رمزی کارتال: لزوم عذرخواهی دولت سوئد از خلق کورد

رمزی کارتال ریاست مشترک کنگره خلق: لازم است بعد از ۳۴ سال در رابطه با زندانیان پرونده اولف پالمه حکومت سوئد از خلق کورد عذر خواهی کند.

۳۴ سال قبل در ۲۸ فوریه ۱۹۸۶ اولف پالمه نخست وزیر پیشین سوئد به قتل رسید و کورد به عنوان بزرگترین مظلومان و قربانیان این پرونده شناخته شدند. مسئولان پلیس وقت سوئد، بدون خیچ دلیلی حزب کارگران کوردستان را مقصر این ترور شناخته و در تمامی اروپا نیز  علیه کورها کارزارهایی برای مجرم قلمداد کردن آنها آغاز گردید.

رمزی کارتال ریاست مشترک کنگره خلق در این رابطه اظهار داشت: پالمه از حامیان خلق کورد و فلسطین بود، زیرا پالمه هم حامی خلق‌های فرودست بود و هم در عرصه بین‌المللی نیز سیاستهای امپریالیستی آمریکا را  مورد انتقاد قرار می‌داد. به همین دلیل نیز به قتل رسید.

کارتال خاطرنشان ساخت که پالمه می‌گفت: کورد در خواست آزادی خود موضعی برحق داشته و خواهان حل مسئله کورد از طریقی عادلانه و اتحاد کوردها نیز برآمده بود، بعد از آنکه رژیم کودتای نظامی ۱۲ سپتامبر  به آزار و شکنجه زندانیان سیاسی در ترکیه دست زد، اولف پالمه از خلق کورد حمایت به عمل آورده بود.

کارتال در ادامه سخنان خود افزود در اروپا زمانیکه یک رهبر سیاسی از یک مسئله یا موضوع حمایت می‌کند برای برخی مایه تهدید است، مبارزه مسلحانه‌ای که در ۱۵ اگوست ۱۹۸۴ آغاز شد برای ترکیه و شرکای این کشور در ناتو مسئله غیر منتظره و دشواری بود و به همین دلیل قتل اولف پالمه برای بسیاری به عنوان دستاوردی بزرگ محسوب می‌گردید. کارتال در این باره افزود که سناریوی قتل پالمه در این رابطه قابل توضیح است، ساپو، پلیس مخفی این کشور در درجه نخست با آمریکا، آلمان و انگلستان که سه نیروی مهم ناتو هستند، این طرح را پیش بردند و اتهام قتل پالمه را به پ.ک.ک نسبت دادند.

رمزی کارتال در بخش دیگری از سخنان خود افزود که با قتل پالمه، هم در سوئد و هم در آلمان و در کشورهای دیگر اروپایی علیه پ.ک.ک عملیاتهای گسترده‌ای آغاز شدند. پ.ک.ک به عنوان مجرم شناخته شد و بر این اساس ابعاد برخورد ناتو و ترکیه با پ.ک.ک گسترش بیشتری یافت. با قتل اولف پالمه هم در منطقه و هم در کوردستان، هم در خاورمیانه و اروپا در عرصه بین‌المللی علیه پ.ک.ک کارزاری برای تروریزه کردن پ.ک.ک ادامه یافت.

در رابطه با بستن پرونده پالمه نیز کارتال افزود: بدون آنکه اظهارات کوردها شنیده شود، بدون آنکه انتقادات کوردها را نسبت به این سیاستها بشنوند و برخورد مناسبی با خلق کورد داشته باشند، با انتساب این قتل به یک شخص مرده و بستن این پرونده، هم در خصوص افکار عمومی سوئد و هم جهان مترقی، خصوصا کوردها موقعیت جدیدی را رقم زده‌اند. درست است، نیروهای بزرگ جهانی، نیروهای تاریک پالمه را به قتل رساندند و بعد از ۳۴ سال این پرونده را بستند. در مقابله با این نوع برخورد باید اقدامات مهمی صورت گیرد.

کارتال در بخش دیگیری از سخنان خود افزود: به دلیل ادعای دولت سوئد در رابطه با پرونده پالمه علیه کوردها، لازم است که این دولت از خلق کورد عذرخواهی نماید و اقداماتی را که در این خصوص علیه کورد انجام شده است جبران نماید. باید سازمان‌های کوردی در این رابطه مبارزه کنند. همراه با سازمان‌های کورد، سازمان‌های مترقی، دمکراتیک، سازمان‌های جامعه مدنی، جنبش‌های زنان، دوستان کورد بیش از همه بر دولت سوئد در عرصه بین‌المللی باید فشار وارد کنند.  بعد از ۳۴ سال در رابطه با عدم دخالت پ.ک.ک در این رویداد باید بیانیه‌ای رسمی منتشر گردد، پذیرفته نمی‌شود که صرفا به نسبت دادن این قتل به یک شخص بسنده شود و پرونده بسته شود. لازم است که  از دولت سوئد خواسته شود که بیانیه‌ای را در این رابطه منتشر نماید. در این رابطه نیز باید اقدامات لازم انجام داده شود.