ریاست مشترک حزب مناطق دمکراتیک: نوع برخورد با جنازه عگید ایپک دشمنی است

صالحه آیدنیز، ریاست مشترک حزب مناطق دمکراتیک: تحویل جنازه از طریق پست سیاست دشمنی دولت ترکیه با خلق کورد را نشان می‌دهد.

در تاریخ ترکیه حمله به آرامستان‌ها، اهانت به جنازه و ممنوعیت برگزاری مراسم ترحیم از سوی دولت موضوعی معمولی است. در ۱۰ اگوست ۲۰۱۵  در منطقه گمگم از توابع شهر موش، جنازه قادر هوسر (اکین وان) از رزمندگان نیروهای مدافع خلق را مورد اهانت قرار دادند. در سوم  اکتبر ۲۰۱۵ در محله دجله، شهر شرنخ، پلیس حاجی لقمان را به قتل رسانده و جنازه وی را به وسیله ماشین زرهی به دنبال خود کشیدند. در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۵ در منطقه سلوپی شهر شرناخ، جنازه طیب اینان ۵۷ ساله ۷ روز در کوچه ماند و اجازه دفن آن صادر نشد. اجازه تحویل جنازه جمیله چاگرگا به خانواده‌اش صادر نشد. در ۱۹ دسامبر سال ۲۰۱۹ در روستای اولکای علیا از توابع بدلیس آرامستان خرزان که محل دفن ۲۶۷ گریلای حزب کارگران کوردستان بود، جنازه‌ها را از گور بیرون آوردند و در آرامستان افراد ناشناس کلوسا در استانبول مجددا دفن شدند. اخیرا نیز جنازه عگید ایپک از نیروهای مدافع خلق را که در ۲۳ مه ۲۰۱۷ در خلاسوی درسیم جان خود را از دست داده بود از طریق پست به خانواده وی تحویل داده‌اند.

صالحه آیدنیز ریاست مشترک حزب مناطق دمکراتیک و پارلمانتار کلانشهر آمد در رابطه با نوع برخورد با جنازه عگید ایپک اعلام کرد که نوع برخورد دولت با این جنازه و آرامستان‌ها در گذشته تا کنون نشاندهنده دشمنی با کورد است. سنت یکصد ساله دولت ترک علیه کورد هیچگاه تغییر نکرده است. ترکیه همچنان بر نژادپرستی، ملت‌پرستی و یکه انگاری خود تاکید می‌کند.

یدنیز خاطرنشان ساخت که مبارزه خلق کورد در چهل سال گذشته، با هزینه‌های بسیار گرانبها به یک جنبش اجتماعی تبدیل شده است و در این رابطه گفت: خلق کورد از ۷ تا ۷۰ ساله، به این جنبش اجتماعی پیوسته است. در مقابله با این واقعیت، دولت ترک صد سال است که همانند دشمن به حمله به ارزش‌های خلقی و جنازه‌ها و حتی آرامستان‌ها دست می‌زند. دولت ترک از این طریق اقدامات غیرقانونی، ضدانسانی و غیراخلاقی علیه خلق کورد و ارزش‌های خلق کورد را شدت می‌بخشد. به همین دلیل است که همزمان به شیوه‌ای وحشیانه به کودکان، زنان و آرامستان‌ها حمله می‌کنند. در تمامی شرایط به دشمنی علیه کوردها دست می‌زنند.

دشمنی علیه خلق کورد هیچگاه تغییر نکرده است 

آیدنیز خاطرنشان ساخت که در یکصد ساله اخیر که دولت ترکیه تاسیس شده است، بسیاری از حکومتها آمده‌اند و رفته‌اند؛ اما دشمنی علیه خلق کورد و سیاستهای انحصاری و یکهانگارانه تنها چیزی بوده است که هیچگاه تغییر نکرده است. دشمنی با خلق کورد با انکار، سوزاندن، از میان بردن، سرکوب و تبعید ادامه یافته است. خصوصا که با ائتلاف فاشیستی آ.ک.پ و م.ه.پ، این دشمنی وارد مرحله بالای خود شده است. به همین دلیل است که سخنان نماینده آ.ک.پ در رابطه با تحویل جنازه از طریق باربری پست به عنوان عملی متناسب با اصول، سیاست دولت را علیه خلق کورد به خوبی نشان می‌دهد.

آیدنیز در خاتمه سخنان خود اظهار داشت که بی‌احترامی، بی‌عدالتی و اقدامات عاری از اخلاقی که خلق کورد با آن روبرو شده است دیگر مایه پذیرش نیست. خلق کورد تحت هیچ شرایطی از مطالبه حقوق خود دست برنمی‌دارد. خلق کورد حتی اگر تکه استخوان یا تکه گوشتی بیش نباشد، از ارزشهای خود صیانت به عمل خواهد آورد.