا از تغییر دمگرافی شمال و شرق سوریه سخن گفته و آنرا به مرحله اجرا گذاشته‌اند.

ترامپ در ادامه ادعا کرد که سوداگری مایک پنس مشاور ارشد وی و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا بر سر خلق‌های شمال سوریه موفقیت‌آمیز بوده است و افزود:"ماه گذشته پنس و پومپئو را [به آنکارا] فرستادم. آنان سلسله دیدارهای انجام داده بودند. دیدارها بسیار موفق بودند. ایالات متحده آمریکا و ترکیه کارهای بسیار بزرگی انجام دادند. برای حل بحران صدها ساله مراحل مهمی را پشت‌سر گذاشتیم." حتی اگر هدف ترامپ از «مسئله صدها ساله» مسئله کوردها باشد (که هست) اما اعلام نکرد که چگونه با اشغالگری و بکارگیری بمب‌های فسفری علیه غیرنظامیان کورد مسئله را حل کرده‌اند؟