"روزنامه‌نگاری کوردی مقاومت در برابر ستمگران را ادامه می‌دهد"

روزنامه‌نگاران باکور کوردستان در رابطه با ١٢٢مین سالروز روزنامه‌نگاری کوردی اعلام می‌کنند که مبارزه علیه ظالمان و زورگویان را ادامه می‌دهند.

١٢٣ سال پیش در چنین روزی روزنامه «کُردستان» به عنوان اولین نشریه کوردها منتشر شد و بنیان رسانه‌ی کوردی شکل گرفت. اولین شماره روزنامه «کُردستان» در ٢٢ آوریل ١٨٩٨ در قاهره از سوی مقداد مدحت بدرخان در چهار صفحه منتشر شده و تا سال ١٩٠٢، ٣١ شماره از آن طبع شد.

خلق کورد در گرامیداشت انتشار روزنامه‌ «کُردستان» روز ٢٢ آوریل را روز روزنامه‌نگاری کوردی نامگذار کرده است.

بریتان جان‌اُزَر خبرنگار آژانس خبری ژن‌نیوز در رابطه با روز روزنامه‌نگاری کوردی می‌گوید، رسانه‌های کوردی با اینکه بدون وقفه هدف حمله اشغالگران بوده‌اند اما مبارزان این جبهه هیچگاه پا پس نگذاشته‌اند و بر مقاومت پافشاری کرد‌ه‌اند.

جان‌اُزَر در ادامه خاطرنشان کرد که با وجود توقیف فله‌ای رسانه‌های کوردی در باکور و ترکیه با دستور رژیم ترک و بازداشت و قتل روزنامه‌نگاران آزادیخواه اما رهروان این راه از خط مشی رسانه‌ی آزاد محافظت کرده‌اند.

بریتان جان‌اُزَر با اشاره به تلاش‌های بدون وقفه رسانه‌های کوردی در باکور کوردستان و ترکیه می‌افزاید که "زبان کوردی ضامن موجودیت ملت کورد است و از اینرو هدف اصلی روزنامه‌نگاران کورد باید نگارش به زبان کوردی باشد."

بلال گولدَم ویراستار خبرگزاری مزپوتامیا در رابطه با نقش روزنامه‌نگاران کورد و رسانه‌های کوردی اظهار نمود:"رسانه‌های کوردی در این مرحله وظیفه خطیری را بر دوش دارند." گولدم در ادامه افزود که به رغم تمامی محدودیت‌های تحمیل شده از سوی حاکمیت اما رسانه‌های کوردی به بازتاب وقایع چهارسوی کوردستان ادامه می‌دهند.

وی سپس از روزنامه‌نگاران محبوس در زندان‌های رژیم ترک سخن به میان آورد و خواستار آزادی آنان شد.

فلیز زیرک روزنامه‌نگار آژانس خبری ژن‌نیوز نیز با اشاره به فشار و تهدید روزنامه‌نگاران کورد از سوی رژیم فاشیست ترک افزود، بارها خبرگزاری‌های ما، روزنامه‌ها و تلویزیون‌هایمان توسط حکومت توقیف شده‌اند اما در مقابل مبارزه رسانه‌های آزادیخواه بیش از هر زمان دیگری نیرومندتر است.

فلیز زیرک به حبس روزنامه‌نگاران کورد از سوی دولت اشغالگر ترک اشاره کرد و افزود:"رژیم ترک روزنامه‌نگاران و سیاستمداران کورد را در زندان‌ها نگه می‌دارد اما افراد جانی، مافیا و تجاوزگران را آزاد می‌کند."