زمین‌لرزه منطقه‌ی خوی را لرزاند، خسارات سنگین و کمک‌های ناچیز

در باکور و روژهلات کوردستان در مدت ۲۴ ساعت چندین زلزله پشت سر هم رخ داده است. ده‌ها روستا تخریب شده و صدها تن مجروح شده‌اند و همکاری‌ها نیز بسیار اندک هستند.

عصر روز ۲۴ فوریه ساعت در شهرستان خوی واقع در روژهلات کوردستان که هم مرز با شه‌وان باکور کوردستان است زمین لرزه‌ای رخ داده است که در شهر سلماس نیز احساس شده است.

از روز یکشنبه پس لرزه‌ها به طور مداوم در این منطقه رخ می‌دهند. قویترین این زمین لرزه‌ها ۵.۹ ریشتر بوده است. در نتیجه‌ی این زلزله در شهر وان ۹ تن جان باخته و بیشتر از ۲۵۰ خانه و ۳۰۰ مکان تخریب شده و صدها خانه هم آسیب دیده‌اند.

در نتیجه ی زمین لرزه‌ی خوی در روژهلات کوردستان نیز بیشتر از ۱۰۴ تن مجروح شدند. خسارات مالی بسیاری نیز به ۴۴ روستای منطقه وارد شده و زندگی عادی در آنها متوقف شده است.

یکی از روستاهایی که بیشترین خسارت به آن وارد شده است، روستای گوگرد است که حدود ۴۰۰ خانوار در آن زندگی می‌کنند.

در تصاویری که به دست خبرگزاری فرات رسیده است دیده می‌شود که خانه‌های بسیاری ویران شده‌اند. همچنین روستاهایی که زمین لرزه در آنها رخ داده است، شاهد بارش برل بوده و زندگی هم وطنان بسیار دشوار شده است.

از ترس رخ دادن دوباره‌ی زمین لرزه شهروندان نمی‌توانند به خانه‌های خود بروند و علی‌رغم سرمای شدید بیرون از خانه‌هایشان می‌‌مانند. هم زمان کمک‌های ارسالی رژیم بسیار اندک است و برای زلزله زدگان کافی نمی‌باشد.

لازم به ذکر است در زمین‌لرزه ٧.٣ ریشتری نوامبر ۲۰۱۷ در شهر کرماشان روژهلات کوردستان طبق آمارهای دولتی بیشتر از ۶۲۰ تن جان باختند و ٨۵۰۰ تن نیز مجروح شدند. تاکنون آثار این زلزله هنوز باقی مانده است و تعداد زیادی هنوز در کانکس زندگی می‌کنند.