رسانه‌‌های کوردزبان باشور یا بلندگوهای سازمان استخبارات ترکیه؟

دولت ترکیه سال‌هاست که برای اشغال باشور کوردستان تلاش می‌کند. اکنون کار رسانه‌های باشور کوردستان به جایی رسیده است که برای شهید کردن کوردها و کشته شدن ترکها از دروغهای رسانه‌های ترک استفاده می‌کنند. در اینجا چندین نکته وجود دارد.

روزانه دولت ترکیه باشور کوردستان را بمباران و توپباران می‌کند و چندین کیلومتر وارد عمق باشور کوردستان شده است، در چنین شرایطی رسانه‌های باشور کوردستان (بویژه رسانه‌های حزب دمکرات کوردستان -پ.د.ک و گروهی از بنیادگرایان اسلامی وابسته به اخوانی‌ها) به جای تلاش برای شناساندن ارتش ترک به عنوان اشغالگر به جهانیان، از آنها پشتیبانی می‌کنند.

رژیم اشغالگر ترک از ۱۶ ژوئن حملات هوایی و زمینی به منطقه بهدینان را افزایش داده است و هر روز ده‌ها آمار دروغین را توسط وزارت دفاع منتشر می‌کنند. بسیار تعجب‌آور است که رسانه‌های باشور کوردستان به سرعت و با همان شیوه ادعاهای کذب ارتش ترک و سازمان جاسوسی میت را به زبان کوردی ترجمه کرده و عینا منتشر می‌کنند.

رژیم متجاوز ترک در این حملات تاکنون هیچ پیشرفتی نکرده است،اما در رسانه‌هایش خود را مانند قهرمان نشان می‌دهد، به عنوان مثال چندین بار دولت ترکیه و رسانه‌های اعلام کرده اند، این ماه نیروی گریلا را نابود می‌کنند! چندین بار گفته‌اند، تعداد اندکی گریلا در کوهستانها باقی مانده‌اند و همه نابود شده‌اند. برخلاف تمامی ادعاهای گذشته روز ١٩ ژوئن مدعی شدند که جنگنده‌هایشان ۵۰۰ مقر نیروهای پ.ک.ک را هدف قرار داده‌اند، اگر در هر مقر فقط ۵ گریلا وجود داشته باشد، تعداد کل آنها به ۲۵۰۰ تن می‌رسد. تعجب آور است که رسانه‌های باشور کوردستان با همان شیوه و بدون توجه به خبرهای اعلام شده توسط ه.پ.گ همان خبر را نقل کردند. ه.پ.گ در اطلاعیه‌ای رسمی که روز ٢٠ ژوئن منتشر شد اعلام کرده بود که حتی یک گریلا نیز زخمی نشده است.

پس از ۱۶ ژوئن دولت ترکیه در مورد حملاتش چندین آمار و بیانیه‌ی دروغ را به عنوان جنگ روانی منتشر کرد، رسانه‌های باشور کوردستان که به کپی برابر اصل رسانه‌های رژیم فاشیست ترک مبدل شده‌اند به انتشار بدون کم و کاست ادعاهای ارتش ترک و سازمان میت پرداختند. در مقابل مرکز اطلاع رسانی و نشر نیروهای مدافع خلق ه.پ.گ روزانه آمار جنگ را منتشر می‌کند، اما رسانه‌های پ.د.ک و برخی گروه‌های مزدور در باشور کوردستان، بیانیه‌ها و آمارهای ه.پ.گ را بازتاب نمی‌دهند، این هم برخلاف قوانین و اخلاق رسانه‌ای در جهان است.

    | بیشتر بخوانید ...
    ♦ روداو در اتاق ویرایشگران خبرگزاری آناتولی چه کاری دارد؟
    ♦ افشای سند سری وزارت خارجه ترکیه در مورد شبکه روداو

رسانه‌های پ.د.ک رسما به سازمان میت و ارتش ترکیه در حمله به کوردها سرویس می‌دهند. وقاحت به جایی رسیده است که به تقلید از دولتمردان ترکیه از کلمه «شمال عراق» بجای باشور کوردستان -جنوب کوردستان در ترجمه کوردی خبرها نیز استفاده می‌کنند.

مراکز رسانه‌‌ای نوکر و خودفروش به اصطلاح کوردزبان حتی بی‌طرفی را هم به کناری نهاده‌اند و جانبدارانه از ارتش متجاوز ترکیه و جنایت‌های آنان علیه کوردها حمایت می‌کنند.

پشت بستن به رسانه های ترکی برای اشغالگریشان در حالی است که دولت ترکیه هرگز آمار واقعی را منتشر نکرده و همیشه با تعداد و داده‌های نادرست تلاش کرده است تا فاشیستهای کشورش ‌را گمراه کرده و شکستهایشان را پنهان کند، به همین دلیل نیز پشتیبانی مالی چندین میلیاردی در اختیار باشور قرار می‌دهند تا طوری مسئله را نشان دهند که نه تنها ترک‌ها بلکه رسانه‌های کوردی نیز آنها را به خوبی می‌بینند، چون هیچ کس شکستهایشان را آشکار نمی‌کند.