"زنان کورد برای فرودستان مبارزه می‌کنند/ یک گریلای ما، معادل هزار سرباز تُرک است"

بسی ارزنجان عضو شورای اجرایی ک.ژ.ک: زنان کورد پیشاهنگی مبارزات فرودستان را به عهده دارند. نه تنها برای زنان کورد بلکه برای اتحاد و مبارزات مشترک زنان خاورمیانه تلاش می‌کنند.

بسی ارزنجان عضو شورای اجرایی جوامع زنان کوردستان (ک.ژ.ک) با شرکت در برنامه‌ی ویژه‌ی مدیا هابر به پرسش‌های مصطفی کارامان پاسخ داد.

ارزنجان در ابتدا به مناسبت سالگرد مقاومت روزه‌ی مرگ بزرگ ۱۴ ژوئیه، یاد مظلوم دوغان و شهدای مقاومت ۱۴ ژوئیه را گرامی‌داشت و به اهمیت این مقاومت برای کوردستان و خاورمیانه اشاره کرد.

وی اعلام کرد، مقاومت روزه‌ی مرگ بزرگ ۱۴ ژوئیه علیه سیاست انکار، از بین بردن و قتل‌عام حکومت ۱۲ سپتامبر علیه کورد، انجام شد.

بسی ارزنجان در ادامه‌ی سخنانش گفت، دولت ترکیه تلاش می‌کند در خاورمیانه و جهان به عنوان مدلی فاشیستی حرکت کند و هم در داخل و هم در خارج سیاست فاشیستی، اشغالگر، قاتل و تهاجمی را به عهده دارد.

پ.ک.ک نیروی اصلی آزادی است

ارزنجان همچنین اعلام کرد، رژیم آ.ک.پ و م.ه.پ با حملاتش تلاش می‌کند حکومت خود را بلندتر کند و آنرا دائمی کند. او گفت،"این موج ملی‌گرایی داخلی را هم برای موازنات و هم برای موضع گیری سیاسی، ایدئولوژی به کار می‌گیرد. به همین دلیل با حملات هفتانین می‌خواهد بیشتر اهدافش را عملی کند. بدون شک جنبش ما از روزی که تاسیس شده است تا کنون در حال رشد کردن است و به پیش می‌رود. به نیروی تبدیل شده که هم در خاورمیانه و هم در جهان به نیرویی موثر تبدیل شده است. به بازیگر مهم سیاسی تغییر یافته است. جایگاه نوینی را برای موجودیت خلق کورد رقم زده است."

بسی ارزنجان یادآور شد که این حملات فقط علیه پ.ک.ک نیستند و گفت،"علیه تاریخ کورد و کوردستان حملات گسترده در جریان هستند. فقط حمله‌ای علیه یک حزب یا سازمان نیست. حمله علیه موجودیت خلق کوردستان است، علیه دستاوردهای خلق کوردستان است. این حملات نه تنها علیه کورد بلکه علیه آزادی خلق‌ها و زنان خاورمیانه است. در هر جایی که آزادی و دمکراسی وجود داشته باشد، در هر جایی که زنان و خلق‌ها موجودیت خود را یافته باشند، دولت ترکیه به آنجا حمله می‌کند. در حال حاضر برخی نیروها نقش دارند. دولت فاشیست ترکیه با فرصت‌های کنونی خود نمی‌تواند حملات گسترده‌ای انجام دهد. از لحاظ اقتصادی، سیاسی و نظامی دارای چنین توانایی نیست. هم در بحران‌های منطقه‌ای و جهانی و هم از فرصت شیوع کرونا سوءاستفاده کرد و اینگونه از مرزهایش تا لیبی به حملاتش ادامه می‌دهد. اما نمی‌تواند این کار را به تنهایی انجام دهد. بدون شک برخی احزاب کورد در اینجا نقش دارند.

بدون کمک پ.د.ک، دولت ترکیه نمی‌تواند وارد هفتانین شود

جنگ هفتانین جنگی نیست که دولت ترکیه به تنهایی به این منطقه آمده باشد و بجنگد. اگر همکاری پ.د.ک نباشد نمی‌تواند در هفتانین بماند و بجنگد.

بسی ارزنجان اعلام کرد که پ.ک.ک نه تنها علیه رژیم ترکیه بلکه علیه همه‌ی اشغالگران مبارزه می‌کند. او گفت،"دولت ترکیه چون نمی‌تواند این عملیات را به تنهایی انجام دهد، با آمریکا و برخی نیروهای منطقه‌ای کار می‌کند."

اگر پ.ک.ک را تضعیف کنند، نیروهای دمکراتیک دیگر را هم تضعیف می‌کنند

ارزنجان گفت که پ.ک.ک نیروی اصلی در کوردستان است و اعلام کرد،"تلاش می‌کند انسان آزاد بیافریند. دارای برنامه، ایدئولوژی و پروژه‌ی زندگی جایگزین است. با پیشاهنگی رهبر آپو دارای پروژه‌ی زندگی است. به همین دلیل حملات علیه کورد آزاد و انسان آزاد ادامه دارد. اگر در قرن ۲۱ نیروهای آزاد و دمکراتیک متحد شوند و مبارزه کنند، زندگی جایگزینی خواهند آفرید و حملات هم به همین دلیل انجام می‌شوند."

ازنجان اعلام کرد، نیروهای همکار منطقه‌ای در غفلت هستند. وی گفت، "اگر دولت ترکیه پ.ک.ک را تضعیف کند، سایر نیروهای دمکراتیک هم تضعیف می‌شوند. تلاش می‌کند دستاورد همه‌ی کوردها را از بین ببرد. نه تنها کوردها بلکه علیه بسیاری خلق‌ها هستند. این برای دولت ایران و دولت ترکیه یکی است. دولت‌های منطقه می‌خواهند با هر شیوه‌ای که باشد، مانع شوند که کورد به جایگاه خود دست یابد، آزاد شوند و حقوق خود را بدست آورند، این امر برای رژیم سوریه هم صدق می‌کند. ترکیه برای این سیاست پاکسازی و قتل‌عام پیشاهنگ است و با پشتیبانی دولت‌های دیگر می‌خواهد کوردها را کاملا تصفیه کرده و از بین ببرد. با حمله به پ.ک.ک می‌خواهد این سیاست را علیه خلق‌های دیگر نیز اجرا کند. هدف دیگر نیز ایران است. پس از همه‌ی این تلاش‌ها نوبت ایران هم خواهد رسید.

مقاومت گریلا

بسی ارزنجان اعلام کرد، ابتدا در هفتانین و در همه‌ی کوهستان‌های کوردستان مقاومتی موفق و بزرگ در جریان است و گفت،"به ویژه علیه سخنانی که می‌گویند: در این عصر اهمیت ایدئولوژی از بین رفته است، مبارزات گریلا دیگر اهمیت ندارد، جنبشمان جنبش زنان با کار و موضع‌گیری خود به امیدی برای بشریت تبدیل شده است.

ارزنجان همچنین می‌گوید، اگر علم و تکنولوژی به پیش رفته باشد، نیروهای گریلا علیه نیروی ناتو در حال مقاومت بزرگی هستند و گفت،"این را با پیروزی به انجام می‌رسانند. امروز یک گریلای ما، معادل هزار سرباز تُرک است. هم با مقاومت خود و هم با موضع‌گیری و وظیفه‌ی خود بارها این را اثبات کرده است.

ارزنجان گفت،" به مقاومت گریلا درود می‌فرستیم. بدون شک مقاومت خلق ماست. خلقمان امروز‌در خاورمیانه به آگاه‌ترین خلق تبدیل شده است. بر این اساس واکنش هم نشان می‌دهد."

جوانان و زنان کورد سرچشمه‌ی اصلی مقاومت‌اند

بسی ارزنجان عضو شورای اجرایی ک.ژ.ک همچنین اعلام کرد، زنان کورد با پیشاهنگی ایدئولوژی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به پیش رفته‌اند، دارای اراده و نیروی عظیم سازمان یافته هستند و گفت،" زنان کورد در حال حاضر در عرصه‌ی سیاسی، اجتماعی در میان نیروهای گریلا و در هر کاری نقش خود را دارند. در کار و عمل و در اجرای ایدئولوژی اصلی ما نقش دارند. به همین دلیل اساس آزادی و مقاومت آزادی کورد هستند. زنان و جوانان کورد سرچشمه‌ی اصلی مقاومت هستند. ما می‌بینیم که با مقاومت زنان جامعه از خود دفاع میکند و زنان پیشاهنگی آنرا به عهده دارند. نمونه‌ی آشکار آن هم در روژاوا دیده می‌شود و جهان هم آنرا دید."

ارزنجان یادآور شد که در روژاوا علیه اعضای کنگره‌ی ستار علیه زنان در عفرین، علیه زنان در باکور کوردستان، علیه روژبین چتین با سگ حمله شد و گفت؛ "دستگیری زنان و شکنجه کردن آنها نشان می‌دهد که نقشه‌ی ویژه‌ای وجود دارد. در وجود زنان کورد تلاش می‌کنند مبارزات آزادی کورد را از بین ببرند. مبارزات ما زن‌ها فقط مبارزات ملی نیست بلکه مبارزات زنان است. هم مبارزات طبقاتی، هم اقشار ملی، هم به دست آوردن حق زنان همگی جزء مبارزات ما هستند. زنان امروز نمایندگی مبارزات فرودستان را به عهده دارند. نه تنها برای زنان کورد، بلکه برای اتحاد و مبارزات مشترک زنان در خاورمیانه کار می‌کنند، پیشاهنگی همه‌ی جامعه و فرودستان را به عهده دارند.

ارزنجان در پایان سخنانش اشاره کرد که مبارزات آزادی کوردستان در کل مبارزات زنان است. علیه سیستم مرد سالار، مبارزات آزادی زنان انجام می‌شود. او گفت،" چنین جبهه‌ای وجود دارد. بر این اساس حملات انجام می‌شوند. علیه آن هم مقاومت بزرگی در جریان است، قیام وجود دارد. انکار نیز وجود دارد. این حملات به هیچ وجه قابل قبول نیستند. علیه هر حمله‌ای، علیه توطئه با مقاومتی بی‌مانند، گریلا، زنان، جوانان، خلق و حتی سالمندان مقاومت می‌کنند و پیروز می‌شوند."