رئیس مشترک کنگره جامعه دمکراتیک: بایستی در این برهه کنگره‌ی ملی برگزار شود

بردان اُزترک ریاست مشترک ک.ج.د و پارلمانتار آگری اظهار داشت، کوردها در برهه‌ای تاریخی قرار دارند و افزود،‌ بایستی در این برهه کنگره‌ی ملی برگزار شود.

بردان اُزترک ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک ک.ج.د در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرات درباره‌ی سفر هیئتی شمال کوردستان به اقلیم کوردستان و مسائل روز سخن گفت.

ذهنیت اشغالگری در برابر کوردها متحد است
   اُزترک با تأکید بر اینکه خلق کورد در خاورمیانه و ترکیه در برهه‌ای تاریخی بسر می‌برند افزود، "پیش از این برای سفر به جنوب کوردستان برنامه‌ریزی انجام شده بود، اما در نتیجه‌ی پیشرفت‌های ایجاد شده در شمال کوردستان این برنامه با تاخیر انجام گرفت. تمامی سیاست‌های حکومت ترکیه بر اساس نابود سازی و انکار کوردها انجام می‌گیرند. ترکیه با نام عملیات «پنجه ١، ٢ و ٣» خاک جنوب کوردستان را اشغال می‌کند. سال ۲۰۰۳ در جنوب ۲ پایگاه ترکیه وجود داشت اما هم‌اکنون تعداد این پایگاه‌های به ۲۶ رسیده است. وضعیت روژاوا نیز چنین است. در خط مرز سلاح‌های سنگین قرار داده شده است. در سه سال گذشته بسیاری ازمسائل آشکار شدند، حکومت فاشیست آ.ک.پ/م.ه.پ نمی‌خواهد کوردها حتی به یک سنگ‌ هم دست یابد و برای جلوگیری از آن از هر طرف به کوردها حمله می‌کند. دیروز عفرین را اشغال کردند،  مقطع رفراندوم جنوب کوردستان هنوز وجود دارد. ترکیه در مقابل چشم جهانیان جنوب را تهدید کرده و گذرگاه‌های مرزی را بست. ذهنیتی که عفرین را به اشغال درآورد، ذهنیتی که خواهان اشغال جنوب کوردستان است و ذهنیتی که قیم‌ها را گماشت یکی‌ست. تمامی این‌‌ها تداوم جنگ ویژه علیه کوردهاست. در سفرمان به جنوب کوردستان درباره‌ی تمامی این مسائل گفت‌وگو کردیم و نظراتمان را بیان نمودیم. آقای مسعود بارزانی، نچیروان بارزانی، منصور بارزانی و برهم صالح صمیمانه پیشوازی نموده و این دیدا‌رها را حائز اهمیت دانستند."

جبهه‌ی دمکراسی
   اُزترک در ادامه خاطرنشان کرد، "عملیات‌های سیاسی علیه سیاستمداران ادامه دارند. قریب هزار تن از اعضای ه.د.پ دستگیر شده‌اند. همچنین به مانند هر زمان دیگر علیه ک.ج.د حملاتی انجام می‌گیرد و دو روز قبل در وان عضو دیوان ما را دستگیر کردند. برای جلوگیری از سازماندهی جامعه‌ی کورد هر گونه حملاتی را انجام می‌دهند. جنوب نیز این حملات را مشاهده کرده و از نزدیک دنبال می‌کند. در دیدارهایمان این مسئله را ارزیابی نمودیم. علی‌رغم تمامی حملات علیه ه.د.پ، ه.د.پ هموراه بر زندگی آزاد و برابر اصرار می‌نماید. در برابر جبهه‌ی فاشیست بایستی جبهه‌ی دمکراسی را در ترکیه تقویت نماییم. جبهه‌ی دمکراسی نه تنها برای ترکیه بلکه برای تمامی خاورمیانه حائز اهمیت بوده و لازم است. در صورت حل مسئله‌ی کورد، ترکیه در سطح خاورمیانه پیشاهنگی دمکراسی را خواهد نمود. در صورتی که این مسئله حل نشود، آ.ک.پ ترکیه را به سوی تاریکی خواهد برد. باید هر کس تصمیم خود را بگیرد. یا راه فاشیسم و یا راه دمکراسی. در تاریخ مثال‌های بسیاری وجود دارند و در ترکیه هر روزه با این مسائل زندگی می‌کنیم. در ترکیه از هر سویی به اپوزسیون حمله شده و خواهان خفه کردن صدای اپوزسیون هستند. "

آ.ک.پ با تداوم جنگ عمر خود را افزایش می‌دهد
   اُزترک با بیان اینکه آ.ک.پ/م.ه.پ با جنگ‌افروزی خواستار تداوم عمر خویش هستند افزود: "ترکیه از هر سو در جنگ بسر برده و با جنگ خواهان افزایش عمر حاکمیت خود هستند. در صورت نبودن جنگ، آشوب و بحران، آ.ک.پ/م.ه.پ نیز نابود خواهند شد. به همین دلیل امید بزرگی به ه.د.پ و نهاد‌های کوردها وجود دارد. هدف اساسیمان در ترکیه تقویت جبهه‌ی دمکراسی و ایجاد اتحاد ملی در چهاربخش کوردستان است. در شرایطی که بدین اندازه حمله علیه دستاوردهای کوردها انجام می‌گیرد، لزوم به برگزاری کنگره‌ی ملی وجود دارد. بایستی در هر بعدی خلق کورد اتحاد ملی خود را ایجاد نماید. هنگامیکه پراکنده باشیم از هر طرف حملاتی علیه کوردها انجام می‌گیرد. در روژاوا، جنوب و شمال کوردستان حملاتی وجود دارند. کورد دارای این نیرو بوده و می‌توانند در برابر آن بایستند. همه‌ی ما این مسئله را در زمان حملات داعش دیدیم. تنها بایستی کوردها به اتحاد دست یافته و یکی گردند."

اولویت بنیادین برگزاری کنگره‌ی ملی‌ست
   اُزترک اعلام کرد، به عنوان ک.ج.د اولین مسئولیت‌ آن‌ها برگزاری کنگره‌ی ملی کورد بوده و گفت، "شرایط امروز برای برگزاری کنگره‌ی ملی کورد به نسبت شرایط دیروز بهتر است. هر کسی آشکارا دشمنی خود علیه کوردها را اعلام کرده است. اتحاد کورد، امروزه تنها برای حزب و یا نهادی‌ نیست. اتحاد برای خلق کوردستان بوده و بایستی هر چه زودتر انجام بگیرد. علیه هویت کورد حمله انجام می‌گیرد. بایستی احزاب و سازمان‌های کورد ایدئولوژی و منافع شخصی خود را کنار گذاشته و به پاسخی در برابر حملات مبدل شوند. حکومت اقلیم کوردستان نیز اعلام کرد، حل مسئله‌ی حل اتحاد ملی‌ست. به عنوان شمال و جنوب نیز اعلام نمودیم که اگر امروزه کوردها اتحاد خود را ایجاد نکنند و به جایگاه خود دست نیابند این مسئله تا صد سال دیگر ادامه خواهد داشت. صد سال دیگر را نیز از دست خواهیم داد. ما و حکومت اقلیم کوردستان درباره‌ی کنگره‌ی ملی کورد دارای نظری مشابه هستیم. هیچ یک از طرفین بجز اتحاد خواهان چیز دیگری نیست."

آ.ک.پ /م.ه.پ آینده‌ی ترکیه را تاریک می‌سازند
   اُزترک اظهار داشت، آ.ک.پ/م.ه.پ آینده‌ی ترکیه را تاریک می‌سازند و افزود، "در طول تاریخ تاکنون هر زمان حکومت ترکیه تحت فشار قرار گرفته است مسئله‌ی کورد را برای خود بکار می‌گیرد. اکنون آ.ک.پ/م.ه.پ خواهان تقویت رژیم فاشیست هستند. آ.ک.پ /م.ه.پ مشروعیت خود را از دست داده و اکنون با جنگ علیه کوردها خواهان تداوم زندگی خویش هستند. اکنون آ.ک.پ /م.ه.پ تمامی نیروی خود را در راستای حمله علیه ه.د.پ بکار گرفته است. درهای ه.د.پ برای همه باز هستند. چونکه ه.د.پ حزب خلق بوده و حزب خلق‌هاست. مادران ما را به خوبی درک کرده و حق با مادران است. هنگامیکه دل انسان‌ها به درد آید هر کاری را انجام می‌دهد. اما نباید هیچ مادر و یا خانواده‌ای در بازی آ.ک.پ جای بگیرند. باید هرکسی فکر کند، چرا این جوانان به کوهستان‌ها می‌روند؟ دلیل آن چیست؟ دلیل آن جنگ و دلیل جنگ نیز آ.ک.پ /م.ه.پ است. راه حل این مسئله نیز صلح است. مسئله‌ای وجود دارد، اما آ.ک.پ /م.ه.پ برای جلوگیری از حل آن و بر سر پا ماندن خویش حمله می‌کنند. این مسئله تنها برای ه.د.پ نیست. مسئله‌‌ای برای تمامی احزاب و کسانی‌ست که در سیاست جای گرفته‌اند. بایستی این مسئله تحت نظر مجلس حل شود. ه.د.پ همواره برای چاره‌یابی اعلام آمادگی کرده است. آیا کسانی که آتش جنگ را بر‌می‌افروزند نیز آماده هستند. آ.ک.پ/م.ه.پ بدین شکل به هیچ‌ چیزی دست نیافته و بالعکس آینده‌ی ترکیه را تاریک می‌سازند."