رئیس مشترک ک.ن.ک: هدفمان ایجاد فرصتی برای روژهلات است

کنگره‌ی ملی کردستان ک.ن.ک در سوئد کنفرانس رایزنی ملی روژهلات کردستان را برگزار خواهد کرد، ریبوار رشید رئیس مشترک ک.ن.ک در این زمینه گفت: "هدفمان ایجاد فرصتی برای روژهلات کردستان است تا به همراه طیفهای مختلف با هم به صورت دمکراتیک وضعیت آنجا را بررسی کنیم"

   قرار است در روزهای ۱٤-١۵ سپتامبر ۲۰۱۹، کنفرانس رایزنی ملی روژهلات کردستان به سرپرستی گروه کنگره‌ی ملی کردستان ک.ن.ک با عنوان "وضعیت خلق کرد در روژهلات کردستان، مواضع و راه‌حل‌ها" در شهر استکهلم پایتخت سوئد برگزار شود. ک.ن.ک اعلام کرده است: تدارکات برای این کنفرانس در حال انجام است و طیفهای سیاسی و مدنی و شخصیتهایی از گروههای مختل روژهلات کردستان در آن شرکت خواهند کرد.

   در مورد کنفرانس رایزنی ملی روژهلات کردستان، خبرگزاری فرات با ربوار رشید تماس گرفته و با وی گفتوگویی به شرح زیر انجام داده است.

— هدف از این کنفرانس چیست؟
   کنفرانس ملی روژهلات در ۱۴ و ١۵ سپتامبر اهدافی را برای خود تعیین کرده است. مهمترین هدف برای کنگره‌ی ملی کردستان آن است که فرصتی برای روژهلاتیهای میهن ایجاد کنیم تا در عرصه‌ایی دمکراتیک در مورد مسائلی که اکنون برای روژهلات کردستان مهم هستند، بحث و تبادل نظر کنند تا با هم بتوانیم به پرسشهایی که در مبارزات آزادیخواهانه همیشه پیش می‌آیند، پاسخ دهیم. اهداف ما گرد آوردن مردم روژهلات کردستان است، نزدیکی صداهای متفاوت، ایجاد دیالوگ دمکراتیک و باز نمودن مباحث حائز اهمیت و همچنین تلاش برای پاسخگویی و حل آنهاست.

   شما میدانید که یکی از کارهای اصلی سیستم اشغالگری دور کردن مردم از یکدیگر است تا سازمانها و افراد با هم درگیر شده و وارد جنگی شوند که جنگ آنها نیست. به این طریق اشغالگران در تلاشند تا سازمانهای سیاسی و مردم را از مشکل اصلی که اشغالگریست دور کنند. متاسفانه تاکنون هم در این زمینه موفق بوده‌اند. کار کنگره‌ی ملی کردستان این است تا از راه این کنفرانس مشاوره‌ای، فریبها و توطئه‌های اشغالگران را یادآوری کرده و آنها را خنثی کند. ما با هم میتوانیم قدرتمند باشیم و توانایی پیروزی بر اشغالگران را داریم. همه‌ی افراد کرد و همه‌ی سازمانهای دلسوز و وفادار به خلق و خاک خود باید حضور داشته باشند و در این مبارزات شرکت کنند.

   ما به عنوان کنگره ی ملی کردستان میدانیم که یک قدم مهم و اساسی این است که مردم خود را به هم نزدیک کنیم. این درک دمکراتیک همچنین خمیرمایه‌ی کردستانی مستقل، آزاد و دمکراتیک است.

— چرا در این زمان کنفرانس برگزار می‌شود؟
​​​​​​​   دلیل خاصی ندارد. من در دیوان عمومی کنگره‌ی ملی سال گذشته یعنی سال ۲۰۱٨ اعلام کردم که در تلاشیم تا کنفرانسی مشاوره‌ای برای روژهلات کردستان برگزار کنیم. شرکت کنندگان روژهلاتی با خوشحالی آنرا پذیرفتند. سپس برای برنامه‌ریزی و عملی کردن آن در شورای دوم در مورد آن صحبت کردیم و در گردهمایی شورای سوم در مورد آن تصمیم‌گیری کردیم. فکر کردیم بهترین زمان اواسط سپتامبر میباشد چون پس از تعطیلات اروپا است. برنامه‌ها و فعالیتهای کنگره‌ی ملی کردستان در بهار و ابتدای تابستان به ویژه ماههای سه و چهار و پنج همیشه زیاد و فشرده هستند.

​​​​​​​   همچنین مهم بود که این کنفرانس قبل از دیوان عمومی کنگره‌ی ملی کردستان که در روزهای ۱۸و ۱۹ و ۲۰ اکتبر بسته می‌شود، برگزار شود. امسال دیوان عمومی در زمان خود به همان شیوه‌ای که قبلا برنامه‌ریزی کرده بودیم برپا خواهد شد. دیوان عمومی در روزهای ۱٨ و ۱۹ و ۲۰ اکتبر از بسیاری جهات حائز اهمیت است، به خصوص در تغییر اعضا و حضور اعضای جدید از بالا تا پایین، همچنین در زمانی که کردستان در شرایطی سرنوشت‌ساز قرار دارد، به همین دلیل نتایج کنفرانس رایزنی روژهلات میتواند تاثیری مثبت بر دیوان عمومی داشته باشد.

— چه کسانی و چه طیفهایی در کنفرانس شرکت میکنند و چه کسانی دعوت شده‌اند؟
​​​​​​​   کنگره‌ی ملی کردستان همیشه برای همه‌ی کنفرانسهایش تعادلی درست را میان کردستانیان حاضر ایجاد کرده است. در مورد این کنفرانس که برای روژهلات است تلاش کرده‌ایم از شهر خوی در شمال روژهلات گرفته تا پایین ایلام از همه‌ی مناطق، مذاهب و دینهای مختلف همه را مد نظر بگیریم. هر چند ما میدانیم که نمی‌توانیم همه‌ی دلسوزان روژهلات را در این کنفرانس جای دهیم اما تلاش می‌کنیم آنانکه جمع می‌شوند مشتی از خروار روژهلات عزیز باشند. از همین جا از همه‌ی آن عزیزانی که خود را شایسته‌ی دعوت شدن به این کنفرانس میدانند اما دعوت نشده‌اند، عذرخواهی میکنم. دلیل آن تنها این است که سالن مورد نظر ما برای کنفرانس فقط گنجایش ۱۴۰ نفر نشسته و ۴۰ نفر دیگر اضافه را دارد که مشغول کارهای اجرایی کنفرانس باشند.

​​​​​​​   کنگره‌ی ملی کردستان فعالیتهای بسیاری دارد و برای همه‌ی این عزیزان فرصت وجود دارد تا در کنگره‌ی ملی کردستان دست به کار شوند. به امید آنکه بتوانیم به روژهلات میهن خدمت بزرگی انجام دهیم. در هر حال، دلسوزان کردستانی می‌دانند که روژهلات بخش مهم تاریخی و فرهنگ کردستان و دارای مبارزان و دلسوزان بی‌مانندی است. به همین دلیل باید فرصتهای مناسبی برای فعالیتهای سیاسی دمکراتیک فراهم شود.

— آیا کنفرانس به شیوه‌ای عمومی برگزار خواهد شد یا بسته خواهد بود؟ یعنی همه‌ی افراد و رسانه ها میتوانند در آن حضور یابند یا نه؟
​​​​​​​   کنفرانسهای کنگره‌ی ملی کردستان به دلایل امنیتی، پراکتیکی، برنامه‌های سیاسی و سازمانی همیشه از راه دعوتنامه‌ی رسمی انجام شده است. به این معنی کنفرانس بسته خواهد بود، یعنی برای همه ممکن نیست که به خواست خود در آن شرکت کنند. اما از آن جهت علنی و عمومی می‌باشد که همه‌ی مباحث رو به مردم کردستان و همه‌ی دوستان و دشمنان آشکارا و علنی انجام خواهد شد و پخش مستقیم خواهیم داشت، چون از یک طرف ما از اشغالگران نمی‌ترسیم و چیز پنهانی نداریم و از طرف دیگر به خلق خودمان باور داریم و میدانیم که می‌توانند در میدان دمکراسی آزاد از مبارزات خود دفاع کنند.

​​​​​​​   همه‌ی رسانه‌ها نیز به ویژه رسانه‌های کردستانی میتوانند در کنفرانس حضور یابند و بر مباحث نظارت کنند. مشخص است که باید پیشتر با ما تماس بگیرند تا بتوانیم مکان استقرارشان را مشخص کنیم. در مورد احزاب و سازمانهای سیاسی و مدنی نیز ما همیشه با همه‌ی آنها تماس برقرار میکنیم و با شرکت آنها خوشحال خواهیم شد چون می‌دانیم دوری کردن از یکدیگر و حضور نیافتن غیر از ضرر و زیان هیچ سودی برای خلقمان ندارد.

— در مورد کنفرانس، دعوت و درخواست و پیام ک.ن.ک برای مردم و طیفهای روژهلات کردستان چیست؟
​​​​​​​   پیام ما که همیشه آنرا تکرار کرده‌ایم این است که باید یکدیگر را بپذیریم و در میدان آزاد دمکراسی به یکدیگر اجازه دهیم که هر طیفی بر اساس زحمات و مبارزات خود رشد کند نه با خون دیگران. دست از حسادت سیاسی و انزوا و خود را به نفهمیدن زدن برداریم، چون خلق کردستان دارای قربانیان و فداییان بسیار است و باید در این سطح به طور جدی به آنها خدمت کنیم. چون خلقمان شایسته‌ی خدمت و آگاه نمودن و دستگیری است. ما با هم می‌توانیم بسیار قدرتمندتر از دشمنان شویم و با هم میتوانیم سیستم اشغالگری را نابود کنیم.

​​​​​​​   باز هم از کسانی که این بار نتوانستیم آنها را دعوت کتیم عذرخواهی میکنم. امیدوارم شرکت کنندگان در این کنفرانس در جوی دوستانه و دمکراتیک با بهترین شیوه اهداف کنفرانس را محقق کنند و دل اهالی روژهلات را شاد کنند.