زرین روکن: زمان گام برداشتن فرا رسیده است

زرین روکن عضو کمیته جوامع زنان کوردستان اعلام کرد که ناکارامدی سیستم مدرنیته سرمایه‌داری کاملا مشهود شده و به منظور ایجاد جامعه‌ای دمکراتیک زمان گام برداشتن فرا رسیده است. در صورت برداشتن گام‌های عملی می‌توانیم بر سیستم سرمایه‌داری فائق آییم."

زرین روکن عضو کمیته ک.ژ.ک در رابطه با شیوع ویروس کرونا در سطح جهان و راه‌های مقابله با آن با خبرگزاری فرات نیوز به گفتگو پرداخت. روکن در این گفتگو اعلام نمود که بحران سیستم سرمایه‌داری و عامل اصلی که راه را برای شیوع آن باز کرد، نابودی و تخریب محیط زیست است.

روکن در این کفتگو اظهار داشت: تمامی کشورها دچار وضعیتی شده‌اند که اداره و مدیریت آنها دچار تنگنا شده است. تنگناهای اجتماعی و بحران بسط و گسترش پیدا می‌کنند. بدون تردید نیروهای حاکم خود را به عنوان نیروی بلامنازع حاکم بر جامعه تلقی می‌کنند. در جهانی که به چنین سطحی از درک رسیده است، ما می‌بینیم که این تحمیل  چگونه با واکنش مواجه می‌گردد. ما در دورانی به سر می‌بریم که باید جنبش‌های انقلابی-دمکراتیک به عنوان تنها آلترناتیو نقش پیشاهنگی خود را در جامعه ایفا کنند.

زمان ایجاد جامعه دمکراتیک فرا رسیده است

زرین روکن خاطرنشان ساخت که بیلان بحران شیوع این ویروس روز به روز بیشتر آشکار می‌شود و در این رابطه افزود: یک درصد از جمعیت جهان ثروتمندند و در رفاه و آرامش زندگی می‌کنند، اما حقوق بخش‌های دیگر و خصوصا  تهیدستان و زنان به رسمیت شناخته نمی‌شود. جامعه بشری در بهت عظیمی ناشی از شیوع این ویروس قرار گرفته است. در مقطعی قرار گرفته‌ایم که ناکارامدی سیستم مدرنیته سرمایه‌داری بیش از هر زمان دیگری مشاهده می‌شود. زمان ایجاد جامعه‌ای دمکراتیک فرا رسیده است و باید برای تحقق آن گام برداشت. باید سیستم هژمونیک، واقعیت ملت-دولت و ملت دمکراتیک را عمیقا درک کرد. لازم است ما سریعا سیاست و استراتژی‌هایی را خلاقانه ایجاد کنیم که نارضایتی و خشم از دولت و سیستم را گسترش داده و جامعه را هوشیار نماید. زمان آن فرارسیده است که حاکمیت نابودگر تغییر داده شود. آن زمان است که ویروس کرونا نیز از میان می‌رود.

تنها راه‌حل، پارادایم رهبر آپو سیستم کنفدرال و دمکراتیک است

زرین روکن در بخش دیگری از سخنان خود افزود: وظیفه جامعه انسانی مترقی اینست که جامعه را به این درک برساند که تنها راه حل پارادایم رهبر آپو و سیستم کنفدرال دمکراتیک است. نیروهای انقلابی، اکولوژیست، فمنیست، ضد سرمایه‌داری، سوسیالیست و دمکراتیک و زنان اینست که در راه مبارزه هر چه بیشتر تلاش کنند. در سال ۲۰۲۰ راه رهایی از این ویروس، پارادایم دمکراتیک اکولوژیک و آزادیخواهانه زنان است که از سوی رهبر آپو مطرح شده است.

دولت ترک برای شیوع ویروس کرونا در کوردستان به هر اقدام ممکن دست زد

روکن با اشاره به برخوردهای دولت ترک در زمان شیوع ویروس کرونا خاطرنشان ساخت که دولت ترک به منظور گسترش ویروس کرونا در کوردستان به هر اقدام ممکنی دست زد. همه شاهد مقابله با شیوع کرونا هستیم، اما آ.ک.پ علیه کورد همچنان به جنگ اصرار دارد. دست به قتلعام و پاکسازی می‌زند و باکی از آن ندارد، جنازه نیروهای گریلا را از طریق پست به خانواده‌های آنان تحویل می‌دهد، به آرامستان‌های شهدا حمله می‌کند. این دولت فاقد مبانی اخلاقی و وجدانی است، به اقداماتی دست می‌زند که تنها از خون آشامان بر می‌آید. از نظر آنان مهم‌تر از اقتصاد، نابودی کوردهاست. تاراج و یغمای زندگی کوردها هدف آنان است. حتی اقتصاد را نیز بر مبنای منافع شخصی خود به پیش می‌برند. تلاش می‌کنند تا جامعه را به تمامی به خود وابسته کنند.خلق کورد نسبت به تلاش‌های آنان اطلاع کامل دارد.

روکن در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با قانون آزادی زندانیان سیاسی که در مجلس ترکیه به تصویب رسید نیز گفت: این قانون برخلاف معیارهای برابری در برابر قانون است. حاکمیت فاشیست آ.ک.پ/م.ه.پ با شیوع ویروس کرونا، جنگ با کورد را در مقیاسی گسترده‌تر آغاز و تلاش برای نابودی خلق کورد را در بخش‌های دیگر کوردستان نیز توسعه داده است. و به عنوان بخش دیگری از این برنامه، مرگ را بر زندانیان سیاسی تحمیل می‌کند.

جامعه سکوت نمی‌کند

روکن در خاتمه سخنان خود اعلام کرد که ذهنیت اشغالگری که موجودیت خود را بر اساس جنگ تبیین کرده است، جامعه ترکیه را مدیریت می‌کند. زنان و خلق با چنین ذهنیت و رژیمی روبرو هستند. ده‌ها زندانی بیمار در زندان‌ها حضور دارند. آنها را در کام مرگ قرار داده‌اند، اما دزدها، تجاوزکاران را از زندان آزاد می‌کنند. جامعه اکنون از هیچ امنیتی برخوردار نیست. با این قانون خود اعتراف کرده‌اند که دولت دزدها و تبهکاران هستند.

بدون تردید جامعه در مقابل این رویه سکوت نمی‌کند. در درجه نخست باید رهبر آپو را که ۲۲ سال است در انزوا و شکنجه به سر می‌برد آزاد نمود. باید تمامی زندانیان سیاسی آزاد شوند. به دلیل شیوع جهانی این بیماری همه در نگرانی به سر می‌برند. باید اجازه بدهند که وکلا و خانواده‌ها به امرالی بروند. باید نگرانی‌های خلق کورد در رابطه با سلامتی و امنیت رهبری مرتفع شوند.